Pelargoner till vinterförvaring, tips tack!

prinsus_

Trådstartare
Jag har för första gången några fina pelargoner som ska få övervintra nere i matkällaren under köket. Hur vill dom ha det? Klippas ner? Stå i kruka? Vattnas hur ofta? Några har stått utomhus fram tills nu och några inne. Flera blommar fortfarande

Sv: Pelargoner till vinterförvaring, tips tack!

Min erfarenhet är att det är jättesvårt att få dem klara vintern utan sol, helst vill de stå svalt men mycket ljust. Typ tio till femton grader, och stå i ett fönster. Jag brukar klippa ner dem i samband med att jag tar in dem och planterar om dem i krukor. Vattna sparsamt och regelbundet.

Många säger, att Pellisarna inte alls ska sova om vintern utan få vara framme året om. Har du ett ljust fönster utan värme-element under, och hyfsat svalt, tror jag det är bäst. Själv förvarar jag mina på samma sätt som Fuchsiorna, dvs klipper ner, ställer svalt och rätt mörkt, vattnar mycket sparsamt. har dem i garaget, cirka 10 grader.

Mina står kvar i sina fönster året runt, vattnar dock mindre på vintern när de inte blommar.
Jag har inte plats att flytta typ 30 krukor någon annanstans.

Jag brukar kapa ner mina lite av utrymmesskäl. Ställer dom ljust och svalt och vattnar någon gång i månaden. Eventuella sticklingar tar jag i feb-mars.
Har privilegiet att ha stort garage på jobbet, hyfsat uppvärmt och med stora fönster. Har byggt hyllor i fönstrena för att få plats med alla :)

Redan nu funderar jag på detta, tur att det redan fanns en tråd! :D

Jag har en bunt (tror det är 17 stycken) mårbackor som är jättestora och som är i större krukor. Det är ingen stå-på-fönsterbrädan-storlek på krukorna så jag skulle nog behöva plantera om dem i mindre krukor, klarar de sånt?
Hur mycket klipper ni ner dem?
När tar ni in dem inomhus?

Om de har tillgång till ljus behöver de inte vila. I Sverige på vintern behöver man växtlampor för att ge tillräckligt med ljus. Ju mörkare de står desto svalare måste det vara. Vid varma temperaturer pågår cellandningen, men om det inte finns något ljus kan inte växten producera det socker som förbrukas vid cellandningen. Sänk temperaturen så avstannar cellandningen och det gör inget att fotosynten inte sker. Ställ dem så svalt du kan (frostfritt) eller ge extra ljus i rumstemperatur.

Mina står i olika fönster och blommar året om.
Jag har massor av någon härdig rosa sort.

Jag låter mina stå kvar i fönstren de är vana vid, om de stått inne hela sommaren, jag klipper inte ner dem men de får mindre vatten när de slutar sätta knopp. De blommar ofta långt in i november. Någon gång februari till april, när det hinns med, så planterar jag om dem, klipper ner dem och tar också sticklingar. Innepelargonerna ser ofta rätt trista ut före omplanteringen, när ljuset minskar så liksom växer de på höjden och blir kala nertill, Mårbacka är värst, andra sorter brukar se bättre ut.

De som stått ute, planterar jag om i lagom stora krukor, och eftersom de kan vara lite "för stora" så blir de också ansade med saxen.Sedan får också de hitta plats i något fönster. De som stått ute verkar behöva komma in i god tid. De mår sämre och blir fulare över vintern om de stått ute och vant sig vid höstkylan.

Det bästa stället jag någonsin haft för pelargoner, var när jag hade en stor, gammaldags glasveranda som höll 10-12 grader under vintern. Dom trivdes superbra, jag saknar den verkligen.

Senast ändrad:

Jag har för första gången i mitt liv haft pelargoner som överlevt en vinter. Jag fick tipset att ta ur dom ur krukan lägga alla i en hink el dyl och stoppa ner dom i källaren. Jag har en skrubb nere i källaren som är mörk och sval där fick de vara vattnade några gånger under vintern. När jag tog fram de klippte jag ner dom och nu har de blommat hela sommaren.

Pelargoner - hur gör man?

Jag har 4 st fina pelargoner i en urna utanför dörren. Om jag ska övervintra dom, måste jag ta in dom och ställa dom svalt eller kan jag plantera om dom i varsin kruka och ställa i fönstret som en inomhusväxt i vinter?
Hur gör ni? Eller hur skulle ni göra i mitt ställe?
Jag vill ju att dom överlever till nästa sommar :angel:

Sv: Pelargoner - hur gör man?

Jag skulle ta in dom om du inte har möjlighet att ställa dem någonstans svalt och ljust så dom får vila.

Sv: Pelargoner - hur gör man?

Jag tog ur mina ur krukorna, la ner blommorna med jordklump i en hink som jag ställde mörkt och svalt. Vattnade några gånger under vintern sen i mars april tog jag fram dom klippte ner och nu har de blommat hela sommaren.

Åhå - tack för tipset!
Dom trivs alltså där det även är mörkt? Då kan jag kanske ställa dom i ett mörkt hörn i stallet :idea: (i mitt stall blir det aldrig kallare än +5 grader, det borde dom klara va?)
Jag har även ett pytte-torkrum till täcken, men där blir det varmare (har element) och även fuktigt när blöta täcken hängs in - är den skrubben bättre eller sämre?

Vet inte vilket som är bäst av de alternativen, där mina står blir det "källarfuktigt" du kanske kan fixa en trälåda eller liknande och ha dom i den mörka vrån i stallet.

Kapar tråden lite

Jag hade tänkt försöka övervintra jordgubbsplantor. Går det inomhus? Har ingenstans att gräva ner dem där jag kan vara säker på att de får vara kvar.
Just nu står de i små torvkrukor, börjar se rätt risiga ut med bruna blad och eftersatt skötsel. Kan jag bara klippa ner allt som ser dött ut, sätta alla plantor i riktiga krukor och ha på fönsterbrädet hela vintern? Eller blir det för varmt?
Kanske om jag låter dem stå ute tills frosten kommer, plockar in dem och har dem i ett hörne någonstans och sätter ut dem igen så fort frostrisken är över i vår? Tror ni det funkar?

För att ge lite råd on topic. Pelargoner. Övervintra.
Inga problem. Jag brukar bara ta in dem, skära av allt fult och tråkigt, glömma av dem ett par veckor, vattna när det är kris och sätta ut dem igen till våren.
Planterar om i mars, april. Tar sticklingar lite när jag känner för det (jag älskar att pilla med mina växter!).
Jag har en jättefinful pelargon med tvinnad stam (två plantor som jag skalat av stammarna på och snurrat runt varandra) :love: Den har varit med några år nu, blommar så fint och ser helt knasig ut!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
428
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 527
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 911
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 560
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix