Patellaupphakning??

A

afsana

Jag har tittat på en häst......vill köpa men hon har patelleupphakning men som de nuvarande ägarna knappt märkt av. Har haft det i 6 år. Hon kan haka lite, lite vid hovkratsning om hon inte själv lyfter upp bakhoven som hon gör vid kratsning.
Försäkringen har ej påverkats hon är fullt försäkrad. Vad tycker ni...? Risk att köpa? Eller? Hon ska ridas nästan dagligen med både dressyr och hoppning men ej hårdtränas på något sätt.

Sv: Patellaupphakning??

Det brukar inte ge några problem. Vi hade en ridskoleponny som hade det, ibland fick man lov att rygga honom för att det skulle släppa när han stod på gången, märktes aldrig vid ridning.
Min ena häst har det också, på honom har vi bara märkt det när han har stått av någon anledning. Annars är han pigg och kry vid 23 års ålder och har tävlats i dressyr, hopp, fälttävlan + några distans..

Ok tack för vi vill verkligen köpa henne!

det tycker ja ni ska göra men låt henne inte ha vilo perioder, våra patella ponnyer mår bra och vi märker inte av patellan annat än när dom stått, eller blivit kalla.
lycka till me nya hästen! :D

Min ena har lindrig patellaupphakning, de gånger det märks är när hon vilat en längre period och visar det då i gången/när hon stått stilla, men aldrig vid ridning precis som ponnyn aztro beskriver.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 469
Senast: Bison
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 322
Senast: Sixten
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 448
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka