Marica

Trådstartare
Jag undrar hur det ligger till med bettreglerna nu inför VM får man tävla med pelham och delta med en tygel?

Marica

Sv: Pelham

Jag sökte i internationella FIPO och det står inget om att man inte skulle få ha deltatygel på pelham. Tidigare fick man ju inte det men de har ju släppt på reglerna nu.

Malin

Tackar så mycket för svaret! Man får så olika svar av alla!
Vi syns på VM!! Marica

Ja tidigare fick man ju inte det, emn bör inte det stå i internationella FIPO? Hittar inget om det. Bara att alla gag-bett är förbjudna.

/Malin

Det står inte där, men pelham räknas som 2 bett dvs vanligt ringbett samt ett stångbett. Vitsen med pelham är att hästen i grunden skall ridas på ring och skänkel endast skall fungera korrigerande.

jag har hört att delta är förbjudet, men om jag förstår dig rätt så måste man rida med två tyglar?
vad jag har förstått så är ridning på endast en tygel ok, utan delta?

Detsamma gäller kandarstång. Hittade en kandarstång med kortkorta skänklar som ja ridit på. Endast stången, endast en tygel. Detta har varit godkänt på alla tävlingar, men en i publiken ansåg att det skulle vara förbjudet eftersom kandarstång skall användas ihop med bridong i grunden. Vad gäller :confused:

Men, å andra sidan har jag hittat mitt älskade jaktkandar (kimblewick) nu så jag klarar mig :D

Och så blir det väl ringbett på lag-sm...

JUST DET, en sak till jag undrar över. bettregler för ungdoms lag-sm!!! Där står det i reglerna för vissa klasser att endast "Grupp A" är tillåtet, för vissa andra är t.ex "Grupp A" och "Grupp C" tillåtet.... MEN deolika grupperna finns väl inte längre? Betyder det där att i de klasser där endast "GruppA" är tillåtet så är endast ringbett tillåtna? Och i de andra klasserna är det fritt, precis osm i lättklass vs. FIPO-klass?

Oj oj, jag tycker fortfarande det här är förvirrande.... :crazy:

/Maria

Svar ja, 2 tyglar måste vara påkopplade och ryttaren måste även hålla i bägge fast om man sen rider på bara 1 tygel är ju en annan sak. :angel:

När det gäller kandar, så har du ju även bridongbettet vilket då kräver 2 tyglar annars kan det ju bli lite knepigt. Såvitt jag vet skall kandar ridas paraellt med ett bridongbett för att vara ok, annars kan man nog bli diskad vid en ev hovbeslagskontroll med kontroll av bett etc.

det konstiga är just det, att jag visat upp min kandarstång för diverse domare och fåttdet godkänt i hovbeslagskontroller! Och det är ENDAST kandarstång, utan bridong!

haha, som du sa... hur mycket man måste hålla i tygeln står det ju ingenstans, samma med alla bett :angel:

Har pratat med Lena Lennartsson om denna fråga precis just nu. Blankt kandar är inte tillåtet. Pelham-delta är hon inte säker på. Hon bad mig fråga Marko Mazeland på FEIF, vilket jag också gjort genom ett mail. I väntan på det svaret är det säkrast att utgå från att två tyglar måste användas. Har fått tips om att vi frågar huvuddomaren på VM, Hördur, när vi kommer ner till Norrköping. Men Golum får nog vara beredd på två tyglar till VM.

Har just fått veta från Marko Mazeland att pelham måste användas med två tyglar, precis som det ursprungligen var tänkt. Ett kristallklart svar från en kristallklar man.

Superkonstigt att Lena inte var säker på om pelham krävde 2 tyglar, och delta inte var tillåtet. Det var iallafall det svaret jag fick vid förfrågan av just henne, så jag blev mycket konfunderad över att frågan bollades vidare. :confused:

Men spelar roll, svaret var ändå detsamma.

Liknande trådar

Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Roheryn
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
273
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
759
Senast: Ajda
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
728

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka