Pelham/kandar

misan

Trådstartare
Jag har egentligen alltid ridit på vanliga tredelade bett, vilket har funkat bra för det mesta. Men så snubblade jag över ett kandar och ville såklart prova vad/om det gjorde nån skillnad.
Jag vet att man ska ha två bett men jag hade helt enkelt inget tunnt att ha till så provade med bara stången av ren nyfikenhet. Vilken skillnad!! :eek: Det var som en annan häst att rida, svarade direkt på lätta tygeltag, gjorde halt som han skulle, och vilken form sen! Han går fint i form i skritt men jag har svårt att hålla kvar honom i traven i vanliga fall, men med detta bettet gick han som en klocka! Och självklart var jag Mycket lätt i handen.
Det kommer absolut inte bli en vana att rida så, men det kanske inte är en dum idé att variera sig lite iaf när jag tränar på banan.
Men nu till frågan, vad är det egentligen för skillnad på kandar och pelham? För två tyglar tycker jag känns lite för krångligt :D Men ett pelham kan man väl också sätta tyglarna i nedre ringarna, och blir väl då samma sak som kandar med bara stång? Eller man ska ha delta på då kanske...?

Som ni ser är jag rätt okunnig om detta men vill gärna höra lite erfarenheter och synpunkter. Ska självklart prata med min tränare också om bett, men han har själv föreslagit att jag skulle prova stång emellanåt för att ha bättre kontakt och slippa "segdra" i honom.

Sv: Pelham/kandar

det är en väldigt dum ide att använda kandaret för att hålla in nosen på hästen.. skulle själv aldrig rida på enbart stång eftersom jag rider vanlig dressyr, men såna som rider på blank stång har ju jättelång tygel. dom rider på ett helt annat sätt.

innan man sätter på ett kandar ska hästen vara så välskolad att det är så gott som ingen skillnad att rida på kandar och träns. :) annars är risken att det stjälper mer än hjälper stor..

Fast jag sa väl inte att det var för att hålla in nosen? Det var det i alla fall inte. Tyckte det var intressant att prova, och nu ville jag höra skillnader på betten o hur de ska användas. Jag red med halvlång tygel (i de hela 15 min som jag red:) )och tog Mycket lätt i dem, så jag tror inte det gjorde så stor "skada".
Varför använder man kandar om det inte gör någon skillnad?
Som sagt har jag inte tänkt rida så till vardags, men det är ju intressant att prova olika, och därför jag också frågar kring det. Och är det så fel att använda ett annat bett om hästen nu svarar myket bättre istället för att segdra när han inte bryr sig om det?
Jaja, återigen ville jag egentligen mest ha svar på skillnader mellan pelham o kandar, och om man ska ha delta på pelham..

Vi rider på pelham med två tyglar på vår nya häst, detta på order av hästtandläkaren. (Problem med kindtänderna, pelhamet verkar framåt i munnen o har ingen påverkan bakåt mot kindtänderna)

Jag ser inget fel i att rida på pelham/stång om det är något hästen trivs med. Man skall ju variera betslingen för hästens skull.

Är det inte så att rider man bara på kandarstång så får man svårare att inverka böjande? Men pelham och två tyglar så har du ju dels den vanliga bettinverkan och dels stånginverkan. Tvådelade pelham rekomenderade dock inte tandläkarna, utan oledat "skall" det va. Pelhamdelta verkar ganska meningslöst om man u är ute efter dels böjande och dels stångverkan. Deltat måste ju innebär att det blir förvirrande för hästen? kanske...

Rid med det som du och hästen trivs med. :laugh:

Inget fel i sig att rida på blankt kandar, men det kräver mycket träning innan häst och ryttare är redo för det.

nej rätt rätt rätt :grin:

misan; du skriver ju själv såhär: Det var som en annan häst att rida, svarade direkt på lätta tygeltag, gjorde halt som han skulle, och vilken form sen! Han går fint i form i skritt men jag har svårt att hålla kvar honom i traven i vanliga fall, men med detta bettet gick han som en klocka! Att hästen känns så lätt i handen beror på att det är ett mkt starkt bett, som även fungerar på så sätt att hästen kortas upp i nacken. Jag har sett så mkt ovettig ridning på stång av just den anledningen som du beskriver, att hästen går lättare i form. Det är Inte så man ska använda en stång....

På ett pelham så har man ju även en tränstygel och skänkeln är sällan lika lång som på en stång. Det blir därför mildare. Så om du verkligen måste ha ett starkare bett så använd pelham, inte stång..

bara för att din häst kröker på nacken (pga hävstångseffekten) jobbar den inte bättre under sig.

den blir dessutom inte känsligare att göra halt med, antagligen sämre, kanske börjar spänna sig då rädslan för trycket i munnen ökar då du ,som antagligen har dåliga hjälper,hård hand, drar i det hårda bettet
(jag utgår från att din hand är dålig eftersom du har svårare att få halt med vanligt bett)
halten skall inte komma från handen.
man rider en häst med sitsen, inte med handen.

otroligt då man hela tiden läser om vilka bett man skall ha.
fattar inte folk att ridningen inte bygger på vilket bett man har i käften??

(svaret från Qvicka var inte till dig, jag som råkade skriva från hennes inlogg)

Svarar till båda
Men det är ju precis därför jag frågar, för att jag ville veta mer om bett, erfarenheter osv, och hur/varför man använder stång.
Behöver inte låta halvotrevligt här för det. Som jag skrev redan i början tycker jag det var intressant att prova eftersom jag rider på ungefär likadana bett annars. Inte för att jag "verkligen måste ha starkare bett" men för att jag är intresserad, och ju såg en tydlig skillnad som jag ville ha hjälpa att "analysera.

Fast han gick ju inte bara o krökte på nacken, känns tydligt när han får upp ryggen och jobbar under sig. Om jag är dålig att rida eller inte är ju rätt meningslöst att diskutera, jag övar halter men har svårt att hålla emot med innerskänkeln när han stretar emot bettet och går in mot mitten istället. Jag Vet att det ska tränas fram, och det håller jag ju på med. Och ja, jag vet att inte handen ska göra allt jobb, men även du rider väl med tyglar och inte Bara med sitsen?:grin:
Och nej, han var inte spänd, snarare mycket mjuk och följsam men det var väl för att jag red så hemskt, med halvlång tygel och tog Lätt i honom.

"otroligt då man hela tiden läser om vilka bett man skall ha.
fattar inte folk att ridningen inte bygger på vilket bett man har i käften??"

Vet inte riktigt vad du menar, om det var en dum fråga av mig om vilket bett man ska ha? Jag förstår självklart att man måste kunna rida inte bara med hjälp av bettet, men det finns väl olika av en anledning? Med det alltså inte sagt att jag som är en så dålig ryttare ska rida med bett som tydligen bara ni som är väldigt mycket bättre får använda..?
Det är så trist att det inte bara går ställa en fråga och få svar som konkret förklarar hur de verkar, vad som är bra/inte utan att får såna svar.
Jaja, lägger ner detta och rider på mina novabett/ tredelade istället. Men det var faktiskt min tränare som först föreslog att Prova ett annat, och Ja det är en mycket duktig tränare.

det har int bara med hur duktig man är själv att göra, men hur utbildad hästen är. det finns ju en anledning till att kandaret först får användas i dom övre LA klasserna och uppåt. just för att det är så lätt att man använder stången som en sorts hjälptygel för att rida hästen i form. det är aldri bra, samma hur duktig man är.

jag menar inte att vara otrevlig. men du verkar inte riktigt förstå hur stångbettet påverkar hästen med tanke på hur du skriver. tränare är inga gudar, finns dom som tycker pessoa och mikmar är fantastisk betsling.. ett fel använd stångbett kan skapa stora problem för er efter ett tag. även om du inte sitter och drar ihop hästen med stången så är det fel väg att gå. i längden lönar det sig alltid att jobba på lydnaden istället för att betsla upp.

Lägger till: Och även i de övre LA klasserna är det väääldigt vanligt att folk sitter och håller i på stången bara för att hästen inte är lösgjord och lydig. Ett tips till TS (förlåt att jag knapp-kapar dig Centaur) är att lösgöra hästen och få den lydig för skänkeln så att den inte går emot.

jag får väl oxå ursäkta mitt irriterade svar,
men jag blir så förbannad då man hela tiden läser om folk som byter bett å så blir hästen sååååååå bra.

jag använder tyglarna men väldigt lite använder jag dem till att stanna min häst t.ex.
när jag ställer honom eller överböjer honom så använder jag vikterna och håller bara lätt ut ena tyglen, det kommer inte ens något tryck, bara leder lite...

och ja, jag tycker att din fråga var lite dum.

jag använder inte kandar, har bara tredelat.

så har jag svårt att tro att din häst började jobba med ryggen och bakdelen bara för att du bytte bett.
stärker kandar ryggmuskler?
stärker det bakdelsmuskler?
slappnar hästen av?
blir den smidigare med kandar?
lösgör det spända muskler?
slappnar den med hjälp av kandar, av i bogarna?

mm håller med dig, det förekommer över det hela. vet folk som tävlar msv som inte klarar av att rida sina hästar på träns.:crazy:

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
836
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 437
Senast: Hedwig
·
Utrustning Jag har en liten fundering, jag har köpt ett pelham som jag tänkte använda på min häst vid uteritter då han drar, han är omusklad och...
Svar
3
· Visningar
1 002
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 566
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar