"Pedagogisk galoppfattning"

moli

Trådstartare
Jag skulle vilja förfina mina galopphjälper. På grund av att jag själv är skev har jag svårt att fatta höger galopp. (Jag jobbar med min snedhet också) Jag tror att det är hos mig problemet sitter, för i frihet eller dubbellongering/tömkörning på volt galopperar hon i höger också. På böjda spår har jag klart lättare att fatta höger galopp än på en rak väg i skogen.

Vänster galopp är lätt att fatta, och hon kan på en bra dag fatta ur skritt på små hjälper. Men höger blir lätt kors, eller pass, eller bara "bensoppa!" Min analys av läget som sagt är att det är i mina hjälper det största problemet sitter. Jag förstår teorin, vänster bak startar höger galopp. Det som hjälpt bäst är några tips jag läste i Sally Swifts fina böcker häromveckan, helt enkelt att jag försöker hitta min egen jämnvikt, slappna av i höftlederna och "centrera mig" inför fattningen. Men det är väldigt svårt att få till det, jag känner att jag "blockar" henne med något jag gör ändå.

På detaljnivå, kan någon sitsnörd hjälpa mig med exakt hur jag ska försöka hitta rätt känsla i sitsen i fattningen? Jag behöver tillexempel veta viket sittben jag ska ha mest tyngd på, hur mina skänklar skall vara, tygelhjälper, hur ska jag ha överkroppen? Jag tror att det är bra att vara väldigt pedagogisk mot hästen från och med nu i fattningarna så att det blir ordning. Dels för att kunna variera galopperna ordentligt så att hon blir jämnare tränad, och dels för att kunna stötta galoppen när den väl är igång och jag vill kunna samla ihop henne för att få bättre tryck och "grip" i steget.

Sv: "Pedagogisk galoppfattning"

Lämnar bara ett litet avtryck så jag hittar tråden igen för det här vill jag också ha tips på! Hoppas det är ok TS!

Helt ok, men du vet väl om att du kan prenumerera på tråden också, så ser du i kontrollpanelen när någon svarat? :) Högst upp i tråden finns texten "trådverktyg" och en nedåtpil. Klicka där. Väldigt smidigt för att inte missa något.

Senast ändrad:

Kan inte kalla mig sitsnörd men är väldigt noga med att jag är i balans med hästen och det blir mycket lättare med korrekt sits. Är inte ens dressyrryttare men är analytisk av hur mina hjälper påverkar hästen.

En galoppfattning ska ju börja i ytter bakben och ett sikte uppåt med framdelen. Eftersom hästen "följer" riktningen ditt bröstben ger och agerar med sina höfter efter vad du gör med dina höfter så är det viktigt att du sitter mitt över hästen med axlarna på plats och riktningen rakt fram. Kom avslappnat tillbaka lite med ytteraxeln för att ytterbogen ska hållas inom ramen. Sedan skjut fram din inre höft och tryck till med sittbenen i en gungning frammåt med lite extra tyngd på ytter. Då gör du plats för hästens inre bakben att komma in under hästen. Ev. kan du förstärka genom att höja din innerhand något. Skänklarna ska va på "sin vanliga plats" men om hästen inte har så mycket egen drivning kan man förstärka genom att trycka till med skänklarna i gugningen, på vissa hästar räcker det dock med att bara använda sitsen :)

Ett vanligt fel man ser (främst på lägre nivå då) är ju att folk kastar sig fram i fattningar och vrider överkroppen innåt. Det blir då svårt för hästen att, med en lång yttersida och vikten på inner framben, fatta rätt galopp. Så alltså håll ihop yttersidan, vrid höften och gunga till. Fördel att vara stark i sitsen ;)
Ingen expert som sagt utan går på egna erfarenheter.

Lycka till!

Det är ju så att det finns olika sätt att lära hästen galopphjälper. Jag föredrar att de fattar för en så minimal hjälp som möjligt, och på min häst som jag ridit in och utbildat själv fattar jag galopp genom att föra fram inner höft något, så lite att det inte syns att jag ändrar något öht. Fattar jag från halt och vill ha lite extra energi så kan jag lägga till invändig skänkel ibland men försöker undvika det.

Men en del lär hästarna att fatta för ytter skänkel, och sitter man på en sån så fattar de inget om man försöker fatta för invändig höft och lägger man på invändig skänkel bjuder de istället på förvänd galopp.

Så hur en korrekt galoppfattning skall göras beror på hur hästen är utbildad.

Tack Raider! Det var pedagogiskt. :)

Centaur-> Frågan är väl lite som "hur får jag en islandshäst att tölta?" Men beroende på hur jag sitter borde jag ju också kunna "sabotera" omedvetet eller underlätta i fattningen eftersom hästens fotförflyttning och övriga kroppsrörelser är detsamma oavsett hur galoppen fattas, eller hur? Mitt mål är att lära mig att förminska mina hjälper så att så lite som möjligt behövs för att hon ska förstå vad jag vill. I grunden är hon väldigt lyhörd för skänklar och vikt, det är inte att hon är outbildad som är problemet, för jag vet att hon fått en mycket bra grund. Till skillnad från mig som aldrig riktigt fått lära mig exakt hur man teoretiskt fattar galopp på detaljnivå. Och jag har väldigt sällan tillgång till instruktör.

Kanske blir det bara så enkelt att "polletten trillar ned" när jag gör en korrekt fattning tänker jag. ;) Och för att kunna göra det trots min skevhet så behöver jag försöka känna in vart jag har alla delar av mig i fattningen. Bli medveten om vart det blir fel. Vänstergaloppen fungerar ju bra även om jag kanske inte fattar korrekt där heller, vad vet jag, men jag är ju å andra sidan mjukare åt det hållet så jag hindrar henne inte i vart fall. ;)

Jag lär den galopp på töm först, för att komma ifrån det där med att kasta sig själv in i galoppen. Jag tycker det är lättare att visa hur viktigt det är att man sitter rätt upp och ner när man kan låta ryttaren fatta först på "sitt" vis och sen mer eller mindre passivt medan hästen fattar för rösthjälp.

Då tycker jag att man får den där lyftande känslan i fram.

Sen hur man väljer att gå vidare är ju olika, för mig har det alltid varit lättare att fatta för ytter men ju mer samspelta man blir desto mindre hjälp behövs ju :)

Om jag skulle vara du skulle jag börja hos sjukgymnasten/naprapaten. De flesta av oss är lite roterade i höften beroende på om vi är höger- eller vänsterhänta. Lite är ok (även om det självklart påverkar hästen) men mycket kan ge utslag på fattningarna, något jag tyvärr fått känna på. Så nu får jag gå och korrigera min höft hos sjukgymnast en gång i månaden och stretcha den efter varje pass. Men vilken skillnad det har blivit! Hästarna har tackat mig!

April-juli tränade jag 2ggr/v på gym övervakad av sjukgymnast. Nu tränar jag på egen hand. Jag har också märkt stor skillnad. Mest i tölten än så länge. Naprapat står på önskelistan. :)

På unghästar fattar jag endast med tån på bogen. en hjälp som är lätt att förstå o man ändrar sig inte i sadeln. Inget krångel. Sen med en liten kram på innertygeln som jag har nytta av i vidarutbildningen. tydliga men små hjälper.

Jag vill inte fatta med hela kroppen.
Sådant brukar stjälpa mer än hjälpa...

På en färdig häst som förberetts o vet vad som komma skall- tryck med magen o de sätter sig.- pushas inte på bara framåt.

Det jag tänker på att du borde öva på är att göra olika rörelser på marken. T.ex. stå axelbrett och föra fram de olika höfterna, eller göra så som du gör när du fattar galopp och försöka känna vad du gör annorlunda i höger fattning mot vänster. Vara noga med att du inte viker dig eller lutar åt något håll ffa när du ska fatta höger galopp. Kolla även vad du gör med din hals, axlarna och ditt huvud. Om du tiltar huvudet, drar upp ena axeln, fram den eller liknande.

Och var inte rädd för att prova att fatta högergalopp bara för att det är svårt, utan att fastna i det och bara öva på att fatta i det varvet. Du kanske kan pröva att fatta galopp på böjt spår om du brukar fatta på rakt spår och vise versa? Lycka till iaf. :)

Lägger till att det för mig blivit såå mycket bättre med fattningarna sen jag kom på mig med att och slutade spänna mig på utsidan av höfterna. Utan istället tänker mig att mina ben ska få dingla fritt från höftleden.

Senast ändrad:

TACK! Det var väldigt bra tänkt att "torrträna".

För övrigt visade sig min häst förstå ganska bra när jag petar på det framben som styr galoppen. Jag är någonting på spåren kanske. :) Jag har nog konstant fattat galopp genom att försöka starta med ytter bak och varit ganska passiv med innerskänkeln.

Och jag känner att det blir "stopp" i kroppen när jag försöker sitta likadant i höger som vänster galopp. Var på Yoga i onsdags, och fick massage igår. Känner mig lite mör idag, men liiite mjukare. :)

De allra flesta unghästar lär sig fatta av tån på bogen. till det gör också att du inte faller framåt utan snarare tvärtom.

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 676
Senast: prallan
·
Träning Jag är i akut behov av hjälp eftersom jag inte kan fatta höger galopp på min häst längre. Det har alltid varit en svag punkt för oss...
2
Svar
24
· Visningar
3 052
Senast: nullo-modo
·
Hästvård förväntar jag mej för mycket av min häst? tyskt varmblood, 9 år, har osteo i bakbenen och SI. Jag har lagt runt 60 000 kr på olika...
Svar
15
· Visningar
2 097
Senast: lil-sis
·
Dressyr Nu behöver jag hjälp från er mycket rutinerade utbildare typ @tuaphua, @mooi, @fio etc då både jag och min tränare (även unghästdito)...
2
Svar
23
· Visningar
2 823
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar