Patella upphakning!

Emeliiu

Trådstartare
Hejsan.
Har en ponny som visat patella efter att jag hade köpt honom (då 1.5år och hade gått på lösdrift) så visade sig inte första månaderna på box men ca efter 3-4 månader började han haka när han gick ut på morgonen, tog ut veterinär och han konstaderade patellan.

Lånade då ut han så han fick gå ute mycket mer, har gått ute hela sommaren och hösten, går idag också ute. Prövade ha honom på box 2-3 timmar under dagen och man såg stelhet när han gick ut, han är nu 3 och ett halvt år, han får bvitamin och jag försöker hålla igång honom någorlunda (han har vila efter gått 3 årstest så han går inte jättemycket men har någorlunda med muskler då han går ute dygnet runt)
Han är inte längre speciellt överbyggd bak, och jag tror han max växer några centimeter till, vad tror ni om hans chanser att det växer bort, någon som har egna erfarenhter?
Kan Back on track täcke när han står på box lindra, då det är bra för blodcirkulationen?Tacksam för svar.Emelie!

Sv: Patella upphakning!

Har en unghingst på snart tre år som har patellaupphakning. Det kommer i perioder verkar det som, och nu har han varit symtomfri ett bra tag.
Både veterinär och uppfödare som jag har pratat med säger att det oftast växer bort, och skulle det inte göra det går det att rätta till med en ganska enkel operation.

Mycket rörelse är det som gäller, och att stärka muskulaturen. Tycker det låter som om du gör helt rätt!

Sv: Patella upphakning!

Okej, tack så mycket. Det är en jättefin ponny med all kapacitet, har svårt att hitta lämplig stallplats nu innan vintern, det enda jag kan komma över är där dom går i (för min smak) för små hagar och är ute mellan bara 8-15, så det ser ut som han får vila och gå på lösdrift i vinter, så får vi skjuta upp hans blivande tävlingssäsong.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 453
Senast: Viva
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 171
Senast: Juli0a
·
Hästvård Min ridtravare på 20 år var för drygt 2-3 veckor sen plötsligt halt när jag hämtade honom från sommarhagen. Han släpade hoven efter sig...
Svar
4
· Visningar
1 016
Senast: Noak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka