Patellaoperation?

T

Tito

Vad kostar en patellaoperation?
Hur gör dom. Opereras bbk samtidigt?
Ev eftervård/ konvalecens?
Hästen visar bara upphakning på ett ben, men
vet säger att opereras det ena, så syns det snart på det andra istället.

Sv: Patellaoperation?

Tito skrev:
Hästen visar bara upphakning på ett ben, men
vet säger att opereras det ena, så syns det snart på det andra istället.

Om din häst har tendens till dubbelsidig upphakning kan inte jag veta.men i en serie om 29 hästar i England som opererades enbart på den symptomgivande sidan hade ingen fått upphakning på den andra sidan efter en medeluppföljningstid på > 3år. (Bathe 2004)

Eftersom ingreppet har en, om än liten, komplikationsrisk får man väga för och emot dubbelsidigt ingrepp. Det kan ju också hända att din vet tycker det finns upphakningssymptom på båda sidor? HH

Hästen är aldrig satt under veterinärvård för sitt " hakande". Bara muntliga disskussioner. Dock är hon röntgad i bbk av annan anledning, & då syns ngt utplanade rullkammar. Hakningarna/ en syns ngn gång/ vecka, på morgonen innan utsläpp.
Hon hakar inte " normalt" utan liksom tvärtom, hakar bakåt, & lossar framåt.
Det är inte aktuellt med OP, ännu?, men jag vill ändå veta mer.

Den undersökning som jag refererade avser op för ”vanlig” övre patellaupphakning.

Lägesändring av knäskålen pga av avplaning av yttre rullkammen är ngt helt annat och såvitt jag vet ganska ovanligt på hästar. Har man samma anatomi på båda sidor låter det för mitt amatörmässiga öra ju logiskt med att op båda sidorna. Kanske hoppar det in ngt proffs i din tråd så får vi veta mer! HH

Vad är utplanade rullkammar ( Har bara sett rtg- bilderna, & fått sagt till mig att detta är utplanade rullkammar) & vad är patellaupphakning, berätta...

Lägesändring av knäskålen....??

Alltså, jag fattade veterinären som att utplanade rullkammar orsakar patellaupphakning, är jag hel borta?

Hästen " hakar " alltså bakåt, & " lossar" framåt, det brukar väl vara tvärtom vid " vanlig patellaupphakning"?

Tack..

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 780
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
937
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 789
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka