pelhambett???hjälp

P

powwnii

Hejsan! Jag undarar en sak,skulle ett pelhambett,-Gummirakt hjälpa mig och min med ryttarhäst? Asså hon är ett kallblod och gudomligt stark. Rider just nu på ett vanligt tränsbett.Men då funderar jag på ett pelhambett.Men skulle vilja pröva pelhambettgummi, för det ser som "snällare" ut än ett vanligt pelhambett. HUR är dom bettet?? Eller tycker ni att jag ska ha nått annat???
Ett rakt gummibett på pelham är tanken.

Hur är det ett rakt bett att rida med??? har bara ridit på ett 2-delat.
OCH...kan man rida med delta på hoppningen och dressyren????
Eller blir det konstigt i dressyren???

Tacksam för svar...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: pelhambett???hjälp

Jag rider min varmblodiga travare på ett softbit syntet rakt pelhambett Han blir väldigt stark vid uteritter och det var därför jag köpte bettet för att testa. Jag märkte stor skillnad, och hästen älskar det. Han suger på det och tar bättre stöd.

Jag provade först att rida med delta innan jag lärt mig att rida på två tyglar. MEN jag tycker att det blir alldeles för luddigt att rida på delta eftersom det ger "två" signaler. fördelen med pelham är ju att man ska kunna ha det som ett vanligt bett (ringen längst upp) och finlira på den undre ringen (om hästen blir väl stark, hävstångsverkan). Så rid på två tyglar om du ska ha ett pelham! det är mitt råd.

Jag tycker inte att det är någon större skillnad att rida på rakt och ledat bett när det gäller vanliga tränsbett. Det blir skillnad med ett pelhambett när man tar i den nedersta ringen pga hävstångseffekten.

Numera rider jag allt oftare med mitt pelham eftersom hästen gillar det, både i hoppningen och dressyren, men jag försöker ändå variera emellanåt.

Senast ändrad av en moderator:

Rid på rakt! Abslout det bästa!!

Rider på gummi och ett Myler. Rider oftast med 2 tyglar men inom hoppning med delta, ta hjälp av en kunnig.

Gummit ger ju en skönare känsla en vad stål gör.

Jag tycker att du ska prova bettet, men jag tycker inte att du ska rida på det jämt. Bara kanske på uteritterna om den blir starkast då? Och sen variera med det vanliga tränsbettet.

Är det en före detta kallblodstravare? De brukar ofta bara springa fortare ju mer du tar i dem, har ridit många travare i travträning och haft ett varmblod. De flesta funkar bra på vanligt två delat så länge man inte sitter och drar i dem, bromsa med sätet istället! Har funkat på alla travhästar jag ridit :).

till Tuvisen : Hon ska bli travare XD hon är 6 år, vi tar det ganska lugt med travet för hennes del. Annars så hopptävlar hon och ja gör allt, dressyr,hoppning osv;)
Hon har vinnarskalle så när man rider många så ska hon vara först och hon blir het och lyssnar inte alls. MEN vill ha ett bra dressyrbett och hoppbett. och hon är bra på skarpa bett, prövade ett westenbett och jösses, kunde DIREKT från trav att göra halt.... Det kan jag aldrig annars på EN gång. I paddock och ridhus lyssnar hon på sätet och om man är ute själv och rider.

Skulle vilja ha ett bett som man bara behöver ta lite i så att den lyssnar,för hon är inte så brydd i munnen,fast jag är lätt och mjuk o fin i hand......;/

Jag har ridit ut min som ochså blir så stark på pelhambett och
det har varit enormt stor skillnad. Jag har haft delta, men kan
tänka mig att två tyglar är bättre.
I vilket fall så har jag knappt behövt ta i henne,så det har
funkat jättebra. Värt att prova tycker jag.

En tränare tror jag skulle hjälpa din häst.

Ska du promt bettsla upp så är ett gummipehlam att föredra. Passa dig dock för ett för tjockt.
Pehlam skall ridas med två tyglar då delta ger dubbelsignal. Och alltid kindkedja.
Aldrig ett ledad pehlam heller för den delen.

Jag rider mina två vbl pojkar på pelhambett fast delat pga att dem är så starka att rida. Den ena rids med delta och den andra med två tyglar. Dem trivs jättebra på det, är jätte nöjd själv.
Har många ggr provat på att rida dem på ett vanligt tredelat, men det funkar inte. Den ena som rids på delta rider jag alltid med vanligt tredelat om jag ska rida dressyr för jag tycker det funkar bättre då, men pelhamet har jag ALLTID i skogen där han är som starkats. Likadant med den andra, han är otroligt stark!
Så jag och mina hästar trivs super på pelham:)

tack alla för svar! Hittade igen ett gammalt tränsbett idag och jösses var fint hon var på det!! :D SÅ kommer inte att byta för 5 öre till ett skarpt bett! tack så hemskt mycket alla..

okej, ja pelhambett kan säkert fungera, har själv ridit en kallblodstravre på det som annars bara sprang som ett ånglok...
Men om hon lyssnar bra på sätet annars skulle jag nog bara ha pelhalmbettet som en nödstop och mer när du rider ut med flera i så fall

Liknande trådar

Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir...
2
Svar
20
· Visningar
2 918
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
824
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
1 093
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hej! Jag är inte så världsduktig på bett och skulle därför behöva hjälp. Det handlar om min 9-åriga D-ponny jag haft i snart två år...
Svar
6
· Visningar
997
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama