Patellahakningar

Fiorano

Trådstartare
När min häst var inne på hältundersökning i våras så röntgades bakknänan i samband med behandling. Veterinären undrade då i fall han nånsin hade hakat sig eftersom det fanns ett ganska stort mellanrum vid patellan. Det hade han aldrig gjort och det är jag som själv släpper ut alltid så jag borde sett det på morgonen.

Men i morse var det dags. Han fastnades dessutom riktigt ordentligt och det såg såkart hemskt ut. Tog ut och skrittade honom som handhäst i 45 minuter och då var det inga problem. Han skoddes sen och heller inga bekymmer.

Jag är lite förvånad över att det kommer nu när han faktiskt äntligen börjar komma igång och ridas igen. Eller är det vanligt? Ni andra som har häst som hakar gör ni något särskilt med dom? Tillskott? Har hört att det är bra att rida mycket cavaletti och att det är området runt patella som måste stärkas för stabilisera upp området.

Jag har haft en D-ponny med patella. Det upptäcktes kort efter att vi köpt henne då hon var 4 år. Hon fastnade oftast i boxen. Hon själv brydde sig inte om att hon satt fast utan "accepterade läget". När man bad henne röra sig framåt så försökte hon flera gånger(vi lockade och fortsatte be snällt) och sedan lossnade det oftast. Annars kunde man backa något steg också. Det går att operera men eftersom hon var ung och det inte störde ridningen så tänkte vi att det att det var bättre att ge det tid.

Vi gav b-vitamin injektioner - ingen märkbar effekt. Sedan hörde vi att det ev gick lika bra att ge i maten så hon fick alltid extra b-vitamin i maten i hela sitt liv för säkerhetsskull.

Vi skodde ofta, typ var 5:e vecka även om hon inte växte så mycket. För så fort tån blev längre än nyskodd så hakade hon. Hovslagaren underlättade överullningen genom att sko med sidokappor och nån specialsko(fältävlansko?). Så att din hakade nu kan ju bero på att det var i slutet av skoperioden? Eller så var han trött efter ett pass om han precis kommit igång?

Jag jobbade henne mer än vad jag hade tänkt med tanke på hennes ålder eftersom hon hakade extra mycket när hon vilat en dag och rådet från veterinären var att inte vila och att bygga muskler. Så vi satsade på effektiv och skonsam träning 6 dagar i veckan och en dags vila. Ofta klättrade jag henne i en brant skidbacke. Efter ett ansträngande pass kunde hon haka när man skrittade av och ibland dagen efter men annars påverkade det inte ridningen. Hon blev i princip symptomfri på ca 4 månader. Efter dess visade hon bara symtom om hon vilade och när hon blev äldre(7?) var hon helt symtomfri även om hon vilade i ett par veckor. Som 10-åring tog hon det lugnt p.g.a skada(några veckors vila och sedan skritt på plant underlag under en längre period) och hon hakade aldrig ens då.

Jag skulle inte vara allt för orolig om jag var du, jag tyckte inte att det var särskilt besvärligt att ha en patellahäst och då hade min mer symptom än din och ridmässigt var det inget hinder. Eftersom det bara har hänt en gång krävs kanske inte så stora åtgärder men jag skulle kanske gett b-vitamin i maten för säkerhets skull och haft koll på skoningen samt försöka bygga upp musklerna. Cavaletti är nog bra, det red jag en del också eftersom vi var hoppinriktade på den tiden, och även små gymnastikhinder. Allt som stärker musklerna i bak är nog bra. Var beredd på att han kan haka om han blir för trött efter ett pass bara. Jag skulle inte skritta på långa tyglar i nedförsbacke(ens en svag) eftersom det ökade risken för hakningar hos min.

Tusen tack för ett jättebra svar! Min har alltid tappat bakban ffa höger som nu hakade, i nerförsbackar. Vet att det kan bero på svag patella men det har inte bekymrst mig så mycket. Att inte skritta nerför på lpng tygel var ett bra tips:). Så enkelt egentligen att ja
g skäms över att jag inte tänkt på det.

Att han hakade idag kan nog vara en kombination av att han på 6 veckor blivit väl lång i tårna bak samt att han vilat ett par dagar. Blir kortare period till nästa skoning samt att det togs mer av tån idag.

Min har ocksa haft problem med hakningar. Mest att hon tappar bakben lite da och speciellt i nedforsbackar och overgangar.
Jag forsoker klattra mycket, rida i hogt gras dar det finns, samt mycket travbommar och gymnastikhoppning.
Viktigast ar att hon gar ut mycket, och halls igang sa mycket som mojligt. Forsoker att aldrig lata henne vila helt mer an en dag i veckan.
Hon traffar en sjukgymnast var 3e manad som brukar ge oss olika bra bomovningar.
Bara att skritta over bommar da och da kan hjalpa mycket.

Hon hakade rejalt nar jag fick henne, da var hon mager och oskodd, sa fort skorna akte pa sa har hon aldrig fastnat helt.
Sa fa inte panik an, tror ocksa det kan vara vilan och skorna :)

Rider ocksa pa korta tyglar ned for backarna forresten!

Lillen hakade två gånger. Rejält. Riktigt rejält. Första gången trodde jag han brutit benet...

Första hakningen kom som femåring efter konvalescens.

Jag gjorde aldrig något speciellt, just för han inte var någon typisk patellahäst. Och som sagt hände bara två ggr på alla år. Hittade ingen eg röd tråd, möjligen hade han rullat mot vägg andra gången men bara en gissning.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
721
Senast: tara
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 729
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka