patellaupphakning

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Borka2008
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 724
B

Borka2008

vad ska man tänka på?
några tips?
min hovis tror min pålle har det :(

Sv: patellaupphakning

Har inte så jätte stora erfarenheter. Men vet i alla fall att det är jätte viktigt att hästen får röra på sig och inte bli stel då det blir värre då.

Sv: patellaupphakning

vad ska man tänka på?
några tips?
min hovis tror min pålle har det :(

Skritta! Byg upp styrka runt knäleden. Långa ej branta sega backar, med måtta. Bygg upp långsamt.

Kan vara en ide att skaffa benskydd ned vikter där manvarierar vikten. Tänk på att inte bara träna den sida som är svag. Då blir den oliksidig åt andra hållet.

Förr behandlade vår gamla vet patellaupphakning med beviplex injektioner. Vet inte om man gör det nu.

Senast jag hade häst med patellaupphakning var 1994. Jag byggde upp styrkan i bakdelen på henne och efter en dryg månad var det borta. Återkom aldrig efter det.

OBS! Patellaupphakning kan ärvas ner. Jag hade en häst sent 70 tidigt 80 talet som var efter en hingst jag senare fick veta hade just det problemet och det var tydligen vanligt förekommande på dess avkommor. Hon fick upphakningar vid 1-2 års ålder och behandlades med jus beviplex. Min såldes och de sålde igen. Ägare tre fick upprepade hakningar. De tog föl och tydligen ärvde avkomman problemet också. Dock gick hon upp till msv dressyr. De valde att inte avla vidare på den avkomman. Så tre generationer i alla fall med samma problem.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 227
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst... 2
Svar
31
· Visningar
1 735
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Vill börja ge min pålle pre- och probiotika och min equiterapeut tipsade om Probihorse Vital. Men läser att den inte får ligga i blöt...
Svar
12
· Visningar
918
Senast: skiesabove
·
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 066
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka