patellaupphakning

A

Alonelife

Jag rider en häst 2 gånger i veckan.

Ägaren säger att han har patellaupphakning och det märks väldigt tydligt. Speciellt i skritten, på ungefär en kvart skrittning hackade han upp sig 5 gånger när jag rider på honom. Är det farligt? Gör det ont? Jag tycker det är läskigt, för jag känner ju hur han "hakar" upp sig bak.

Han får B-vitamin, och ägaren har vart hos veterinären som säger att det är Lätt patellaupphakning och inget att oroa sig för.

Men jag är lite orolig.. Han är snart 11 år, och han har haft det sedan han var liten. (ägaren har haft han sen han var 3 år). Jag känner mig jätteorolig när jag rider och han hakar upp sig..:/ Jag känner ju inte hästen heller så jag vet inte ifall han har ont..

Sv: patellaupphakning

De patellahästar jag har sett verkar inte ha ont. De som har gått på lösdrift har varit i princip helt symptomfria även under långa viloperioder. Att de får röra mycket på sig är viktigt för att stärka bakdelen och de "drabbade" områdena.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
344
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 978
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar