Patellaupphakningar

alice

Trådstartare
Har nu plöjt igenom en massa trådar om patellaupphakningar med inte hittat det svar jag sökte. Om hästen har upphakningar; Var märker man det mest? I en upphakad has eller knäled eller både och? Vad jag förstått sitter patellan i knäet och inte i hasen. :confused:
Kan träningsverk göra upphakningarna värre? Hästen i fråga har inte visat symtom tidigare. Är omusklad och under igångsättning samt sätter päls för tillfället.

//Alice

Sv: Patellaupphakningar

Hasen är över huvud taget inte inblandad vid patellaupphakningar. Man när hakningen sker så låser sig ju hela benet en kort stund och då kanske det kan se ut som att hasen också är inblandad??? *gissar*

EN dåligt musklad häst har oftast större problem än en vältränad.
Vad gäller träningsvärk har jag ingen aning.

Nej, jag har förstått att hasen inte är inblandad i själva "sjukdomen", men eftersom det var den jag såg upphakad och hästen, på det karaktäristiska sättet, släpade tån och sen att det släppte med ett "tjoff" (nej, det lät inte så....) så var min spontana reaktion en patellaupphakning. Knäet såg jag inte eftersom jag var på fel sida hästen...det är inte omöjligt att den också hakade upp sig.

Och eftersom jag läst att otränade hästar kan ha problem, men inte tränade...det stämde också in på hästen.

//Alice

På våran travare var det defenitivt sämre när han var i dålig kondition, under uppträning, men han hakade även annars oxå. Hela benet låser fast, fast det är i knät det egentligt är. Våran var man tvungen att backa något steg innan man kunde få honom framåt igen. Han blev senare opererad för det och blev bra, han startade och vann något lopp men nu står han skadad för gaffelbandet.
En del har lindrigare upphakningar som man bara märker att det stannar upp och sen kan de gå igen.
Det är inte spatt du tänker på när du pratar om hasen?

Kan dom få upphakningar av spatt? *okunnig*

Jag vet inte om det bara var hasen som låste. Stod på fel sida hästen, såg bara hasen tyvärr. Men det kändes lite som om hon fick lyfta hela benet för att komma framåt....Händer det igen ska jag vara redo för att titta om det är hela benet eller bara hasen.

//Alice

Träningsverk kan göra en patellahäst sämre. Många rekommenderar att klättra med hästar med patellupphakning men det ska göras med försiktighet eftersom träningsverken kan göra hästen sämre - om än tillfälligt.

Det syns oftast mest när hästen är otränad. Unghästar som visar symptom på patellaupphakning kan bli symptomfria med tiden då de blir starkare.

Det är alltid knäet som hakar men eftersom knä o has är hopkopplade blir hasen också låst.
PL

Anledningen till att jag undrar om träningsvärken är att hästen gick ett, för oss och vår träningsnivå, hårt pass i onsdags och träningsvärken borde vara som värst idag. Det var därför mina funderingar gick åt det hållet....

Har läst att det hjälper att ge B-vitamin samt att se över proteininnehållet i foderstaten. Hon går idag på en kvot på 6,0....kanske är läge att öka det lite. Hon får b-vitamin för pälssättningens skull, men "bara" rekommenderad dos. Kanske ska öka på det oxå? Tips?

//Alice

Jag tror att det kan vara träninsgvärken som gör det sämre. Har hästen konstaterad patellaupphakning?

Jag vet inte om proteininnehållet gör skillnad, och jag är usel på kvoter, men B-vitamin brukar rekommenderas till patellahästar. Min har fått b-vitamininjektioner tom.

Nej, det är inte konstaterat av vet. Jag har haft hästen sen 5 aug och detta är första gången det händer som jag har sett. Så jag har inte fått diagnos.

//Alice

Patellasupphakningar eller knäskålsurspårning på unga eller otränade hästar går oftast bort om man ser till att verka tån kort. Då ligger knäskålen stadigare i sin fåra och risken att den spårar ur minskar.

Ja, hästen ÄR otränad, men ligger i uppbyggnadsfas samt den har alldeles för långa tår bak. Det håller hovslagaren på att fixa till samt att försöka höja henne i trakterna. Det är ju ett arbete som kommer att ta låååång tid eftersom vi inte vill göra för stora förändringar i hoven vid skoningarna.

//Alice

Enligt min erfarenhet hakar hästen inte mindre av hög trakt (vilket dessutom ger som bieffekt ett lutande hovben och dålig strålkontakt mot marken med sämre hovmekanik som följd), det viktiga är att få snabb överrullning.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 089
Senast: EmmaW
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 021
Senast: sandrafors
·
Hästvård Medryttarhästen 19 årig fullblodsvalack hämtade jag in från hagen idag något knackig i gången, tog in honom i ridhuset och han är...
Svar
0
· Visningar
2 090
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka