Pelleterat kraftfoder mitt gissel??!!

L

Lillekarl

Mitt gissel är pelletrat kraftfoder - trots att jag tycker det funkar utmärkt överlag. Jag fixar bra grovfoder med bästa analys jag kan hitta lokalt - oberoende av pris. Eftersom jag har en två-åring så behövs det lite komplettering... Jag har använt Kra**t Gr*v 125 sedan jag köpte henne i juni förra året. Jag tycker det funkar utmärkt på henne. Förutom när jag för första gången råkade ut för en foderstrupsförstoppning.

Och jag vet....jag ger grovfoder innan kraftfodergivan...och efter. Trots fri tillgång till grovfoder även utomhus:confused:

Hon är en riktig slafsare. Första gången detta hände blev jag gravt chockad. Hon börja harkla, hostchippa och bete sig...jag blev riktigt orolig när jag såg paniken i hennes ögon. Tur att jag var där:(
Ringde efter veterinär med en gång. Fick direktion om att massera strupen med långa drag upp o ner ...och det gjorde jag och till slut släppte det.

Detta har hänt ett par/tre gånger efter det. Jag har lyckats massera bort problemet utan större besvär.
Fodret är trots allt uppblött - men dock ej upplöst alla gånger- bara hällt vatten på kraften. 97 av 100 gånger klarar hon det men det hjälper ej när hon är glupsk:confused:

Är rädd för vad som kan hända om jag ej är närvarande.

Är även livrädd för om jag skulle flytta henne till ett större stall i framtiden att det kan bli problem där jag inte har samma kontroll. Väntar nu alltid 20-30 min efter att jag blött upp kraften och hö finns ju tillgängligt.

Slutsats: jag måste till min slafshafsa som är glupsk hitta något exakt likvärdigt med Kra**t Gr*v 125
(för innehållet funkar utmärkt:-)
Hon är alltid perfekt i hull och mår bra för övrigt.
Vad skall jag välja?

Jag skulle kunna ta en bild när hon äter så skulle ni förstå - och sedan med ljud skulle ni skratta ihjäl er :rofl: Lillfia är en riktigt glupskas precis som sin ägare;)

Sv: Pelleterat kraftfoder mitt gissel??!!

hmm tänkte genast på lusern, finns ju både pellets som ska blötas har för mej att det tar typ 1h innan dte blir till en sörja, det sväller ju inte betfor. Annras hack är ju typ som hö konsistens. Ligger väl runt 105 SmRp så är ju bara 20 mindre än groven. Betfor kan säkert oxå funka, skulle nog satsa på någon blöt mat iaf. Betfor är ju inte proteinrikt.

Men varför inte låta krafften ligga blötlagd längre?!! Om problemet bara är att hon kan sätta i halsen är ju det enkelt avhjälpt genom att låta pelletsen ligga i vatten så de löses upp, då fastnar de inte.

Eller går inte det av någon anledning?

Men varför inte låta krafften ligga blötlagd längre?!! Om problemet bara är att hon kan sätta i halsen är ju det enkelt avhjälpt genom att låta pelletsen ligga i vatten så de löses upp, då fastnar de inte.

Är ju iochför sej en ännu enklare lösning som jag inte tänkte på , skyller på att det är tidigt :p

Är ju iochför sej en ännu enklare lösning som jag inte tänkte på , skyller på att det är tidigt :p
Hehe, ja... det kan ju vara så att det finns nån omständighet som gör att det inte funkar, fast jag förstår inte riktigt vad det skulle kunna vara? :confused: Får se vad TS svarar...

Min nordsvensk fick också foderstrupsförstoppning och det gick till som för dig. Hade ätit hö 15 minuter innan och fodret var uppblött men ej helt upplöst. Grooven har funkat bäst på henne, får inte samma effekt av lusernen. Så jag hakar gärna på och ser om något har förslag på något annat foder?

Som det är nu får hon grooven så uppblött det nu går, men hur kul är det att sörpla i sig den? Det går än, men hästen är ej nöjd. :crazy:

hade en häst som oxå fick foderstrupsförstoppning ( stort stall där alla fick groov/sport), han fick 2 liter vatten direkt i krubban till sin 1 kg kraft, då kastade han sig inte över maten och det blev inte torrt att det kunde fastna

Om hon kastar i sig maten så kan det fungera att lägga en stor sten alt. några "lite mindre stora" stenar i krubban. Då får hon joxa runt lite för att få tag i maten och kan inte kasta i sig den :)

Jo, oftast gör jag det. Men om jag inte har utfodringen kan man aldrig vara säker. Nu har jag stödfodrat lite när det var som torrast ute och dålig tillväxt på gräs. Då blötte jag upp innan hon kom in men det blir en evig väntan, och trots väntan, löstes inte alltid pelletsen upp ordentligt. Det var då hon fick förstoppning igen.

Allting blir omständigt. Jag vill inte heller låta fodret stå för länge uppblött. På vinterhalvåret funkar det bra för då är jag alltid i stallet på kvällen och fixar maten. Utfodringen blir sedan tidigt på morgon. Då blir det inte för lång tid som maten ligger i blöt.

Jag har försökt med lusernhacket, men rätt som det var slutade hon tycka om det:crazy:
Framtiden kommer bli eget stall och det skulle självklart förenkla mycket med rutiner etc.

Känner någon av er till den nya Kr***t Muslin? Har aldrig utfodrat med musli tidigare.

Funderar på hur länge som är för länge? Betfor lägger man ju i blöt över natten/dagen... Varför in pellets igentligen?

Jag har samma problem som dig med mitt avelssto. Alla mina hästar står inne om natten. På kvällen får mitt avelssto rätt stor kraftfodergiva. Hon har fått foderstrupsförstoppning 2 ggr.

Jag häller på skåll hett vatten på hennes kraftfoder, så det sväller helt o hållet. Sen fick jag även tips om att blanda i lite lusernmix i kraftfodret, så hon blev tvungen att tugga det mer så att säga, för att undervika att de slänger i sig fodret.

De andra hästarna får bara betfor och mineraler m.m. på kvällen och det är BARA stoet som äter kraftfodret först innan höet. Alla andra hästarna äter grovfodret innan, alltså jag lägger ingrovfoder till de först, direkt ef slänger jag in kraftfodret, ALLA hästar utan stoet fortsätter att äta grovfodret innan de äter kraftfodret.

Senast ändrad:

Jag blöter mitt lucern + krafft.

Och jag gör iordning frukosten kvällen innan, och kvällsmaten på morgonen när jag ger frukosten. Det är enda sättet det funkar för mig.

Och då kan man få till en slät sörja (om man nu vill det).

Vet dock inte om det här inte är ett bra sätt rent näringsmässigt.
Om nån vet det kan de ju skriva det..

Annars kanske varmt vatten går fortare?

Hur funkar det med musli vid foderstrupsförstoppning? Hestekraft har ju bra värden 146 g smb rp har jag för mig.

Annars att ge något mer koncentrerat protein som soja eller foderjäst, kompletterat med havre, för att få upp proteinet?

En tankse som slog mig är att om hästen har så lätt att få foderstrupsförstoppning så kanske den har någon ficka på matstrupen? Det borde man kunna kolla på klinik, så man vet om det bara är glupskhet, eller något medicinskt problem, isåfall kanske det går att operera.

Hej alla!

Tack för alla svar. Jag har blivit lite nyfiken på Hestekraft. Har hittat en ÅF i närheten.

Foderstrupsförstoppningen har inträffat ca 3 ggr under ett år. Det har aldrig gått så långt att hon börjat slemma etc. Jag har haft turen att lyckas massera bort det snabbt.

Oftast har det varit lugnt länge utan problem. De gånger det hänt har jag bara blött pelletserna med vatten och inte väntat tillräckligt länge att de skall svälla. Vissa gånger funkar det trots att de inte svällt, men de andra 3 ggr har det tyvärr inträffat och då är hon glupsk och har bråttom. Hon får då trots det grovfoder innan - fri tillgång ute.

Har funderat på det med ficka. Vet du om det finns fler symtom för det som man kan hålla utkik efter innan man beger sig till klinik?

Har funderat på det med ficka. Vet du om det finns fler symtom för det som man kan hålla utkik efter innan man beger sig till klinik?
Vet inte, men varför inte ringa till en klinik och hör vad de säger? Dvs om de tror det kan vara ide att kolla upp det eller inte, eller andra råd vad man bör göra?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka