Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?
Ingen aning vad fan hon hittat på faktiskt. Kan vara allt från typ sulöm/hovböld till tja, något mycket värre.
Har en kort tid nu i hagen sett ut som en miljon ena stunden, och kanske möjligen eventuellt diffust oren nästa stund? Känts fin vid ridning, kanske eventuellt möjligen diffust oren korta stunder, men lagom jag hinner tänka 'vad fan var det där?' har det varit borta.
Tänkt att det kan vara sträckning, bero på snösulorna, vara hjärnspöken hos matte etc och tänkt att jag har is i magen tills hon är omskodd (igår), och equiatrikern kikat (om en vecka).
Igår så redan innan hovis ens petat på henne så reagerade både han och jag att hon ett steg här oc där på stallgången (ofta efter att ha stått..tror vi..) var ordentligt halt, men sen klockren. Både han och jag trodde först vi sett fel, tills vi konstaterade att vi sett samma sak.
Konstrade lite med VF, men kan lika gärna varit något annat. Slängde ut i hagen efter skoning och travade ut klockren och busade runt som vanligt. Ohalt även på kvällen, kanske lite stickig dock? (Men det är så SVÅRT, jag går ju och verkligen glor efter hälta, och då kan man inbilla sig en massa).
IDag ohalt in från hagen, gjorde en sån där 'ett steg halt men sen ingenting' på stallgången. Skrittade iväg rent, med stora jämna kliv när jag red, ren i traven och ovanligt trevlig galopp. Sen kom ett sånt där steg där hon var HALT och så var det borta igen. Som om de kliver på en vass sten och linkar till typ? Fast det fanns inga stenar.
Hon var glad och framåt och det var bara ngt enstaka sånt där och tänkte att 'det kanske var ngt hon trampade på ändå, eller kanske är lite öm efter skoning?'. På hemvägen blev det dock klart att hon är halt, för om det berodde på hon började bli lite trött, eller att hon varit igång en stund, men de där halta stegen blev fler. Värre på mjukt/lerigt underlag än hårt.
Klämt igenom hela hästen, hon är lite varm och gallig i sitt förbenade knä hon skadade innan jul, men inte det benet hon är halt på. I övrigt ingenting, ingen värme eller ngt. Aningens lite gallig i bakknäna men marginellt. I övrigt rena, torra ben. Inte ens varm där hon har såren på VF. Inte palpöm - ingenting. (Det är VF hon haltar på).
Busade ut i hagen helt ren efter ridning, nyss när jag var ute och fipplade i stallet så gjorde hon ett sådant där HALT steg i en vändning i skritt, men gick sen vidare som ingenting.
Så, jag har faktiskt inte den blekaste vad fan hon hittat på. Ringer kliniken imorgon dock, det är lite oroväckande både att det kommer och går, men ffa att hon är så HALT de där stegen, det är inte en pipig häst nånstans liksom =/