Patellaupphakning

P

Penda

Jag har köpt en häst med "trolig patellaupphakning" men han har aldrig "hakat" fast som min förra häst gjorde. Hon fastnade med bägge bakbenen rakt bakom sig o sen släppte de med ett "knyck",de såg väldigt obehagligt ut.. Men denna hästen fastnar inte alls,förutom när man lyfter hoven, utan haltar mera. Men hovslagaren säger att de definitivt är en upphakning då hästen,bl a, drar upp benet väldigt snabbt och väldigt högt när man ber honom lyfta de,och slappnar av efter en stund o kan då hålla de som en "normal" häst. Han (hovslagaren) säger oxå att hästen förmodligen haft problemet så pass länge att han "lärt sig" att inte sträcka ut de helt utan ta ett kortare steg med de benet o på så vis rör sig lite haltande. Förra ägaren hade 2 olika veterinärer ute o bägge trodde de va en ovanlig form av patellaupphakning men jag vill veta säkert. Någon som har erfarenhet av de? Isåfall,är de en kostsam undersökning? (Tyvärr är va han inte försäkrad när jag köpte honom) o framför allt,är prognosen god vid eventuell operation? O sist men inte minst,tror ni han har ont? Han springer ofta o gärna i hagen o leker med unghästarna. Hästen är så fantastiskt trevlig för övrigt o jag skulle hemskt gärna få honom "frisk"..

Sv: Patellaupphakning

Hur gammal är hästen?
Jag vet inte hur prognoserna vid en op ser ut eller om det är dyrt men jag skulle tro att det blir rätt så dyrt.
Om hästen är ung kan den växa ifrån sina problem, men jag tcker inte det verkar som om han lider då han skuttar runt som vanligt i hagen.

Min shettis hade detta problem och han är nästan helt fri från detta i dagens läge och detta utan op och bara träning, hans ben hakade fast ordentligt.

Mitt råd är att prova med att tränabort det innan en ev op då detta säkert blir jättedyrt framförallt om du inte har hästen försäkrad.

Men du ska helt klart kolla med en vet först så det inte är något annat som felar samt så han inte har ont och lider för då får du nog fundera på op ändå.

Lycka till

Jag gav min häst mkt B-vitamin.
Longering över bommar på marken för då lyfter de lite mera.
Klättra mkt. Lycka till

Min förra hade liknande patella. Han hakade inte mer än ibland när han fick stå lite längre uppe med benen vid ex. skoning. Det som märktes var att han såg oren ut bak och han rörde sig inte helt jämt utan var lite stelare och krävde mer jobb än en "frisk" häst.

Han lekte och jobbade på med glädje så ont hade han inte av det utan rörelsestörningen ar mer som skönhetsfel. Mycket B-vitamin och extra dos över behovet med protein hjälper många patellahästar. Min blev i stort symtomfri och blev renare vid regäla doser av B och smrp.
Tycker du skall ge en foderstat som är snäll, lite stärkelse mycket B vitaminer året om och så träna igång hästen och ge den en chans innan du överväger op.

Tack alla ni som svarat!! Allt känns lite ljusare nu:)Han är 16 så han lär inte växa ifrån de men jag kommer följa era råd o hoppas på de bästa. Kommer även ta ut veterinären,för säkerhets skull.

Patella upphakningar yttrar sig ofta och gärna när hästen är kall, prova att skritta honom innan hovslagaren kommer så att han blir lite varm i kroppen så finns det mindre risk att han hakar upp sig. :)

Jag gav i stort året runt 2dl foderjäst. Ibland ökade jag upp till 4dl periodvis.

Hur det yttrar sig beror väl på vilken grad av upphakning som hästen har. Jag har sett allt i från ben släpandes hästen efter till att hästen bara hade lite problem med att lyfta hoven vid skoning. Min häst har den mer allvarliga varianten där hela benet släpas efter och hon får inte riktigt ur det. Vissa hästar kan lätt knycka bort upphakningen men min kan inte det. Har en youtube film som visar hur det ser ut: http://www.youtube.com/watch?v=j9HRiq9nZyQ
Filmen är filmad med en kass mobil kamera men man ser på ett ungefär hur det ser ut. :)
För att veta om det säkert om hästen har patella upphakningar bör man kolla med veterinären.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 220
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästvård Min häst som jag köpte i tisdags har visat hälta som kommer och går. Körde honom 7h från södra Sverige till Norrland, han hade...
Svar
8
· Visningar
1 750
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka