Sv: pc

inte så vanligt, men har varit med om det några ggr. fast bara en gång riktigt allvarligt, antagligen brast ett fint kärl av trycket som blir av den mängd vätska som ska in. ändå "delade" jag upp dosen och stack 2 ggr. en gång på varje sida.

den hästen fick nässelutslag över hela kroppen, tom. på ögonlocken, visade bara vitan i ögonen (rullade) kastade sig hysteriskt i väggarna (tack och lov har jag fått lära mig redan som liten att alltid stå i boxen och spruta pga. risken som alltid finns för p.c) svettades över hela kroppen. det gick över efter någon tim. sen har vi råkat ut för några "lindrigare" pc. alltid lika otäckt :eek:

men med antalet sprutade hästar genom åren så är det ganska få ggr. det "olyckat" sig.

Herregud!!!min häst är just satt på pc sprutor. Han har haft nässelutslag 2 ggr tidigare, pga ngt han ätit ute. Kan han få sådan chock lättare då??:confused:

Vanligare än man kan tro.

Jag tror dessutom att det tyvärr inte alltid rapporteras in som läkemedelsbiverkning. Om det gjordes i samtliga fall kan man undra om det skulle vara tillåtet att användas på häst överhuvudtaget.

Har själv drabbats 3 gånger på mina hästar. Helt vidrigt!
Det ska mycket till för att jag ska spruta någon häst med penicillin igen.

tror inte det ska ha något samband. pc. får dom ju om pencillinet kommer in i blodet, tex. om ett kärl går sönder när vätskan trycks in.
därför är det viktigt att inte trycka in vätskan för fort, och att hellre sticka 2 ggr. om mängden är stor.

Liknande trådar

IT & mobiler Kanske finns det någon mer teknisk än mig. Kalasdags och kompisarna önskar sig vbucks, alltså valutan i Fortnite. Det är oklart vilka...
Svar
6
· Visningar
539
Senast: AlinaT
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
124
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
684
Senast: tara
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 837
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"