Pellets till ung kanin

G

GALOPP

Köpte min kanin igår, sex, nästan sju veckor gammal. Personalen i djuraffären sade att de inte "lärt" henne att äta pellets, och att jag skulle göra detta genom att ställa in små mängder pellets varje dag för att sedan öka på till normal mängd. Idag började jag alltså med att lägga in ett par pellets i en matskål, men hon äter dem inte. Är detta någonting jag bör oroa mig för, eller är det fullkomligt naturligt att hon inte vill äta dom såhär i början?

Lägger in en bild på den lilla ninen också, tror ni att hon kan vara blandning löwen dvärgvädur?

Sv: Pellets till ung kanin

Det är absolut inget att oroa sig över att hon inte smakat på dem ännu. Vissa kaniner smakar på nya saker direkt, medan andra tar lite mer tid på sig. Men hona äter allt nytt utan att fundera över det hela överhuvudtaget, medan hanen behöver spana in det nya några dagar innan han tar sig en smakbit. ;)

Att vänja henne långsamt låter som en bra idé. Vad har du tänkt ge henne för mängd när hon är van, alltså vad ser du som "normal mängd"?

Okej vilken tur! Började bli lite orolig! Antar att jag ska låta pelletsen ligga tills hon äter dem då.

Normal mängd är väl 3 matskedar tror jag, men jag har läst att dom ska få ha fri tillgång när dom är små, vet dock inte om det stämmer..

Vet du när man kan börja vänja henne vid saftfoder? Hur gammal hon ska vara? :)

.. men jag har läst att dom ska få ha fri tillgång när dom är små, vet dock inte om det stämmer..

Du kan ge fri tillgång medan hon växer, alltså tills hon är ca 6 månader. Märker du att hon lägger på sig så får du reducera givan, helt enkelt. Min Majken fick fri tillgång till en början, har ni haft henne i ca 6 veckor och tyckte att hon började se lite rund ut så nu får hon en fast giva som verkar passa bra (ca ½ dl/dag).

6 veckor är ju lite ungt, då de väl inte borde skiljas från honan förrän vid 8 veckors ålder?

man ska helst inte köpa ungar innan dom är 8 veckor, men på sommaren kan 6 veckor gå, men 8 är fortfarande bättre.
så jag tycker nog att det är lite tidigt ja :/

Ojdå, okej... konstigt att dom sålde kaninungarna redan då...

Axelle: Tack för tips!

Shit, det är ju jättetidigt! Är inte risken stor att dom typ... dör då? :crazy:

När börjar man vänja vid saftfoder?

Tror att det är ett annat ord för grönsaker :confused: :angel:

jo, risken är ganska stor att de dör :(

grönsaker och frukt ger jag mina ungar från när dom föds ungefär, haha. ibörjan tar dom ju ifrån mamma kanin, och sedan får dom lite själva ^^
men det beror ju på vad kaninen är van vid, men om du bara ger lite i taget är det ingen fara.

men saftfoder... är inte typ betfor ett saftfoder? ^^

Tack båda två för tipsen! :bow:

Jag tror verkligen att jag läst att frukt och grönt kallas saftfoder, men jag kan MYCKET väl ha fel :angel:

man ska helst inte köpa ungar innan dom är 8 veckor, men på sommaren kan 6 veckor gå, men 8 är fortfarande bättre.
så jag tycker nog att det är lite tidigt ja :/

Att man inte ska sälja ungarna vid sex veckors ålder har dels med magen att göra och dels med det sociala. Man kan mycket väl ta bort ungarna från honan vid sex veckor och låta ungarna bo tillsammans med syskonen i en annan bur några veckor för att sedan sälja dem.

Kaninungars magar är jättekänsliga och det är inte bara foderbyte som kan påverka utan även stress kan framkalla magsjukdomar som de kan dö av. Om en liten kanin får flytta från mamma och syskon, transporteras med läskiga fordon och kanske exponeras på djuraffär kan de mycket väl bli stressade och sjuka.

På sommaren är det större chans för bakterietillväxt etc så då skulle jag absolut inte sälja ungar vid 6 veckor, varför skulle det gå bättre på sommaren än på vintern?

Viktigast är att kaninen äter störst andel hö, saftfoder kan man ge på en gång men eftersom det innehåller mycket vatten i förhållande till fibrer så ska man inte ge för mycket. Morot är bäst att ge.

Angående fri tillgång till mat så tror jag det är ganska bra metod. Men eftersom det är viktigt att veta hur mycket de äter kan du väga kvarvarande mat och se hur mycket de äter. Några gånger i veckan behöver man också slänga all gammal mat och göra rent skålen. Lite oftare som de bor utomhus där maten annars lätt blir fuktig.

jag vet, jag har haft kullar och har ganska många kaniner nu.

endel säger att 6 veckor fungerar på sommaren för att sommarkullar är på något vis starkare än vinterkullar.
men jag säljer dom inte fören dom är 8 veckor iaf.

Liknande trådar

T
Däggdjur Mina 2 kaniner blev föräldrar nån gång i november tror jag.. dom fick 3 ungar men sålde den ena. Nu har jag då 2 av ungarna kvar. En av...
Svar
8
· Visningar
2 042
Senast: Jenka
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 002
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar