Pavo Podo Care? Kosttillskott som tydligen ska minska risk för OC/OCD.

Springsteen

Trådstartare
Har ni hör talas om det?

Jag fick en broschyr idag om det tillskottet när jag var och handlade foder till min häst.

"Det här tillskottet med Podo-mineraler har utvecklats speciellt för unga föl upp till tolv månader. Effekten är vetenskapligt bevisad. Pavo Podo Care hjälper till vid benets ämnesomsättning och minskar på så vis risken för OC/OCD med en faktor av fyra! Hemligheten ligger i det rätta förhållandet av kalcium, magnesium och fosfor, samt i den särskilda form som dessa ämnen är tillgängliga i. Dessutom bidrar Pavo Podo Care till en välbalanserad tillväxt och förbättrar blodcirkulationen."

Jag känner mig mycket skeptiskt, som vanligt. Någon som läst studien på det här?

Sv: Pavo Podo Care? Kosttillskott som tydligen ska minska risk för OC/OCD.

Man måste ju veta vad ens eget foder innehåller för att det ska stämma.

Ja det var framför allt det jag tänkte på...

Osteochondros är en rubbning av tillväxten i skelettet. Sjukdomen utvecklas redan när hästen är föl, så tidigt som under de allra första månaderna och då får de ju inget kraftfoder?!

Det här ska tydligen ges till fölet när den är sex veckor, tills den är 12-15 månader.

Jag är tveksam till att de kan ta upp och tillgodogöra sig pelletrerat foder vid bara några veckors ålder.

En undersökning på travare har visat att föl tidigt födda har inte lika ofta ocd som de som är normalt/sent födda. En av Sveriges största uppfödare var med där. Han trodde att de tidigt födda vilar med (står på box) och är ute bara kostare stunder de första månaderna än de som är födda under sommaren när det är varmt och finns bete (mer/alltid ute=vilar mindre).

Han hade börjat med att inte släppa på bete förrän efter 3 mån och hade bara haft enstaka fall med ocd efter det. Kan det vara så att fodret är mer kontrollerat/beräknat när de äter foderstat istället för bete??

Senast ändrad:

Jag är tveksam till att de kan ta upp och tillgodogöra sig pelletrerat foder vid bara några veckors ålder.

En undersökning på travare har visat att föl tidigt födda har inte lika ofta ocd som de som är normalt/sent födda. En av Sveriges största uppfödare var med där. Han trodde att de tidigt födda vilar med (står på box) och är ute bara kostare stunder de första månaderna än de som är födda under sommaren när det är varmt och finns bete (mer/alltid ute=vilar mindre).

Han hade börjat med att inte släppa på bete förrän efter 3 mån och hade bara haft enstaka fall med ocd efter det. Kan det vara så att fodret är mer kontrollerat/beräknat när de äter foderstat istället för bete??

Tror d var en tysk studie som visade att mkt utevistelse minskade risken för OCD.

Det skulle i så fall tala emot hästens natur helt. Det är oerhört viktigt för en viltfödd unge att kunna röra sig tidigt för överlevnad. Att det skulle ge OCD tror jag inte mycket på...då borde hästen som vild dö ut väldigt fort och ser man på mustangerna är det ju inte så. Med tanke på hur dom tvingas röra sig direkt efter födseln borde samtliga ha OCD...om den studien ska stämma.

Det är för enkelt att se till en enda sak, det är alltid fler variabler man måste ta med i beräkningen när man ska summera vad som orsakar vad. Då räcker det inte med några uppfödares erfarenhet ;)

Fast hästarna slutade ju vara vilda när vi började stalla in dom, träna dom, välja foder, seminera med en hingst som vi vill ha osv.

Ja och därför tror jag inte ett smack på att det skulle ha med fölets utevistelse att göra enbart huruvida den drabbas av OCD eller ej.

De flesta fall av lösa benbitar är pga arvet av föräldrarna, det har forskats på det och man obducerade fölungar som dött av olika anledningar under fosterstadiet. Det fanns fölungar som var 8 månader in i fosterstadiet och hade lösa benbitar, det man kunde se var att det oftast var samma hingstar som lämnade dessa benbitar.

Det finns även en forsknings studie gjord på fölungar som är sorterade i olika grupper och får vara ute olika mycket per dygn. Det man såg var att de fölungar som var ute lite hade 30 % mer lösa benbitar en de som hade varit ute mycket.

Det som är viktigt när man föder upp hästar är bra och sunda föräldrar, bra foder under dräktigheten och under uppväxten. Mycket utevistelse som föl och unghäst så minimerar man att få en vek häst. Lösa benbitar kan man faktiskt operera bort men blöta leder som åxå tillkommer med dåligt uppfödda hästar kan man inte göra något åt så det är i min mening ännu värre.

Blöta leder = är ett slang uttryck för hästar som blir halt i tid och otid.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka