I

InaNorlin

Är här någon som använt Pavo Slobber Mash till kolik-känsliga hästar?
Har läst om detta och tycker de låter bra.
Säljs i 20-kg säck, pris?

Ska man alltid "servera" den varm? En kolik-känslig häst ska ha den 3 gånger i veckan, har det räckt för er?

Tacksam för svar inom kort!

Sv: Pavo?

Exakt vad är det som ska vara bra i Pavo ? Den extremt låga proteinhalten ? Höga energin ? Massa stärkelse ? Spara dina pengar i stället för köpa detta bågfoder.

Hm, varför bara ge det tre gånger i veckan? Till en kolikkänslig häst hade jag nog satt regelbundenhet och få råvaror i första rummet.

Liknande svar som dessa har jag fått innan också, så jag antar att det INTE är ngt att ge!

Att bara ge de 3 dagar i veckan, stod på info om det, för att förebygga!

Man kanske ska satsa på att förebygga med loppefrö eller koka egna linfrö o ge ibland?

Nu har jag inte läst innehållsförteckningen på detta foder, men när folk beskriver hur det funkar och i vilket syfte de använder det så anar jag att vanligt linfrö och/eller betfor gör samma verkan. För betydligt mindre pengar... ;)

han äter betfor, alltid. Men problemen kommer ändå! :(

Hur mycket betfor? Är andra "basbehov" uppfyllda? Rörelse, vätska, grovfodermängd?

Uppkommer problemen främst vintertid så kan man nästan ana att det är något av dessa som spökar.

Våra hästar t.ex, ger sig absolut inte ut i djupsnön efter det senaste rejäla snöfallet efter jul, vilket gör att de mest står stilla om vi inte ser till att motionera dem på annat vis. Inte bra för magarna! :crazy:

Vatten är en annan sak som är jätteviktig när de bara äter torrt foder och inte gräs. Just vintertid är det jättebra att hålla koll på vattenintaget genom att ge vatten i hink.

Han fick det 1 gång precis när vi jag tagit hem honom, så de kan bero på stress, då han har lätt att bli stressad inombords..
Han har även haft problem med magsår under sin tid på travbanan, så han är känslig.

Nu i vinter har han inte ridits speciellt mkt, däremot promenader o spring i snön..
Han har ätit korn-kross o havrekross + betfor.
Har nu plockat bort korn, då det kan vara det som stoppat upp, för kornet behöver dem ju "göra sig av med" genom motionering!

Han dricker alltid ur hink, eller snarare en murarbalja - tömmer en hel under vintertiden (ca 17-8 nu under vintern) och dricker nästan en hel ute!

Så första "anfallet" fick han i oktober, sen nu det andra i januari.

Så det är kanske mest jag som är lite puttignuttig också!

Jag har roat mig med att titta på olika mashfoder innehållsmässigt!

Dynavena Mash
Stärkelse 35%
ångkokta havre-, korn-, och majsflingor, äppeldrav, linfrön, alger, morötter, Johannesört och växtextrakt

Derby Mash
Stärkelse ?
aufgeschlossener Mais,
Weizenkleie,
extr. Leinschrot, Melasseschnitzel,
Melasse, organische Säure

Pavo Slobber Mash
Stärkelse 30%
Havregryn
Majs
Vetekli
Linfröskal
Vete poppat
Rörsockermelass
Linfrö
Sojaolja
Vitaminer & Mineraler

Havens Mash
Stärkelse 30%
Har inte hittat några uppgifter om råvaror, tar gärna emot om någon har det, kan stå på säckarna!

Vitafor Derby, marknadsförs inte som en mashprodukt, men många inom travet använder den som det, brukar vara bra för känsliga magar! Pelleterad!
Stärkelse 7,6%
Mel. Betfiber
Sojaskal
Linfrökaka
Vete
Vetekli
Lucernmjöl
Melass
Rapsolja druvsocker

Tar gärna emot tips om fler mashprodukter!

Är här någon som använt Pavo Slobber Mash till kolik-känsliga hästar?
Har läst om detta och tycker de låter bra.
Säljs i 20-kg säck, pris?

Ska man alltid "servera" den varm? En kolik-känslig häst ska ha den 3 gånger i veckan, har det räckt för er?

Tacksam för svar inom kort!

hej. jag använder det till min ena häst. hon e kolikhäst.
kostar 300 inkl moms
kan oxå serveras svalt eller kallt.
min fick de dagligen första 2 veckorna. nu äter hon det 3 x i veckan och de räcker

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
864
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30