patellahakning

E

eazyems

hejsan! jag har hittat en häst jag ärev intresserad av att köpa. ägen säger dock att den är opereradför patelllahakning, vid 2 års ålder, den är nu fem. Efter operationen har den inte varit halt eller något.
Nu undrar jag såklart: Kan detta påverka hästen? alltså kan det komma tillbaka? finns det större risk för andra benet? Kommer detta påverka min ridning på något sätt??
Tacksam för alla svar! Mvh Emma

Sv: patellahakning

eazyems skrev:
hejsan! jag har hittat en häst jag ärev intresserad av att köpa. ägen säger dock att den är opereradför patelllahakning, vid 2 års ålder, den är nu fem. Efter operationen har den inte varit halt eller något.
Nu undrar jag såklart: Kan detta påverka hästen? alltså kan det komma tillbaka? finns det större risk för andra benet? Kommer detta påverka min ridning på något sätt??

undrar också om man skall låta detta påverka priset något???

eazyems skrev:
Normalt ska det inte innebära några inskränkningar i arbetsförmåga efter en operation men om du är intresserad av hästen ska du vara noga med att låta en vet.gå igenom hästen ordentligt. Kolla också om hästen har reservationer på försäkringen (troligen är det så) och då måste du ta det i beräkningen också. Det gör att priset inte bör vara skyhögt...

Min kompis häst hade patellaupphakning i båda bak, hon opererades för det för ca 2 år sedan. Efteråt har det aldrig varit några problem och i dag tävlar hästen 1,30 och är på väg uppåt i klasserna. Det kan nog variera beroende på häst, men i detta fallet blev det mycket lyckat. Sedan hade jag inte avlat på hästen då det kan vara ärfligt. Något billigare än en jämförbar häst som inte har haft problemet tycker jag att hästen ska vara.

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 478
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 704
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 500

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka