Påverkar snet kors hoppning?

J

JennieKinnunen

Hej, Mitt halvblod är sne i korset en del dagar. Han är lixom högre på högersidan. Han har varit det till och från nu. vissa dagar så är han inte alls sne medans nästa dag kan han vara jätte sne. Men de beror lite på hur mycket han har hållit i gång. Han har inte ont och jag strechar honom varje dag, Men påverkar det hoppningen?

Tacksam för svar.

Sv: Påverkar snet kors hoppning?

Jag tycker du ska ta ut en ET som kan kika på din häst,ev beh och följa upp.Eller har du kanske redan haft ut ngn?.
//Lycka till//

Min förra häst hade snett kors (utan att vara halt eller så)
Det var inte jättesnett, knappt så att det syndes.
Hon hoppade jättebra en tag, både med och utan ryttare, men efter ett tag fick hon inte riktigt med sig bakbenen på samma sätt över hindret. Nuvarande ägaren har nu rättat till korset och hon mår bara bra :)
Jag säger som tya: ta ut ET. Snett kors är aldrig bra om hästen får gå med det för länge

Du har inte tänkt på att du kanske sitter snett? Om du har ett litet barn som rider ranka i ditt knä och det hamnar snett, då stöttar du upp barnet så att det hamnar rätt, eller hur? Hästen gör samma sak med dig som ryttare, känner den att du sitter snett så stöttar den upp dig. Då kan den bli sned. Som ryttare är man inte alltid medveten om att man sitter lite snett eller lägger mer vikt på en sida av hästen. Ta hjälp av en duktig tränare samt försök o rida i ridhus med speglar, så kan du själv se om du sitter snett, höjer eller sänker nån axel etc.

Om du har blivit säker på att det inte är det som är problemet så ta ut en ET.

Lycka till :)

Det är inte säkert att det syns att hon är sned. Min rygg slogs sned efter en olycka, men det var inget som varken tränare eller jag själv såg. Det känndes bara snett och konstigt. Det fick jag veta först när jag åkt till en kiropraktor.

Där har du tre st du kan ta hjälp av TS; ET, tränare och kiropraktor

Jag säger som tya: ta ut ET. Snett kors är aldrig bra om hästen får gå med det för länge

Säger samma sak jag med! Köpte tillbaka en häst där hon gått med snett kors så länge att det har utvecklats till svår SI-ledsinflamation som vi fortfarande jobbar med, är inte kvitt det ännu. 4 ET behandlingar & 2 anti inflammatoriska behandlingar sen i September-07. Förmodligen pga felaktig omskolning/ridning, hästen är ett varmblod.

VARFÖR är hästen sned?

Det tycker jag är den första frågan man måste ställa.

Tack för alla tips.
Vad kostar det at ta ut en så kallad ET ?

Som Eliine sa om sin häst, att den inte hängde med riktigt med bakbenen, de stämmer in på min,Han river ofta med bakbenen. Men nu har jag inte hoppat sen i höstas, och då rev han knappt något, men i somras rev han väldigt mycket med sina bakben.
Vi trodde först att han var väldigt slarvig och då började vi jobba galoppen uppåt och det gav genast resultat. Han lyfte mycket mer på sina ben.

Jag har ingen aning om varför han är sned,min granne som kan mycket om hästar sa att han kan ha fått en stäckning. Att det kan vara därför han är sne. Har bara ägt honom i två år nu. Så jag vet inte om han varit sne innan,och han har inte blivit helt behandlat rätt innan heller, han har varit hos många olika ryttare innan. Men de är först nu i februari vi såg att han var sne.

VARFÖR är hästen sned?

Det tycker jag är den första frågan man måste ställa.

Och vad blir ditt svar på denna gåta???

Naturligtvis en skada högt upp och det kan bero på ett framåt roterat bäcken h.b. Kan oxå bero på bakåt /nedåt roterat bäcken v.b. Kan även bero på muskelbristning v.f. eller roterade länd,korskotor. Det kan oxå bero på trauma i bakknä eller has och i så fall förmodligen h.b. Det kan även bero på andra orsaker men en sak är säker, det sitter högt upp bak och naturligtvis så påverkar detta hästen i negativ riktning innan man löst problemet. En så enkel sak som att den rullar hast i boxen på natten kan ge långvariga problem om man inte snabbt tar tag i problemet och finner en lösning.

Hur i all världen ska JAG kunneveta VAD som felas hästen???

Jag har för det första aldrig sett djuret och för det andra är jag nte veterinär.

Däremot tycker jag det är bra grundläggande kunskap att ha för att avgöra hurvida ev träning ska läggas upp.

Sunt förnuft borde säga de flesta att en häst med fysiska defekter inte hoppar så bra eller?

Han kanske har fastnat med ett bakben?
Min förra dam gick i skogen när hon var yngre och fastnade en gång mellan två stenar. Hon hade visst bestämt sig för att inte stå där och vänta på hjälp, så hon röck helt enkelt loss benet själv. Inte ett dugg halt efteråt, utan bara lite stel i ungefär en vecka. Men det var troligen då korset blev snett (även vet.s teori)

Kolla med förra ägarna, dom kanske vet? :idea:

Han kanske har fastnat med ett bakben?
Min förra dam gick i skogen när hon var yngre och fastnade en gång mellan två stenar. Hon hade visst bestämt sig för att inte stå där och vänta på hjälp, så hon röck helt enkelt loss benet själv. Inte ett dugg halt efteråt, utan bara lite stel i ungefär en vecka. Men det var troligen då korset blev snett (även vet.s teori)

Kolla med förra ägarna, dom kanske vet? :idea:

Jahaa okej, Ja det ska jag göra,:) Men nu på två dagar har han inte alls varit sne. Det tycker jag är lite konstigt.

Hon kanske inte känns sne längre, men kan mycket väl vara det fortfarande.
Säkrast är ju att ta ut nån som kollar :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 421
Senast: Bison
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 402
Senast: Mkb
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 989
Senast: lizzie
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat