Påverkan av lång rygg

Sv: Påverkan av lång rygg

Lite dåligt insatt kanske men. Ett plus är att den kan ha lättare att sträcka ut och nå över längdhinder jämfort mot en kortryggad häst.
Men lång rygg kan väl innebära att den är svagare, och kan också göra hästen svårare at rida ihop, få bakdelen under sig och få en spänstig galopp.

De där sakerna har jag också hört och några av dem är ju ganska logiska så det borde nog stämma :)

En nackdel kan vara att den behöver lite mer, än en med normal rygg för att klara sig.

Lite mer vad? Muskler?
Det känns så, för att orka bära sig själv och ryttare.

Hej allihopa!

Hur påverkas en hopphäst av en lång rygg?

Hej, hade ett sto med ganska lång rygg och lite av en såkallad "karprygg". Kan vara lite svårt att "få ihop" hästen efter språnget tycker jag. De blir gärna långa i kroppen efter varje hinder, ibland saknas energin i bakbenen också så man måste hålla stenhård koll på att bakvagnen är med 100%, alltid. :)
Men det är bara ren spekulation från min sida angående min häst så det behöver ju inte vara så med din häst... :)

min häst har ocxså lång rygg och hon är väldigt svår att få tillbaka efter hinder och kräver mycket jobb när hon ska gå i form. sen så behöver hon mer muskler på ryggen för att orka jobbet.

Min kompis har en långryggad häst. Den måste ha flera och större ryggmuskler än en normaltyggad häst. Med andra ord kan det ta längre för hästen att få mycket muskler och behöver mer konditionsträning.

Det är svårare att rida ihop och samla en häst med lång rygg tycker jag! har själv en häst med ganska lång rygg som går 140 klasser, och ja det är inte det lättaste att rida ihop henne:angel:

Jag tror inte man kan säga att det blir si eller så faktiskt. Jag har två hästar som båda har lång rygg. Valacken får man kämpa som ett as på för att rida ihop honom och få igång baken ordentligt. Han behöver mycker ryggmuskler för att vara reglerbar i sin galopp och kräver helt enkelt mycket ridning. Trots att han är byggd i "uppförsbacke" och väldigt korrekt extriört.

Stoet har egentligen längre rygg än valacken i förhållande till sin kroppsbyggnad och proportioner, men är som en ponny att rida. Otroligt reglerbar i galoppen och får väldigt lätt igång baken även om hon är i lite dålig form...

Det beror kanske på andra faktorer oxå än endast ryggens längd. Men jag blev väldigt förvånad när jag satte mig på stoet första gången då jag hade väntat mig något helt annat. Man brukar ju som sagt få höra att hästar med lång rygg är svårare att rida ihop.

Èxakt, egentligen är det väl så att problemet med en lång rygg har ju med att göra VAR ryggen är lång. Man vill inte ha en för lång länd för då är hästen svår att rida ihop och är länden för lång är den oxå nästan alltid svagare.

Jag tror inte man kan säga att det blir si eller så faktiskt. Jag har två hästar som båda har lång rygg. Valacken får man kämpa som ett as på för att rida ihop honom och få igång baken ordentligt. Han behöver mycker ryggmuskler för att vara reglerbar i sin galopp och kräver helt enkelt mycket ridning. Trots att han är byggd i "uppförsbacke" och väldigt korrekt extriört.

Stoet har egentligen längre rygg än valacken i förhållande till sin kroppsbyggnad och proportioner, men är som en ponny att rida. Otroligt reglerbar i galoppen och får väldigt lätt igång baken även om hon är i lite dålig form...

Det beror kanske på andra faktorer oxå än endast ryggens längd. Men jag blev väldigt förvånad när jag satte mig på stoet första gången då jag hade väntat mig något helt annat. Man brukar ju som sagt få höra att hästar med lång rygg är svårare att rida ihop.

Hm...intressant. I så fall kanske gångarterna är avgörande om en häst är lätt att få ihop eller inte när den har en lång rygg.
Om hästen har lång rygg men låt säga en nia på galoppen enligt ASVH:s avelsvärdering kanske det inte behöver vara ett problem med att få ihop den. Frågan är om man får en nia på galoppen överhuvudtaget om hästen har en lång rygg. Mitt halvblodssto hade "bara" 6 på galoppen och hon hade svårt att korta sig efter sprången.
Ja ja, bara spekulationer från min sida. Betyder inte att ni som har långryggade hästar och uselt galoppbetyg behöver gå hem och deppa ihop för det... ;)

Hm...intressant. I så fall kanske gångarterna är avgörande om en häst är lätt att få ihop eller inte när den har en lång rygg.
Om hästen har lång rygg men låt säga en nia på galoppen enligt ASVH:s avelsvärdering kanske det inte behöver vara ett problem med att få ihop den. Frågan är om man får en nia på galoppen överhuvudtaget om hästen har en lång rygg. Mitt halvblodssto hade "bara" 6 på galoppen och hon hade svårt att korta sig efter sprången.

Kanske....Intressant tankegång du har. Men jag får inte ihop det på mina hästar det heller ha ha. :) För valacken har riktigt bra galopp. Har inte fått den bedömd så jag vet inte vad den skulle inbringa för siffra men har fått idel lovord från olika håll. Mitt sto har inte så bra gång. Inget heltokigt men inget lysande heller. Ganska medioker, men valacken har helt klart bättre. (om man nu ska titta enbart på gången)

Jag tror mycket hänger (speciellt på en hopphäst) är hästens förmåga att reglera sitt tempo och steglängd. Det är klart en sak man kan träna upp men jag tror att vissa hästar har lättare än andra. För att ta mina två hästar igen som exempel har valacken bara en växel (nästan) medans stoet har 10 växlar. (Nu menar jag i otränat tillstånd) Jag speculerar oxå nu.....har bara hakat upp mig på det här med hästens förmåga att reglera sin gång. Hoppas ni förstår mina förvirrade resonemang Hi hi :D

Lite dåligt insatt kanske men. Ett plus är att den kan ha lättare att sträcka ut och nå över längdhinder jämfort mot en kortryggad häst.
Men lång rygg kan väl innebära att den är svagare, och kan också göra hästen svårare at rida ihop, få bakdelen under sig och få en spänstig galopp.

När man kommer upp i de klasserna då hästen behöver vara långryggad för att nå över oxrarna är ryttarna så skickliga att dom iallafall klarar av att rida ihop hästarna. Problemet som jag ser på lägre nivå är att ryttarna drar och sliter i hästarna för att dom inte får tillbaka galoppen vilket gör att dom tappar bakdelen ännu mer istället för att dels lära hästen halvhalter på riktigt vilket jag sällan eller aldrig ser på lägre nivå eller dels att lägga ner handen och sitta still och låta hästen slå ut en bom eller två så dom lär sig att dom måste se upp innan hindret.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 563
Senast: morgaine
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Alla fyra svenska hopphästarna gick igenom lördagens hästbesiktning. Det är nu klart vilka tre ekipage som startar i den individuella...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Alla fyra svenska hopphästarna gick igenom lördagens hästbesiktning. Men definitivt besked om vilka svenskar som startar den...
Svar
0
· Visningar
109
Senast: Gunnar
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar