P
Penda
Jag har köpt en häst med "trolig patellaupphakning" men han har aldrig "hakat" fast som min förra häst gjorde. Hon fastnade med bägge bakbenen rakt bakom sig o sen släppte de med ett "knyck",de såg väldigt obehagligt ut.. Men denna hästen fastnar inte alls,förutom när man lyfter hoven, utan haltar mera. Men hovslagaren säger att de definitivt är en upphakning då hästen,bl a, drar upp benet väldigt snabbt och väldigt högt när man ber honom lyfta de,och slappnar av efter en stund o kan då hålla de som en "normal" häst. Han (hovslagaren) säger oxå att hästen förmodligen haft problemet så pass länge att han "lärt sig" att inte sträcka ut de helt utan ta ett kortare steg med de benet o på så vis rör sig lite haltande. Förra ägaren hade 2 olika veterinärer ute o bägge trodde de va en ovanlig form av patellaupphakning men jag vill veta säkert. Någon som har erfarenhet av de? Isåfall,är de en kostsam undersökning? (Tyvärr är va han inte försäkrad när jag köpte honom) o framför allt,är prognosen god vid eventuell operation? O sist men inte minst,tror ni han har ont? Han springer ofta o gärna i hagen o leker med unghästarna. Hästen är så fantastiskt trevlig för övrigt o jag skulle hemskt gärna få honom "frisk"..