Påverkar bostadsort resultatet?

C

CeciliaW

Eftersom det började diskuteras i en annan tråd (http://www.bukefalos.com/f/newthread.php?do=newthread&f=67), så undrar jag hur övriga dressyrmänniskor tänker.

Tror du att ditt resultat på en dressyrtävling påverkas av var du bor? Dvs, får de som bor tex i Norrland eller annat ställe där det är lite färre tävlingar och ekipage, högre eller lägre betyg bara för att de bor där de bor?

Eller är dressyrdomarna kompetenta nog att bortse från boendeort och ev konkurrens, och ser till själva prestationen på dressyrbanan istället?

Sv: Påverkar bostadsort resultatet?

Jag tror och hoppas att kompetensen hos domarkåren gör att de dömer lika. Däremot är jag helt säker på att konkurrensen blir betydligt större i hästtäta distrikt.

Ja det är väl rätt självklart att konkurrensen blir större med många fler ekipage. Dessutom tror jag det skiljer mellan olika platser i landet, tycker det har kommit fram i diskussioner här tidigare.

Det som skiljer är ju också tillgången på bra tränare och det behövs ju trots allt tränare också för de flesta för att hålla kvalité i längden i alla fall.

Jo, för min del är det självklart att konkurransen - dvs placeringarna - skiljer sig. Men jag tycker ju ändå att domarna borde döma likadant (dvs efter TR) oavsett var i landet de dömer.

Nja, alltså poängskalor kan nog skilja, på vissa håll ger man mer än på andra, generellt osv. Bla kom det synpunkter om Skåne nyligen i nån tråd :cool: Samt Stockholm jämfört med andra områden osv. Det här har varit uppe en del. (Fördelen med buke är ju att folk från hela landet diskuterar:idea: )

Men visst ska man ha samma kriterier i grunden. Men ändå gradera olika kanske.

Det är ju också en bedömningssport kan man inte komma ifrån och i såna spelar den mänskliga faktorn stor roll, även om man har kriterier.

Senast ändrad av en moderator:

Tror du att ditt resultat på en dressyrtävling påverkas av var du bor? Dvs, får de som bor tex i Norrland eller annat ställe där det är lite färre tävlingar och ekipage, högre eller lägre betyg bara för att de bor där de bor?

Eller är dressyrdomarna kompetenta nog att bortse från boendeort och ev konkurrens, och ser till själva prestationen på dressyrbanan istället?

Nej, det är inte samma skala över landet, och det handlar inte alltid om att "de är bättre i Kristianstad än i Haparanda".

Nej, det är inte samma skala över landet, och det handlar inte alltid om att "de är bättre i Kristianstad än i Haparanda".

Gör det inte? Under alla år som jag har ridit på Ponny så han skåne ryttarna slått lika hårt i landet som som de gör i skåne.

Eller det året då hela laget till Nm kat c var från skåne eller när de flesta av medaljerna på Sm 2004 tex gick till skåne.

Kan ju säga att jag är glad för att åka och tävla utanför skåne och jag tävlar mycket! Och skåningarna står sig hårt i konkurrensen också så det ges inte bort några gratis poäng av skånska domare inte.

kl

Håller med Lancet. Konkurransen måste vara betydligt högre i Skåne än på många andra ställen. För några år sedan visade jag min gamla häst för en spekulant från norra Sverige som var uppklassad ur MSVB på egenutbildad häst. H*n red inte speciellt bra... :crazy:

Här är ett klipp på mig och min häst tävlandes i Skåne, vi är sistaplacerad i en LB:2 på 70.33%

http://www.youtube.com/watch?v=dHg445KHHHg

så du menar att dom som bor i norrland rider inge bra eller bara för att man bor där man bor?:crazy:

så du menar att dom som bor i norrland rider inge bra eller bara för att man bor där man bor?:crazy:

Nu svarar jag (fastän jag inte skrivit inlägget) - men jag tror att både Lancet och Anna tycker att man rider bättre i Skåne än i Norrland;).

Ser man till antalet ryttare så borde ju det finnas fler "bra" ryttare i Skåne just för att ryttarna är fler, det är ju enkel matematik.

Jo det klart att det finns fler bra ryttare eftersom det finns typ hundra gånger fler.
Men det där andra tycker jag var lite onödigt skrivet. Men då kanske det inte är nån mening att jag med flera fortsätter då för att vi bor i norrland.... ;)

Konkurrensen är hårdare i Stockholm och i Skåne.

Och det bedöms väldigt olika runt om i landet.

Jag bor i Stockholm och vet många som åker uppåt landet och utåt landet för att tävla och plocka placeringar inför ex försäljning av hästar då det är klart mycket svårare att bli placerad här.

Här är det ju större startfält, vilket minskar chansen till placering på en bra ritt.

Sedan är det inte säkert att folk rider bättre eller sämre vart de bor i landet, men visst är det så att tränare och träningstillfällen är större i olika orter, och folk har mera pengar och möjligheter i olika orter i landet.

Så visst påverkar resultatet vart man bor OCH vilka möjligheter man har.

Men då är det lika mkt pengar som påverkar, för här måste vi har mer pengar för att kunna tävla mer då vi måste åka mkt mkt längre!

Mer pengar = bättre hästar och mer träning.

Men klart det är svårare att bli placerad om det är fler bra ryttare som är med.

Och det bedöms väldigt olika runt om i landet.

På ponnysidan så tycker nog många att det är så, förutom de som bor i Skåne då;). (Detta gäller alltså nationella tävlingar). För några år sedan blev det ramaskri bland vissa skåningar när de fick sina "Stockholmspoäng" på en natonell tävling...

Jag vet att det diskuterats att domare ska åka runt lite i landet, i år tror jag att det hände en gång på nationell ponnytävling. Alltså diskuteras detta med poängsättningen även bland domarna.

Jo det klart att det finns fler bra ryttare eftersom det finns typ hundra gånger fler.
Men det där andra tycker jag var lite onödigt skrivet. Men då kanske det inte är nån mening att jag med flera fortsätter då för att vi bor i norrland.... ;)

Jag tror färre som verkligen vill satsa väljer att bo kvar i norra Sverige pga sämre tränings och tävlingsmöjligheter, vilket ger en ond cirkel av färre riktigt duktiga ryttare, sämre tillgång på bra tränare osv. Tyvärr.

Alla ryttare är inte skickligare i Skåne eller Stockholm (jag menar jag bor i S. tex:angel:) men andelen skickliga är självklart större och då blir konkurrensen svårare automatiskt. Man har lättare tillgång till riktigt bra träning, oftare träning om man vill det osv. (Även om det kostar förstås så pengar behövs ju, men med långa avstånd blir det bensinpengar istället).

Det är väl samma som när det gäller mellan länder, i vissa länder kan man rida mästerskap tex fast man kanske inte ens skulle placera sej på lokal hemma i Sverige, (för att inte tala om Tyskland), eftersom sporten är så väldigt liten i en del länder, och det gäller väl f ö inte bara ridning utan överlag.
Inom galoppen har de svenska stjärnhästarna inte mycket att säga till om internationellt där sporten är mycket mycket större, men här hemma kan de vinna de större löpen. Samma sak, om man hårddrar det hela.

Senast ändrad av en moderator:

Dressyr är en bedömningssport, okej? En domare (läs människa) påverkas av långt fler saker än TR...

Självklart spelar det inte bara roll vart i landet du bor, dvs ju högre konkurrens desto svårare att hävda sig, utan det spelar naturligtvis även in om du har tur i startlistan, att komma in efter ett dåligt ekipage kommer att belönas med högre betyg än om du kommer in direkt efter den som senare visar sig vinna överlägset.

Det handlar om vad som ögat uppfattar och det bedöms i jämförelse med vad man tidigare sett...

Om jag skall vara riktigt stygg så spelar det dessutom in hur häst och ryttare ser ut, och då menar jag inte bara längst ner på pappret.

jaa det håller jag fullständigt med om. men man kan ju inte säga att 2 ryttare som rider samma klasser på samma poäng och att då en bor i norrland och en i skåne att då den i skåne är mkt bättre på att rida.

men visst jag har funderat mkt på om jag verkligen ska bo här eller om jag ska flytta neråt för att möjligheterna är mkt fler där.

men tex så har en tjej i mitt stall nu varit nere i norrköping under denna säsong och jobbat och tävlat. här är hon för de tmesta placerad (i hoppning dock) och nu åkte hon ner dit och har även där varit placerad på alla tävlingar i samma klass..

På ponnysidan så tycker nog många att det är så, förutom de som bor i Skåne då;). (Detta gäller alltså nationella tävlingar). För några år sedan blev det ramaskri bland vissa skåningar när de fick sina "Stockholmspoäng" på en natonell tävling...

Jag vet att det diskuterats att domare ska åka runt lite i landet, i år tror jag att det hände en gång på nationell ponnytävling. Alltså diskuteras detta med poängsättningen även bland domarna.

Jag tror det var Gärds som importerade domare lite norrifrån på sina ft vilket resulterade i ramaskri från dom skånska ryttarna som helt plötsligt inte alls fick så bra poäng som dom brukar :grin:

jaa det håller jag fullständigt med om. men man kan ju inte säga att 2 ryttare som rider samma klasser på samma poäng och att då en bor i norrland och en i skåne att då den i skåne är mkt bättre på att rida.

Det är ju omöjligt att svara på om dom inte möter varandra i samma klass. Olika domare ligger ju olika högt på sina bedömningsskalor. Vissa dömer lågt och andra dömer högt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Västeråsträffstråden
  • Låna ut pengar?

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka