Scilla

Trådstartare
Vet att det finns massor med trådar men jag hittar ingen som frågat detta.

Igår när jag tog in hästen så gick hon precis som vanligt och på kvällen när jag skulle ta ut henne ur boxen för ryktning så ville hon inte gå ut ur boxen. Vänster benet låste sig och när hon försökte gå med det så släpade hon det. Ibland lyckades hon ta ett rent steg och nästa steg så släpade hon det. Svårt att beskriva det men hoven släpades istället för att böjas. Provade att lyfta benet vilket hon annars har svårt att göra och detta var inga problem och hon kickade inte som hon brukar när vi ska lyfta benet.

Ställer in hästen och då ställer hon sig och vilar på det andra benet :confused: Nästa gång hon vilar benet så ställer hon sig som hon brukar med benen i kors...

Efter någon timme tar jag ut henne igen för att visa för min man hur hon rör sig och då rör hon sig betydligt bättre och tappar inte bakbenet alls. Däremot är hon rätt stel.

Idag rör hon sig fortfarande stelt och ser halt ut. Det finns ingen värme eller svullnad någonstans.

Kan partella visa sig så här? hästen är 2,5 år

Jag har beställt tid på klinik för jag vet att veterinären här hemma inte kommer att kunna se mer än jag gör.

Sv: Patella?

puttar

Nu säger min hästskötare att det låter som om det knäpper i leden när hon går. Precis som när man knäcker fingrarna fast mycket högre :crazy:

Hon är fortfarande lite stel enl rapporten men inte alls så mycket som tidigare. Hon verkar dock inte så påverkard av det utan det syns mest när hon ställs i boxen och ska förflytta sig på liten yta.

Ska ringa kliniken så fort de öppnar.

Känns dock inte som detta kommer att gå bra :cry:

Vet att det finns massor med trådar men jag hittar ingen som frågat detta.

Igår när jag tog in hästen så gick hon precis som vanligt och på kvällen när jag skulle ta ut henne ur boxen för ryktning så ville hon inte gå ut ur boxen. Vänster benet låste sig och när hon försökte gå med det så släpade hon det. Ibland lyckades hon ta ett rent steg och nästa steg så släpade hon det. Svårt att beskriva det men hoven släpades istället för att böjas. Provade att lyfta benet vilket hon annars har svårt att göra och detta var inga problem och hon kickade inte som hon brukar när vi ska lyfta benet.

Ställer in hästen och då ställer hon sig och vilar på det andra benet :confused: Nästa gång hon vilar benet så ställer hon sig som hon brukar med benen i kors...

Efter någon timme tar jag ut henne igen för att visa för min man hur hon rör sig och då rör hon sig betydligt bättre och tappar inte bakbenet alls. Däremot är hon rätt stel.

Idag rör hon sig fortfarande stelt och ser halt ut. Det finns ingen värme eller svullnad någonstans.

Kan partella visa sig så här? hästen är 2,5 år

Jag har beställt tid på klinik för jag vet att veterinären här hemma inte kommer att kunna se mer än jag gör.

Visst kan det vara patella. Patella är upphakning i knäet. det kan visa sig på olika nivåer - från stelhet och knäppandet till helt fast.... Det är vanligast på unghästar och beror då på att skelettet växer och musklerna inte orkar hålla kvar leden på sin plats utan den "trillar ur" . Detta är vanligt upp till fyra års ålder och är ibland (absolut inte alltid) relaterat till hästens allmänna kondition. Har ett sto på fyra år som hade likadant. hon hade fått föl och växer nu efter det när hon blivit av med fölisen. det kbnäppte först och hon fastnade ibland och det var lite till och från. hon var i lite dåligt skick då knatten snodde all mat och lite till och hon helt enkelt inte orkade äta tillräckligt.

Bra foder, att ta bort fölisen, Bvitamin och glukosamin har fått bort allt (efter att ha rådfrågat veterinärer...) och att jag satt igång henne igen. men om du är osäker är nog veterinär att föredra framför mina tips!
lycka till med pållen!!!!

Åh tack för ditt svar.

Jag hoppas hoppas att det är patella men jag målar upp en massa andra bilder för det ser så hemskt ut.

Denna häst har alltid varit lite speciell när det gäller bakdelen jag upplever henne lite vinglig men samtidigt är hon inte det för jag ha aldrig sett en häst vila med sina bakben som hon gör och det krävs mycket balans för att stå så, hon står med bakbenen i kors. Och detta gör hon fullt avslappnat det ser alltså inte jobbigt eller spännt ut.

Det svåra är ju om det är patella så ska hon ju röra på sig så mycke som möjligt men vågar jag låta henne gå i hage innan det är konstanterat?

Min vet rekommenderade rejäl b-vitaminkur när de misstänkte patellaproblem med min lille ponny. Han har också lite ledvätska, och jag har gett honom glucosamin för att han lättare ska "smörjas upp". Han har inte några hakningar, men är ruckbar i patellan.

Äter hon b-vitamin?

Patella = knäskål...
Man kan få uppfattningen på många här att det är själva "sjukdomstillståndet". Någon skrev att "leden trillar ur". Det förstod inte jag alls.

Det är "patellaupphakning" du nämner. Patellaupphakning är när knäskålens inre ligament hakar upp på ett benutskott och sedan inte lossar, vilket gör att bakbenet låser sig.

Det är som när jag skriver att mitt barn har gluten.
Ja det är slarvigt men just nu är det annat som snurrar i mitt huvud än rätta benämningar på problemet.

Har du tips eller råd så får du gärna ge det.

Plockat från hippson.se
"Patellaupphakning är när knäskålens inre ligament hakar upp på ett benutskott och sedan inte lossar, vilket gör att bakbenet låser sig. Det kan säkert göra lite ont, men framför allt blir en del hästar stressade över att de inte kan använda sitt ben som vanligt.

Patellaupphakning ser man främst på unga hästar och ponnyer, särskilt de som är i lite sämre kondition och de hästar som blir stående på box, till exempel efter operation. Ofta brukar det lossa om man backar hästen.
I vissa fall kan det vara bra att höja trakten på det benet som hakar. Om problemet är så pass att hästen inte verkar halt och att den inte är permanent upphakad, bör man försöka lägga upp ett träningsprogram där målet är att bygga upp muskelmassan så att lårmuskulaturen klarar av att lossa ligamentet ordentligt. Motionen måste självklart vara anpassad till hästens ålder.

En tvååring bör ledas dagligen och bör även kunna longeras. Det är viktigt att hästen inte blir stående på box, så hagvistelse så mycket som möjligt rekommenderas. Se också över avmaskningsrutiner, foder och tänder så att hästen har goda förutsättningar för att bättra den allmänna konditionen.

Om hästen trots motionsprogram och tillväxt inte bättrar sig, är halt på grund av problemet eller att upphakningen inte lossar, så är operation att rekommendera. Förr brukade man skära av det inre ligamentet, men detta kan medföra risker för komplikationer på grund av instabilitet efter operation. Nu finns det en annan teknik, där man skär longitudinella snitt i ligamentet istället, vilket ger en kortare konvalescens och mindre risker för komplikationer."

Av vad jag läste om operationer (läste en del när min ponny var dålig) finns det även risk för pålagringar om man använder det "gamla" sättet med att skära av det intre ligamentet.

Eftersom jag känner dig, så antar jag att du redan läst dig till allt som finns att läsa på nätet, så detta var knappast någon ny information....

Lite nytt var det iaf :D

Jag har inte läst någonstans tidigare att de kan vara halta hela tiden av problemmet och det var det jag undrade över. Så nu hoppas jag att det kan vara patellaupphakningar hon har och inte någon fraktur eller värre.

Har fått tid på fredag på klinik och tog faktiskt beslutet att hon får gå ute i hage med de andra. Allt ar sett lugnt ut och hon går och betar utan bekymmer.

Det är som när jag skriver att mitt barn har gluten.
Ja det är slarvigt men just nu är det annat som snurrar i mitt huvud än rätta benämningar på problemet.

Har du tips eller råd så får du gärna ge det.

Inte riktigt samma va? Självklart har hästen patella, t.o.m 2 st. Annars hade den nog haft svårt att gå. Gluten är mjöl, ingen kroppsdel som finns där hela tiden. Om ditt barn har öroninflammation så söger du knappast att den har öron?

Men herregud...

Jag skrev den här tråden för att jag var orolig över min häst och att jag sedan i stället för att få svar på min fråga får samma sak upprepad flera gånger är helt otroligt..

Och för att förklara ytterligare så att du verkligen förstår och inte skriver mer. Jag vet vad patella betyder.

Att jag skrev gluten var för att ge ett exempel på vad jag brukar säga i rent slarv och inget som du behöver komma dragandes med att det minsann inte är en kroppsdel...

Jag är djävligt orolig för min häst och klara mig bra utan dina sarkastiska inlägg.

Hej där!
Min lille kille har haft patellaupphakningar sedan 4 års ålder, men det har minskat med tiden och händer knappt alls längre (han är 8år nu). Första gången jag kom till stallet och såg det höll jag på att dö, min första häst, min bebis och mitt allt kan inte röra ena bakbenet..! Släpar det efter sig och ser allmänt ledsen ut.

Fick det förklarat av Veterinär att det går att operera om det är så att det inverkar mycket på hästens vardag och att den lider av det på så vis - men att det inte är smärtsamt på något vis.
Min kille blir mest irriterad numera när det händer, liksom frustrerad på sitt ben om inte vill funka. Men han har lärt sig att om man backar några steg så släpper det! ;)

För att motverka problemen är det bra om de rör sig mycket, gärna mycket klättring. Man kan även verka fötterna så de hjälper till.

Hoppas det löser sig!
/Nixehen

Passar på att slänga in en följdfråga: kan hästen få upphakning mitt under arbete eller kommer det bara efter stillastående?

"operera" om han har mycket besvär. Det är ju ingen stor grej och han blir säkert helt symtomfri!

Det jag har hört ska hjälpa (från ganska erfarna källor) är;

Extra tillskott av vitaminer och mineraler
Tömkör eller led hästen i en sluttande backe, kanske20-30 graders lutning, sakta, nästan krypande, så att de riktigt "hänger kvar". Detta stärker muskulaturen runt knäet.

Konsultera veterinär och ev massör...

Inte riktigt samma va? Självklart har hästen patella, t.o.m 2 st. Annars hade den nog haft svårt att gå. Gluten är mjöl, ingen kroppsdel som finns där hela tiden. Om ditt barn har öroninflammation så söger du knappast att den har öron?

oh herreguud.... :crazy:
Jag tror ts blir väldigt klok av ett så otroligt korkat svar. Att man ens svarar:mad:

Passar på att slänga in en följdfråga: kan hästen få upphakning mitt under arbete eller kommer det bara efter stillastående?

Hej igen!

Det vet jag faktiskt inte.. :crazy:
Jag har dock aldrig varit med om att det kommer under arbete, utan på min kille brukar det vara mornarna när han stått/legat och sovit och liksom stelnat till. Om han värdet är kallt och ruggigt brukar det vara värre är min erfarenhet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 493
Senast: Freazer
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 210
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar