Pellets ligga i blöt

_FiA_

Trådstartare
Hur länge kan man ha pellets i blöt utan att det blir dåligt? Vi gör nämligen iordning maten mitt på dagen och då får hästarna det på morgonen dagen efter, det är ju rätt många timmar.:confused:

Sv: Pellets ligga i blöt

Hur länge kan man ha pellets i blöt utan att det blir dåligt? Vi gör nämligen iordning maten mitt på dagen och då får hästarna det på morgonen dagen efter, det är ju rätt många timmar.:confused:

kvällsmaten gör ja iordning när ja kommer vid 5, som han får sedan vid 7. men han får även lucernpellets på morgonen, uppblött, så det ligger ju en stund, men det klarar sig ':)

Jag skulle faktiskt undvika såpass lång blötläggning, åtminstone nu när det blir varmare under våren och sommaren. Jag kanske extremt petig iofs (har en mycket känslig häst...), men risken är att det gror bakterier som sjutton på alla de timmarna.

Skulle du själv äta mat som stått fuktig i rumstemperatur så lång tid? :angel: Makaroner som stått framme sedan dagen innan, t.ex...

Hur mycket ger du av fodret? Kan det ges torrt, kan det skippas helt till frukosten?

Jag gör mina hinkar ett dygn i förväg. Dvs morgonhinken gör jag direkt efter morgonfodringen och kvällshinken gör jag direkt efter kvällsfodringen. Är inga problem alls. När det sen blir lite varmare ute gör jag kvällshinken vid morgonfodringen och morgonhinken vid kvällsfodringen. Hoppas du fattar vad jag menar:rofl:!

Det är smidigt för mig som har eget stall och sköter in- och utsläpp. Ett halvt dygn är ju ingen fara i ett svalt stall, även om det är varmt ute! Mina inhyrningar däremot, gör ju maten ungefär samma tid varje dag. För dem kan det ju därför gå längre tid från det att maten görs tills det att hästen får maten.

Jag brukar ha som gräns 12 timmar vintertid och 6 timmar vår och höst. Vet inte vad som rekomenderas men det är vad mitt förnuft säger ungefär..:p

Det beror ju helt på i vilken temperatur maten står i.

Jag blandar iordning ibland ett dygn i förväg, men så har jag ganska kallt, kanske bara 5 plus, där maten förvaras. Vilket gör att jag vill att speciellt pellets ska ha stått i blöt minimum 5 timmar innan jag fodrar med det.

/M

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
689
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
789
Senast: matson
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
669
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Vill börja ge min pålle pre- och probiotika och min equiterapeut tipsade om Probihorse Vital. Men läser att den inte får ligga i blöt...
Svar
12
· Visningar
804
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Skänkla mer?