saaandrae

Trådstartare
Hej!

Jag har fått höra att foder i pelletsform inte är bra för hästen för att pelletsen kan fastna i tarmen som klumpar och orsaka kolik. Någon som har något att säga om det?
Blir lite osäker då jag ger min häst mineraler i pelletsform (kraft miner blå). Någon som har någon förslag vad jag kan byta till om jag ej vill fodra i pelletsform?

Alla åsikter är välkomna!!

/ Sandra

Sv: Pellets

De tuggar ju sönder pelletsen precis som foder som inte är i pelletsform så är nog ingen större risk för stopp.

Jag skulle nog säga att man generellt ska undvika pellets men absolut se till vem som tillverkar dom och ge betfor med mycket vatten till alt tom lägga pelletsen i vatten innan du ger så de får svälla.

Det skiljer mycket på tillverkare, tex kraffts produkter drar åt sig mycket vätska som naturligtvis kan ge foderstrupsförstoppning.
Kraffts pellets är också ganska hårda som en del tandläkare jag mött sagt att de ger onödigt slitage på tänderna.

Själv har jag bra erfarenhet av Sv foder hippo, drar inte åt sig mycket vätska och faller isär lätt.
Nu ger jag Edel Hippos, en utav de bättre jag andvänt!

Kan dock inte låta bli, för säkerhets skull ge betfor alltid när jag ger pellets.

Andvänder också Kraffts muskel, den blandar, blötlägger jag i betforen då den är jättehård och drar till sig mycket vätska.

Har dock aldrig hört någon häst som fått problem av pelleterade mineraler.

Linda8142- har träffat på många hästar som fått foderstrupsförstoppning när de fått pelleterad mat.
Flera också i hästtrailer som ätit hö....

Senast ändrad:

Jag har aldrig under mina snart 20 år i hästvärlden träffat på någon häst som fått problem utav att käka pelleterat foder. Då har det främst varit krafft vi fodrat med. Har man en glupsk häst som kastar i sig maten och som exempelvis inte käkat något på några timmar kanske man ska se upp.

Det kan fastna i halsen på väg ner pga att pelletsen helt enkelt är torr och sväller när den kommer i kontakt med vätska, hästens saliv i detta fallet. Mineraler är nog extremt liten risk att det fastnar, de är ju pyttesmå och man ger ju inte så mycket. Sällskapshästen hos mig äter pellets men den läggs i blöt först och sväller ganska mycket (Krafft o Granngårdens).

I magen har jag väldigt svårt att tro att det skulle bli klumpar. Kanske om man ger flera kg torr pellets på en gång men det fastnar nog i halsen först då :p

min häst som har lätt att få förstoppningskolik blötlägger jag alltid hennes kraft med vatten så de svullnar innan jag ger och ser till att hon har tillgång till vatten samtidigt så hon kan dricka ifall hon vill.
Har ingen direkt grund men efter jag började blötlägga hennes dryga 3dl muskelpellets och hon fick 3dl mash som man blötlägger med kokande vatten 30 min innan fodring så har hennes mage blivit mycket bättre så jag fortsätter att blötlägga.

Tror som de tidigare svaren att mineralpellets inte är ngn större fara eftersom de dels är små och man ger liten mängd. Däremot andra fodermedel som man ger en större giva av, tex kraffts produkter, Lucern osv ska man nog helst blötlägga innan utfodring. Det gör jag alltid och har alltid gjort sen jag skaffade egen häst 98. Har aldrig haft kolik på mina hästar. Däremot en foderstrupsförstoppning då en glupsk unghäst med lösa mjölktänder (sämre tuggförmåga) kastade i sig hö för fort.

Luzernpellets blötlägger jag alltid numera sedan en av hästarna här fick foderstrupsförstoppning efter att ha ätit en liten giva torr sådan ....

Men annat pelleterat foder har jag faktiskt inte tänkt på att blötlägga, kanske man borde börja med!

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
997
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag vill gärna ha tips på foder till äldre häst. Vad fodrar ni med? Funkar det bra? Min häst är 18, rids regelbundet. Jag har mest...
Svar
15
· Visningar
1 844
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama