Pelleterat foder

mimus

Trådstartare
Har börjat ge mina hästar Krafft Pluss Grön.

Då jag har en som är gammal så blöter jag upp det en stund innan fodring.
Vad som förvånade mig var att det sväller så mycket!
Ca 3 ggr sin egen volym.

Funderar över om det i hästens mage ökar lika mycket i volym och om det egentligen har nån betydelse.

Jag minns ju debatten när pelleterat foder blev vanligare på marknaden, då man pratade om kolik och foderstrupsförstoppningar.
Tiden har väl talat för att det mest var orosmoln, även om det inträffade.

Tankar och funderingar?
 
Sv: Pelleterat foder

Jag förstår inte varför folk blöter betfor å inte pellets, pellets innehåller betfor, iaf de innehållsdeklarationer jag läst.Det innebär ju att det sväller å måste svälla även i hästens mage.
När jag hade en häst inhyrd i stallet som fick krafft så blöttes det alltid, hade inte vågat ge torrt.
Men det är väl en smak å vane sak antar jag.
 
Sv: Pelleterat foder

Jag ger hippo pellets som jag blöter men de sväller inte så mycket, men lite. Blöter för säkerhets skull....
Skulle gärna vilja veta om det händer något i magen annars? Någon som vet?
 
Sv: Pelleterat foder

Nej. Hippo sväller ej lika mycket men det är okså i mindre bitar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: elle12
·
S
Hästvård Hej! Min häst har igår rymt från hagen och trasslat in sig rejält i trådarna, med bakbenen. Han ser ganska hemsk ut, men det är allt...
Svar
6
· Visningar
3 279
Senast: Angelique
·
Foder & Strö Tänkte be om lite tips här. Min häst är opererad för tre veckor sedan och fick i fredags förstoppning, ganska allvarlig sådan, till...
Svar
5
· Visningar
1 567
Senast: Boerperd
·
A
Foder & Strö Min häst har tyvärr tappat hull och aptit p g a att jag trodde mig hjälpa hans mage med ett "magpulver" (som skulle vara så bra..:( Jag...
Svar
9
· Visningar
1 385
Senast: asahes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp