Patellaupphakning????

S

Sappe

Min sambo har en glad och frisk frieser hingst på 6år.
Vad jag har sätt är att han ibland i skötspiltan när man ska flytta honom åt sidorna så knäpper det till vid patellan och han rycker till samtidigt.
Nu har jag börja märka det mer och mer.
När jag ska kratsa höger bak är han lite vinglig och sedan när jag går över till andra sidan och ska kratsa vänster bak så knakar det till samtidigt som han lyfter det.
Det syns inget i ridningen eller när han arbetar på volt i tömkörning. Kan det vara patellaupphakning? Har reagerat på detta i flera år men inte insett försen nu att det är någe jätte märkligt med detta ben.
vad har ni för erfarenheter?
Jag har erfarenhet av en häst sen tidigare som hade patellaupphakning så därför vet jag att detta är ofarligt, därför har jag inte pratat med min vet om detta.

Sv: Patellaupphakning????

Hade en ung shettis med patellaupphakning, som hon växte ifrån med tiden (det var medan hon var överbyggd i en viss tillväxtperiod, då blev det fel vinkel pga detta).
Jag märkte aldrig av att det knakade eller så, bara att hon hade problem med att det hakade upp sig när hon stått stilla (i box över natten). Väldigt vanligt bland shettisar, tydligen. Bättre med lösdrift, sades det, eftersom de då aldrig blir lika stilla som i boxen.
Hon brukade liksom rycka till när det "hakade av", och hon kunde promenera vidare.
Hon växte ifrån det när hennes främre kroppshalva "växte ifatt".

Jag skulle definitivt ta ut veterinär för en kontroll, det kan ju vara något helt annat - som bör åtgärdas.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 692
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·
Hästvård Nu prövar jag att få lite kloka tankar från er andra! Vi har en riktig toppenponny som vi köpte för fyra år sedan och som dottern har...
2
Svar
27
· Visningar
4 460
Senast: Fenestra
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka