Patella upphakning

karolinakempe

Trådstartare
hej!
jag undrar om någon har erfarenhet av hästar där det ej gått bort helt av vikt träning, b-vitamin och back träning. skulle så gärna vilja hjälpa min häst med detta. vi fick bort det på det högra men det vänstra sitter det fortfarande kvar på dock ej lika mycke men det finns där.
Finns det något mer jag ska pröva.

Sv: Patella upphakning

Har en god vän som hade en häst med detta, den fick absolut inte gå i backar! Men detta är längesedan så det kanske har kommit nya rön?

Jag är också intresserad av detta, då jag håller på att försöka få bort upphakningar på min häst, men jag tycker inte det går så bra. Jag tränar också i backar. Hur lång tid har du tränat?

Hejsan! Finns nog många olika uppfattningar vad gäller patellaupphakning...
Vad jag lärt mig av djursjukvårdare är att det är medfött och brukar inte försvinna... Men jag är ingen expert på området, så är lite osäker!

Har haft två med patella.

Daglig träning, mycket gymnastiserande och stärkande dressyrövningar, jobbade sällan i backar men dock mycket bomarbete, mycket utevistelse/rörelse, extra protein och B-vit. Jag använde mig av foderjäst som de fick flera dl av var dag genom hela året detta gjorde att symtomen/hakningarna och den största stelheten försvann men det fanns hela tiden en lättare rörelsestörning kvar.

Drog jag ner på proteinet och B så kom snart hakningarna tillbaka. Blev det en längre vila så blev de stela och man fick gå tillbaks flera steg även om hakningarna inte fanns där.

Hejsan! Finns nog många olika uppfattningar vad gäller patellaupphakning...
Vad jag lärt mig av djursjukvårdare är att det är medfött och brukar inte försvinna... Men jag är ingen expert på området, så är lite osäker!

Vad jag har fått höra är att tendensen till upphakningar är medfött, men många gånger syns bara när hästen är ung och håller på att växa (i det här fallet brukar det försvinna med åldern och inte komma tillbaka) eller när hästen har fått vila ett tag och inte är i form. Då brukar det gå att träna bort men kommer tillbaka så klart om hästen får vila igen. Det finns dock svårare fall där det inte försvinner alls, men jag tror (och hoppas!) att det är mindre vanligt.

vi har tränat i 2 år och han har nu bara kvar på vänster.
han står ALLDRIG om det inte är vid skada då det då blir riktigt dåligt.
ska nog pröva foder jäst.
min et tror att det har med hans raka haser och knän att göra.
men jag vill pröva allt som finns för att sedan kunna säga att jag gjort just allt mot detta.

*KL* Jag har haft mer än en kund som haft hästar tävlade på internationell högsta nivå som haft "patella upphakninar"
Dessa hästar har aldrig genomgått ngn "speciell träning eller övrig medicinering" för utom daglig träning.

Tvärtom, just dessa hästar verkar ha en mer fömåga att "öppna upp bak" i sprången.

Jag tror du bara behöver koncentrera dig på det dagliga arbetet för det är viktigt att det inte försummas.

Sedan är det ofta så med sk "patella hästar" att problemet uppstår mera när dom känner stress, varför kan jag inte förklara mer än att det har med spänningar att göra.

Lycka till.

tack ja det är inget jag tänker på dagligen men skulle vara skönt att se om någon prövat något jag missat så som jäst.

Nu lånar jag tråden lite, hoppas det är okej.

*KL*
Ni som har haft hästar med upphakningar eller känner någon som har haft, hur ofta skedde själva upphakningar och hur "stora" var dom?
Min häst är inne på nättarna och när han släpps ut på morgonen så hakar alltid ett ben, oftast vänster, men ibland höger. Upphakningarna sker bara när han ska gå från stopp till skritt, efter det kan han oftast skritta normalt, men så snart han stannar igen så låser det sig igen. Han kan få benet olåst relativt lätt men med ett tydligt ryck. Detta kan fortsätta i allting ifrån 10 minuter till över en timme medans han rör på sig lugnt, sen värmas det ur och försvinner, tills nästa morgon. Är det här normalt eller har ni haft andra erfarenheter?

precis så är det med min häst (då han är normal)
men han går ej att backa för att få bort det. han vill inte det utan han vrider benet och rycker upp det. han har lärt sig själv att ta sig ur det.

Tack för svaret! Det känns bra att veta att min häst är normal, så att säga. Han vill inte heller backa för att få bort det, han rycker benet framåt och uppåt bara.

precis. tror jag får leva med dette helt enkelt. HAr däremot köpt b-jäst idag som jag tänkt börja med

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 119
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar