pelleterade mineraler - urinrörs problem risk?

mackan

Trådstartare
Kan nån kunnig tala om ifall det finns nån sanning i det jag hört, att pelleterade mineraler i vissa fall kan orsaka problem för valacker, då de kan gå upp i urin röret och ge dom kiss svårigheter? Hörde av en att det var så, men har aldrig stött på ngn som det hänt?

tack! :bow:

Sv: pelleterade mineraler - urinrörs problem risk?

Gå upp i urinröret? Jag känner inga hästar som käkar mineraler med snoppen.
PL

peter_lundin skrev:
PL

:rofl: Med andra ord är det total myt? :rofl:

Kan tänka mig att det är risk för urinsten som det gäller. Har inte hört något om det men det är väl ingen omöjlighet??

peter_lundin skrev:
PL

Inte?! :rofl: Trodde jag alla gjorde :confused:

I alla fall, jag tycker det låter som en myt.

Har isåfall knappast ngt med pelleteringen att göra utan med totala mängden svårlösliga salter i förhållande till vattenkonsumption pH mm som påverkar lösligheten.
PL

ah, det kanske det är ja.....! Men efter vad PL säger så ska det ju tydligen ändå inte vara ngt problem vad det verkar ang att de är pelleterade i sig.....::confused:

Liknande trådar

Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 937
Ekonomi & Juridik suck hjälp! vi sålde för nån månad sedan en 6årig uppfödning, hästen som stått hos försäljare/beridare (två olika) senaste året o...
2
Svar
34
· Visningar
5 062
Senast: Miaa
·
Foder & Strö På annan plats på nätet stötte jag idag på ett för mig helt nytt påstående, nämligen att vanliga mineraler skulle kunna orsaka sandkolik...
Svar
9
· Visningar
1 166
Senast: Tveket
·
Foder & Strö Ja, jag skulle behöva lite nya tips och idéer. Mitt ena sto blev lös i magen tidigare i höstas och det har ännu inte givit med sig...
2
Svar
36
· Visningar
3 075
Senast: Rebecka83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar