Pelham till körning

E

Egonson

Jag har ett pelham som jag tänker prova köra med (rakt, mullen mouth och utan tungfrihet om någon undrar över det.)
Jag vet om att man bör ha två tyglar till pelham, MEN, jag kan ju inte köra med två tömmar :crazy: Det blir på tok för krångligt och mycket att hålla reda på (= även en säkerhetsrisk) och sedan blir det fel eftersom tömmen går genom tömringen på vägen till min hand och då mattas effekten av två tömmar av betydligt.
Jag har delta, vad tycker ni om det, FÅR man använda det eller blir det för otydligt? Är det något att använda?
Vad tycker ni?
Nej, det är inte aktuellt att byta bett just nu, annars hade det varit bättre med ett postkandar som jag eg. vill ha sen.

Och sen undrar jag en sak till. De minismå ringarna som sitter ovanför den nedersta tygelringen, vad är den till för? Ska man ha någon rem där också eller räcker det med kindkedjan?

Sv: Pelham till körning

jag körde på pelhalm (rak gummimun..) innan jag fick postkandaret. :)
Körde med tömmen enbart på stången men sen ville jag oxå ha det som nödbroms. :)
Kör med postkandaret på första eller andra hacket nu.. :)

Du kan ha delta till ett pelam el så finns det en töm med sticktöm som man kan använda då kan man ställa in hur mycket stångverkan man vill ha.
Den lilla ringen som du undrade över är en så kallad skum rems ring. Förr använde man en tun rem som man fäste i den lilla lösa ringen som sitter på mitten på kinkedjan och till varje sida av bettet för att hålla kedjan kvar på rätt plats.
/M

Aha okej. Tack för bra svar bägge två :bow:
Så man behöver inte ha "skumrem" då? Har aldrig sett ngn som har det nämligen så jag undrar om det behövs.

Jag vill också ha det lite som nödbroms, hade annars kört på fullcheck (3-delat bett med parerstänger) men även om hästen är snäll och lydig känns det bra att ha lite mera broms i nödsituation (skrämd häst, etc.).
Inte roligt att braka rakt in i skogen eller ut på bilvägen med vagn och allt i full panik och inte kunna få stopp :crazy: Inte för att det har hänt men det KAN ju.

Jag provar med delta så får jag se hur det blir.

Man använder inte skumrem längre!
Själv har jag som målsättning att alla mina hästar ska tränas och tävlas på tredelat el rakt tränsbett.
Blir hästen skrämd så skiter den i bettet oavsett om den har stång el ej. Anser att det säkraste är en lydighäst. Den kommer då att lyssna även i hektiska situationer.
Men självklart skall du ha bett så du känner att du klarar av hästen tycker bara att man verkligen skall tänka efter innan man betslar upp hästen. Oftast brister det någonstans i utbildningen!
Lycka till

Ursäkta för detta :o

Envisas du än med att du har postkandar? :D
Det bett du har bild på är ju en liverpoolstång! :idea:

När jag körde maraton med lilla Pelle så hade jag en Pelhamsstång till honom. Hittade inga tillräckligt smala och korta bett (8,5cm) på den tiden. Jag körde med deltatygel som jag fäste tömmen i . Han trivdes med det och jag kunde hålla honom i maratonen:o i dressyren så fick han ha ett annat bett.

Varför använder man inte skumrem längre då? Någon spec. anledning?
Nyfiken bara ;)

Jag velar dock fram och tillbaka OM jag ska prova eller inte med annat bett, fast det skadar ju aldrig att prova en gång. Går det inte så går det inte, anser jag. Då får jag ta det vanliga bettet.
Min häst ÄR lydig och säker framför vagn, annars hade jag inte kört henne över huvud taget faktiskt :)
Det är mest jag som är lite feg och har mkt säkerhetstänkande (ej till överdrift dock men vill ha allt med hästarna så säkert som möjligt för både dem och mig).

Senast ändrad av en moderator:

Ja, jag vet. ;)
Satt och bläddrade på någonting annat och kom precis på att, "men tusan, jag skrev ju fel på buke!"
Inte hunnit redigera mig, men du har så rätt. :)

Jag har haft liknande funderingar ibland men kommit fram till att det nog ändå inte blir någon större skillnad med ett skarpare bett, i alla fall med min häst. Ligger han på gör han det oavsett bett och vill han rusa gör han det oavsett bett. Säkerheten vi använder oss av då är att hålla situationerna så säkra som möjligt, tex någon som går bredvid om vi ska över en trafikerad väg eller förbi nåt läskigt.

Dock var shettisen jag körde helt annorlunda när jag började. Han fick man stopp på med sångbett men med tränsbett märktes man knappt. Men det blev ju bättre med träning!

Nu har jag tänkt och tänkt och.. Tänkt lite mer ;)
Och jag vet inte om jag vill prova pelhamet i alla fall.
Jag är rädd att det är för skarpt ändå.

Prova med bara den övre ringen då om du vill testa. Vi har ett gummipelham med delta vid hoppning, men han lyssnar även lite bättre bara på den övre ringen. Konstigt nog kanske så är han känsligare/lättare vid körning än ridning. Kan också förklaras av att jag är sämre på att rida än köra också:smirk:

Jag är tvärtom, jag rider bättre än vad jag kör :p
Ja det skadar väl inte att prova, nu när jag ändå har bettet så är det väl ingen skada skedd.

Jag har hört att tömmen, som är längre o tyngre än tygeln, gör att hästen kan bli "känsligare" då även små tömtag känns mer än tygeltag?? :idea:

Jo det låter ju vettigt, men jag tror det sitter i psyket och mina kunskaper/okunskaper för ridning/körning också:D

Liknande trådar

Utrustning Min halvblodsherre blir lite busig när vi strosar omkring i skogen barbacka och då har jag valt att börja använda pelham så jag har nåt...
2
Svar
20
· Visningar
6 210
Senast: CassaMy
·
Träning Jag har sedan en tid tillbaka fått problem med min häst vid ridning. Han har helt enkelt börjat lägga tungan över bettet, och sedan går...
Svar
15
· Visningar
1 845
Senast: aiquen
·
Utrustning Hästen ifråga är ett treårigt fbl som tränats men inte löpt. Vid provridningen och när hon kom visade hon ganska kraftig (i mina ögon)...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 552
Senast: Alexandra_W
·
S
Utrustning Köpte två olika bett på Globenmässan, ett pelham och ett kimblewick.. Ska nu sälja ett av de(OBS! detta är ingen annons!!) Jag har...
Svar
4
· Visningar
770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka