M
mellebandolo
Hej allihopa!
Hur påverkas en hopphäst av en lång rygg?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej allihopa!
Jag tror inte man kan säga att det blir si eller så faktiskt. Jag har två hästar som båda har lång rygg. Valacken får man kämpa som ett as på för att rida ihop honom och få igång baken ordentligt. Han behöver mycker ryggmuskler för att vara reglerbar i sin galopp och kräver helt enkelt mycket ridning. Trots att han är byggd i "uppförsbacke" och väldigt korrekt extriört.
Stoet har egentligen längre rygg än valacken i förhållande till sin kroppsbyggnad och proportioner, men är som en ponny att rida. Otroligt reglerbar i galoppen och får väldigt lätt igång baken även om hon är i lite dålig form...
Det beror kanske på andra faktorer oxå än endast ryggens längd. Men jag blev väldigt förvånad när jag satte mig på stoet första gången då jag hade väntat mig något helt annat. Man brukar ju som sagt få höra att hästar med lång rygg är svårare att rida ihop.
Hm...intressant. I så fall kanske gångarterna är avgörande om en häst är lätt att få ihop eller inte när den har en lång rygg.
Om hästen har lång rygg men låt säga en nia på galoppen enligt ASVH:s avelsvärdering kanske det inte behöver vara ett problem med att få ihop den. Frågan är om man får en nia på galoppen överhuvudtaget om hästen har en lång rygg. Mitt halvblodssto hade "bara" 6 på galoppen och hon hade svårt att korta sig efter sprången.
Èxakt, egentligen är det väl så att problemet med en lång rygg har ju med att göra VAR ryggen är lång.
Lite dåligt insatt kanske men. Ett plus är att den kan ha lättare att sträcka ut och nå över längdhinder jämfort mot en kortryggad häst.
Men lång rygg kan väl innebära att den är svagare, och kan också göra hästen svårare at rida ihop, få bakdelen under sig och få en spänstig galopp.