Påverkar bostadsort resultatet?

Sv: Påverkar bostadsort resultatet?

Konkurrensen är hårdare i Stockholm och i Skåne.

Och det bedöms väldigt olika runt om i landet.

Jag bor i Stockholm och vet många som åker uppåt landet och utåt landet för att tävla och plocka placeringar inför ex försäljning av hästar då det är klart mycket svårare att bli placerad här.

Här är det ju större startfält, vilket minskar chansen till placering på en bra ritt.

Sedan är det inte säkert att folk rider bättre eller sämre vart de bor i landet, men visst är det så att tränare och träningstillfällen är större i olika orter, och folk har mera pengar och möjligheter i olika orter i landet.

Så visst påverkar resultatet vart man bor OCH vilka möjligheter man har.

Jag håller helt med.

Ser man till antalet ryttare så borde ju det finnas fler "bra" ryttare i Skåne just för att ryttarna är fler, det är ju enkel matematik.

Allmänt
Sen ökar ju antalet placerade med antalet starter så det är ju inte så mkt svårare att bli placerad i en stor klass. Dock blir det ju svårare att vinna och va högt placerad, men jag tycker det är fel att påstå att södra Sverige rider bättre än norra. Just eftersom södra Sverige har så många fler ryttare så lär det ju finnas fler riktigt dåliga ryttare också! Samt fler fall av dålig hästhantering/hästhållning. Men procentuellt är det nog väldigt lika. Sen är det betydligt längre till internationella tävlingar härifrån än från skåne vilket gör att det är få som ids fara, därav att vi inte "syns". För nog har vi riktigt fina hästar och ponnyer här uppe också!

Jag tror det var Gärds som importerade domare lite norrifrån på sina ft vilket resulterade i ramaskri från dom skånska ryttarna som helt plötsligt inte alls fick så bra poäng som dom brukar :grin:

Det kanske har funnits på storhästsidan också... Men det jag menade var när det var skånska ponnyryttare (och föräldrar) som var mäkta upprörda över de poäng de fått på en tävling i Sthlm. Jag tror till och med att de gick till förbundet över poängsättningen.

*kl*
Men jag tycker att det borde finnas ett större utbyte bland domarna just på nationell nivå, speciellt då ryttare i Skåne tenderar till att inte tävla så mycket utanför sitt eget distrikt (iaf på ponny). "Toppryttarna" får ju bra resultat på de flesta tävlingsplatser just för att de är duktiga, det säger jag inget om.

I år är det till exempel väldigt många ponnyekipage som inte kommer med till SM. Jag har sett väldigt många av dessa ekipage och man blir ju förundrad över vissa %, de har helt enkelt varit på "rätt" tävling och fått höga % trots att de aldrig rider på de resultaten annars (och nu är det inte Skåne;)).

Så att säga att domarna är objektiva och har samma skala över hela landet håller jag inte med om.

Jag tycker inte ens att domarna från samma klubb dömer lika ibland... Red en mindre klubbdressyr och det va olika domare i LC:2 för ponny och storhäst. INGEN ponny va under 60% och INGEN häst va över 60% :crazy: De domarna va rätt olika. Men så länge som det är samma domare som dömer hela klassen så spelar det väl ingen större roll om dom ger i under eller överkant, sålänge som dom gör lika för alla. Eller blir det fel med kval och sånt då? Är inte så insatt, man kanske kvalar med %?

Ja, man kvalar med % numera (iaf ponny och juniorer. De två bästa resultaten / 2).

För en enskild tävling spelar ju egentligen inte domarens skala någon roll om domaren håller sin linje genom hela tävlingen. Men just när folk ska använda sina resultat som kval till exempelvi SM så slår det fel ibland.

Okej, men då borde ju "någon" (;)) komma på ett bättre system där det är mer rättvist.

Nämen, det bevisar ju bara att det inte är det ultimata kvalsystemet! Den mänskliga faktorn kan inte ignoreras.

Vilket det inte borde göra eftersom ju större startfält desto fler placeringar.

Ja, och ofta fler bra ritter. Vilket betyder att det i princip är på någon halv eller fjärdedels procent som det avgörs i fall man får placering eller ej.

Samma ritt kan generera vinst med stort glapp mellan procenten bara 10 mil bort..

Jag vet även folk i kranskommunerna som värje sig för att tävla i Stockholm, och gör dem det och får hyfsade poäng så är de jättenöjda för de har tävlat bland "stockholmsekipagen".

KL

I de nationella dressyrklasserna och i svår dressyr så är det ju ofta samma domare som dömer landet runt.

Å andra sidan är det ungefär samma ekipage som åker landet runt och rider de klasserna iom att de är så få starter.

Jag vet några klubbar som tog in domare från Gotland, och de var rätt spännande, för då rasslade det till rejält på prispallen.

Men då är det lika mkt pengar som påverkar, för här måste vi har mer pengar för att kunna tävla mer då vi måste åka mkt mkt längre!

Mer pengar = bättre hästar och mer träning.

Men klart det är svårare att bli placerad om det är fler bra ryttare som är med.

Visst styr pengarna på ett sätt.

Mer pengar = bättre hästar och mera träning.

I år är det till exempel väldigt många ponnyekipage som inte kommer med till SM. Jag har sett väldigt många av dessa ekipage och man blir ju förundrad över vissa %, de har helt enkelt varit på "rätt" tävling och fått höga % trots att de aldrig rider på de resultaten annars (och nu är det inte Skåne;)).

Ja herregud, var med min elev på en nationell ponnytävling här nu i våras och där kastades det ut poäng på vad skräp som helst:o många tog ett sm-kval med ordentliga % och nu är de nere o skrapar på 60-61 nat. istället... Vilken är den mer rimliga poängsättningen för deras nivå.

Sen lite knapplån

Enligt mig (och jag kommer säkert att få hugg, men detta är min uppfattning efter flera år som tränare och själv tävlande på nationella ponny och hästtävlingar så ligger skalan ungefär såhär:

Skåne Lite generösare än i andra delar av sverige men här finns de bättre ekipage vilket gör att man inte har lika stor chans till placering. Högre procent får man dock! Titta bara på de exempel som åkte till karlstads nationella för ponny i år från skåne;)

Stockholm Ganska blandat, lite fast i 6-träsket kanske? Men skulle nog säga att det snarare är åt det lite hårdare hållet, inte många som kastar ut 8: or och uppåt på nat. nivå. För då ska det vara riktigt bra! Sen tycker jag inte att man ser poäng under 5 heller, för då ska det vara riktigt dåligt...
Så som sagt, inga dramatiska poäng här vad jag varit med om.

Gävle och uppåt
Faktiskt lite snålare, här får vi alltid sämre betalt än om vi åker neråt. Dock inte samma konkurrans och du kan ofta vinna på 64-65% vilket inte är så vanligt neråt i sverige där det verkar finns en tyst lag på att vinnarna ska ha procent på över 70.

Dvs. min uppfattning är att du har lättare att vinna om du åker uppåt i landet men lättare att få bra procent neråt i landet helt enkelt. Vad som sen är viktigast får man väl bestämma själv...

I de nationella dressyrklasserna och i svår dressyr så är det ju ofta samma domare som dömer landet runt.

Å andra sidan är det ungefär samma ekipage som åker landet runt och rider de klasserna iom att de är så få starter.

På ponny är det inte så. I de nationella klasserna är det i princip alltid domare från det distrikt som anordnar tävlingen eller möjligtvis granndistriktet (utom då man exempelvis tar in domare från Gotland;)).

Nationella ponnytävlingar har nästan bortlottningar varje tävling.

Självklart menade jag inte att alla från norrland rider dåligt. Det var verkligen inte meningen att klaga eller dra alla över en kam. Tror att det är ganska lika överallt men vi är många fler här nere.

Anledningen till att jag reagerade på spekulanten var att jag just då ville söka till C-tränar utbildningen. Den kräver att man är väl etablerad i msv vilket känns som mycket svårare att vara här i Skåne.

Vet inte om du tittade på mitt klipp. Efter vad jag har sett och läst här tycker jag ändå att det visar hur hård konkuranden är här när man är sist placerad oavsett procent på den ritten.

Sen vill jag :bow: :bow: :bow: till alla norrlänningar som orkar tävla och träna med de avstånden. Tror det längsta avstånd till tävling jag åkt på är ca 10 mil... :angel:

Sen vill jag :bow: :bow: :bow: till alla norrlänningar som orkar tävla och träna med de avstånden. Tror det längsta avstånd till tävling jag åkt på är ca 10 mil... :angel:

Jag ser ut såhär :banana: om jag hittar en tävling (som passar in mellan de som är rel nära) som är mindre än 25 mil bort :rofl: Och då menar jag även regionala tävlingar och inte bara nationella :p Fast då jag tävlar både lite dressyr och hoppning så finns det ändå rätt många nära Umeå :)

Du har en väldigt snygg häst :love: Vad är det för något? stam? ålder?

Tack!

Han är hannoveranare e: Longchamp (e: Lauries Crusador) - Maurice, det är 32% fullblod i honom. Han är 180 cm med skor och född 1998.

Köpte honom från Tyskland i våras och han är en riktig gentleman :love: Han gick ungefär LA men de börjat med lite andra saker... Tog bort två benbitar på en gång och är nu fullt igång sen en månad tillbaka.

Om du jämför skånska domare med tex stockholmska domare så är stockholmarna mkt tråkigare i sin poängskala, de flesta lägger sig helst på 6 ( inte alla nu men många) Istället för att variera på hela skalan.

Ni gnäller på att det är de skånska domarna som ger glädjepoäng? Det är då inte tävlingar i Skåne som ekipage som aldrig innan har visat några resultat helt plötsligt dyker upp på 70%! Det brukar vara runt Karlstad och så.

Kan ta ett exempel från en av mina tävlingar på storhäst för ett tag sedan. Jag red MSB:5 på 72,4% Vi hade inte en enda stor miss men jag blev trea för att jag måste få till övergångarna exakt m.m. För nu är konkurrensen så stor här nere att du vinner inte bara på att göra en felfri ritt. Den måste vara extremt noggrann samtidigt! samma sak i Laholm där jag i Msvb5 hade nån miss fick 68% och blev 8 på det! Snacka om konkurrens ( o det var inte skånska domare som dömde ;))

En bra måttstock är ju faktiskt SM:et sen, jämför poängen där. Där dömer domare av internationell kaliber och även danska och norska. hur är resultaten jämfört med det man brukar få? Jag trotts att jag är skåning (:eek:) har slåt mitt eget personbästa på Sm, två av fyra år...

ingen säger att ryttare från Norrland inte kan rida. Komma på SHBK? Men det är större konkurrens i Skåne och Stockholm vilket gör att utvecklingen oftast går snabbare då man ser mer ridning och man pressas hela tiden till att vara bättre!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka