Patella upphakning

E

Elwis_86

Min shettis hingst på 2 år har det tror jag. Hans ben fastnar i hagen när han har stått stilla en stund. Jag vet inte vad jag ska göra. Men jag ska ta ut veterinären.. Men om han nu har det vad ska jag göra med honom då? Ska jag sälja honom eller spara han? Jag har en annan shettis hingst som jag tänkte avla lite på och köpa en litet sto till honom.. Men jag vet inte vad jag ska göra med den andra.. :(
Kan några komma med bra förslag?

En jättejättetrevig korsningsvalack, westernponny, hade det där jag red innan. När jag skulle kratsa hans hovar fastnade benet jag skulle lyfta och så ryckte han till när han väl kunde lyfta det. Eller när man red. Men han opererades och man märker inte av det alls längre. Han tävlas ju inte eller så, utan blir bara hobbyriden.

Så det beror ju på vad du ska ha din shettis till.

Jag har en shettis med patella upphakning och vi ger B-vitamin i enorma mängder, det hjälper. Han får promenera en hel del och ska få styrketräna via barockträning. Träning som stärker bakdelen(i måttliga mängder) gör STOOR skillnad. Min kille är bara 5 år så jag hoppas fortfarande på att det ska växa bort.

okej, jag promenerar en hel del med min med. Och ger b-vitmin. Men hur mkt b-vitamin ska jag ge han?

Jag ger Shy feeder B ett pumpslag, för ca 500 kg häst med andra ord. Min kille hakade upp på morgonen och om han stod stilla i hagen varje dag på bägge bakbenen, ibland samtidigt. Han var i princip bokad för operation men med hjälp av B-vitamin, stor hage med kompisar att springa med(fd. tävlings galoppör och 1-års hingst) och lite massage så är han idag symptomfri. Ca 2 månader sedan han hakade upp senast och då två steg utanför boxen efter en kall natt. Denna vinter har han varit klippt och fått stå med täcke istället + en hel del liniment på rumpan och det är stor skillnad mot förra vintern då han var väldigt stel.

Klättra är jätte bra och har han mycke hakning kan du ge han en injektion med B-vitamin och sen ge han flytande eller annat. Tänk på att tårna på bakohovarna inte får bli för långa för det kan göra att de hakar mer.Sen var det faktiskt en hovslagare som sa att om de sliter väldigt snett eller olika på bakovarna så kan hakningen blir värre så man kan behöva raspa lite själv i bland i mellan verkningarna om de är barfota.

okej, han blev verkad nu i veckan. och dom är korta och små, så jag får försöka klättra och promenere mer med honom! :)

okej, jag har en liten flaska me B-vitamin så jag brukar pumpa i ca 6 ggr. Det gör ju inget om man ger för mkt b-vitamin har jag hört. Det låter precis så som du beskriver hur din gjorde.. precis så är det med min. Det ser så otäckt ut när det till och med fastnar i hagen. Men jag får ut och klättra med han.. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
716
Senast: tara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka