Sam
Trådstartare
Någon mer än jag som hittat den och tryckt i sin hästs uppgifter? Jag hittade ditt via fb och tyckte det kunde vara roligt och se vad Pavo rekommenderar för foder till min häst. Jag skrev i arab, valack, 8 år, mager(han är normal men åt det tunna hållet så jag valde mager för att få lite högre energivärde), vikt ca 410 kg, max på träning, 12 kg hö (har fri tillgång men var tvungen att skriva i kg).
Hör o häpna så räknade programmet ut att han får för mycket hö, borde sänka det till 9,2 kg och ge honom 2,5-3,6 kg kraftfoder av något av deras tre sorter som de namngav. Nyfiken som jag är ställde jag frågan om du de tänkte. Fick till svar att "det finns en maxgräns av grovfoder + koncentrat som en häst kan bryta ner per dygn. Att fodra mer än rekommenderat gör att hästen inte tar upp koncentraten fullt ut."
Jag läser deras svar flera gånger men förstår fortfarande inte hur de resonerar .
Hur tänker du/ni om foderstaten och deras svar?
Hör o häpna så räknade programmet ut att han får för mycket hö, borde sänka det till 9,2 kg och ge honom 2,5-3,6 kg kraftfoder av något av deras tre sorter som de namngav. Nyfiken som jag är ställde jag frågan om du de tänkte. Fick till svar att "det finns en maxgräns av grovfoder + koncentrat som en häst kan bryta ner per dygn. Att fodra mer än rekommenderat gör att hästen inte tar upp koncentraten fullt ut."
Jag läser deras svar flera gånger men förstår fortfarande inte hur de resonerar .
Hur tänker du/ni om foderstaten och deras svar?