Pavo Podo Lac till dräktigt/digvande sto

MaRomer

Trådstartare
Tiden går ju så fort! Ägaren till stoet miste sin tävlingshäst i kolik/tarmvred för 3 veckor sedan:cry:

Och givetvis har det satt sina spår vad gäller foder. Hon är nu inne på Pavo, och jag tycker det verkar vara ett bra foder! Jag har tidigare gett Krafft, granngåden och salsa. Vilket av dessa märken är bäst att ge till ett dräktigt/digivande sto och från vilken månad ska hon få "special" kraft?

Någon hö analys finns inte utan jag undrar generellt vilket som är bäst för magen. Stoet är ett hbl utan några problem med mage/kraft. Hon reagerar inte på något speciellt foder.

Kikar just nu på Pavo Podo Lac. Någon som använt det?

Sv: Pavo Podo Lac till dräktigt/digvande sto

istället för att krångla till det, börja i den lätta änden. ta en analys på grovfodret. Jag har svårt att förstå hur man kan tycka det logiskt att hålla på och köpa dyra specialfoder samtidigt som man inte har en analys på sitt grovfoder. till ett dräktigt sto borde detta vara a och o för ALLA.

istället för att krångla till det, börja i den lätta änden. ta en analys på grovfodret. Jag har svårt att förstå hur man kan tycka det logiskt att hålla på och köpa dyra specialfoder samtidigt som man inte har en analys på sitt grovfoder. till ett dräktigt sto borde detta vara a och o för ALLA.

Skrev som sagt att en analys inte finns. Anledningen är att vi inte tänker sprätta upp plasten på rundbalarna ännu! Jag vill hör input om detta foder ändå.

Och vad menar du med dyrt special foder? 250:-/15 kg tycker inte jag är dyrt special foder:/

Nu blir jag väl hängd... Men vi har inte heller någon annalys på vårt Hö.
För att det ska vara helt rätt så måste man ju egentligen ta på varenda bale för de kan komma från olika delar från ängen/ olika ängar och då kan det ju omöjligt vara samma värde på alla balar??
Eller?? Bonden blandar ju balarna/rund balarna hej vilt.
Sprätter man upp plasten blir ju balen dålig gaska snabbt efter och vi som bara har två hästar har inte en chans att fodra upp allt...

Jag menade att allt foder blir rätt dyrt om man fodrar med det utan att veta om det verkligen behövs eller passar i foderstaten : )

Är man dum nog att köpa balar som kommer ifrån olika ängar, ja då är det klart att analysen inte blir korrekt.

Många går och plockar från åkern innan det plastas och då kan man gå och ta lite här och var på hela åkern,
blanda ihop det och skicka in för att få ett medelvärde på vad ens hö eller silage kommer att ha.

Till TS, Pavo har jag ingen större tilltro för efter att ha läst om deras "studier" och påståenden ang. deras fölfoder,
så jag skulle inte välja det fodret när det finns så många andra att välja mellan. Sen så har ju pavo en hel del socker i sig,
vilket knappast kan vara bra för magen på hästarna.

När hon behöver mer kraft beror på hur eran analys ser ut och hur mycket hon orkar äta. Så det vet du bäst sen
när du har en analys på ditt hö. :)

Nu sista gången min var dräktig fick hon fri tillgång på analyserat foder och sedan sista 3 månaderna Hippo Alfa Grov, mycket för att hon blev mer och mer kräsen ju större hon blev. Så mer än så behövde inte min... Men det är väl bara att vänta tills analysen är klar så kan du ju se då.

Det dräktiga stoet behöver inget extra för att hon är dräktig förrän är i runt åttonde dräktighetsmånaden. Det som behövs fram tills dess är att hon mår bra och har bra hull vilket de flesta klarar på ett bra grovfoder.
Är man osäker på vad grovfodret innehåller och vad ett dräktigt sto behöver så kan man köpa avelsfodren (finns hos både Krafft och Salsa)) för dessa är samman satta för klara medel stoets behov. Har man ett bra grovfoder och lättfodrad häst kan det räcka med att ge avelsminereal till henne och fri tillgång på grovfoder.

Överlag kan man säga att förutom då vissa saker som finns i mineral/avelsfoder är det ett högre behov av protein än normal hästen som stoet har. Som väl alla vet vid det här laget är det bäst om hästarna får det via grovfodret. Så om man inte har analys och vet hur ens foder är kan man gen någon form av lusern för att säkerställa att det finns protein i fodret.

Mängder på foder och hur mycket energi och protein stoet behöver är ju individuellt från häst till häst.

Liknande trådar

Foder & Strö Är ute i god tid nu, men får hem mitt dräktiga sto 1april beräknad att föla i slutet av maj. Hon är enligt uppgift redan nu väldigt...
Svar
13
· Visningar
3 136
Senast: Masse
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 073
Senast: elle12
·
Foder & Strö Jag har börjat ge mitt dräktiga sto (92 dagar) krafft groov 90. Ska så småningom gå över till 125. Än så länge har hon även en del gräs...
2
Svar
27
· Visningar
2 832
Senast: Elshaya
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 212
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar