Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
inte så vanligt, men har varit med om det några ggr. fast bara en gång riktigt allvarligt, antagligen brast ett fint kärl av trycket som blir av den mängd vätska som ska in. ändå "delade" jag upp dosen och stack 2 ggr. en gång på varje sida.
den hästen fick nässelutslag över hela kroppen, tom. på ögonlocken, visade bara vitan i ögonen (rullade) kastade sig hysteriskt i väggarna (tack och lov har jag fått lära mig redan som liten att alltid stå i boxen och spruta pga. risken som alltid finns för p.c) svettades över hela kroppen. det gick över efter någon tim. sen har vi råkat ut för några "lindrigare" pc. alltid lika otäckt
men med antalet sprutade hästar genom åren så är det ganska få ggr. det "olyckat" sig.
Jag tror dessutom att det tyvärr inte alltid rapporteras in som läkemedelsbiverkning. Om det gjordes i samtliga fall kan man undra om det skulle vara tillåtet att användas på häst överhuvudtaget.
Har själv drabbats 3 gånger på mina hästar. Helt vidrigt!
Det ska mycket till för att jag ska spruta någon häst med penicillin igen.
tror inte det ska ha något samband. pc. får dom ju om pencillinet kommer in i blodet, tex. om ett kärl går sönder när vätskan trycks in.
därför är det viktigt att inte trycka in vätskan för fort, och att hellre sticka 2 ggr. om mängden är stor.
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.