Pavos foderberäkning.

Sam

Trådstartare
Någon mer än jag som hittat den och tryckt i sin hästs uppgifter? Jag hittade ditt via fb och tyckte det kunde vara roligt och se vad Pavo rekommenderar för foder till min häst. Jag skrev i arab, valack, 8 år, mager(han är normal men åt det tunna hållet så jag valde mager för att få lite högre energivärde), vikt ca 410 kg, max på träning, 12 kg hö (har fri tillgång men var tvungen att skriva i kg).

Hör o häpna så räknade programmet ut att han får för mycket hö, borde sänka det till 9,2 kg och ge honom 2,5-3,6 kg kraftfoder av något av deras tre sorter som de namngav. Nyfiken som jag är ställde jag frågan om du de tänkte. Fick till svar att "det finns en maxgräns av grovfoder + koncentrat som en häst kan bryta ner per dygn. Att fodra mer än rekommenderat gör att hästen inte tar upp koncentraten fullt ut."

Jag läser deras svar flera gånger men förstår fortfarande inte hur de resonerar :confused:.

Hur tänker du/ni om foderstaten och deras svar?

Sv: Pavos foderberäkning.

Lade in min tjocka nordis som gör absolut ingenting, och hennes 10 kg hö var alldeles för mycket, lite drygt 8 kg och ett kg av nåt koncentrat rekommenderas. ;)

Det mest komiska tyckte jag var att man inte fyller i sina hövärden någonstans, utan bara väljer om höet är finstråigt, grönt och grovt eller gult och grovt.

Japp, färgen är hela sanningen! :D:cool:

Ja, om höet är finstråigt och tunt skulle de dessutom vara bättre, då skulle min stackars häst bara behöva 7,6 kg. Undra hur längre det skulle dröja innan han var mager på riktigt.

Det verkar som om dom inte är riktigt uppdaterade när det gäller foder överlag.
Varför skulle jag vilja ha ett kraftfoder med hög stärkelsehalt och lågt proteininnehåll.
Det är ju nästan alltid proteinet som behöver tillsättas till högivan.
Med ett bra kraftfoder + bra hö så behövs inte mycket kraftfoder, det är väl det som är problemet för de som säljer foder.
Islandshästar behöver mer vitaminer än andra raser?
Varför ska lättfödda hästar käka massa stärkelse i onödan.

Uppdaterade ? De vill sälja foder ... Gärna genom att marknadsföra sig som unika , med unika argument ;)

Går det så går det .

Ja och inte gick de att beräkna nåt till varken föl / växande unghäst lr gammal häst :-/

Förtroendet för deras foderkunskap växer inte direkt.

Liknande trådar

A
Foder & Strö Hej Foderanalysen har kommit och jag letade upp Nutrian på nätet,såg enkelt ut. Men vilka siffror från analysen ska jag använda...
Svar
8
· Visningar
1 518
Senast: Korven
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 213
Senast: Madick
·
E
Foder & Strö Hej! :) När skall egentligen den största hö/kraftfoder-givan ges? Morgon/kväll? Min häst får hö fyra gången/dag. Nu får hon 2 kg...
Svar
7
· Visningar
1 045
Senast: Korven
·
E
Foder & Strö Hej! Jag har tidigare fått tips om att min hästs grundbehov är mellan 60-70 MJ samt 390-505 g smrp beroende på hur mycket hon...
Svar
1
· Visningar
903
Senast: skrållan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama