Patella - symptom?

G

Gisburne

Okej, sakligt nu;

* Hur ser man att en häst har patellaupphakning?
* Är det ärftligt, eller är det bara en generell rekommendation att inte avla på drabbade hästar?
* Hur begränsas en häst med patellaupphakning?
* Hur vårdar man en drabbad häst, om alls?

Sv: Patella - symptom?

Jag är ingen expert på området men det här är vad jag vet om patellaupphakningar

* Hästen kan inte böja på sitt ben utan det fastnar i ett sträckt läge.ibland släpper det ganska omgående, ibland är det låst en längre stund.

* Felaktigheter i knäleden anses med stor särkerhet vara ärftligt men man verkar inte veta till vilken grad.

* en häst med patella kan man behandla, en operation ger ganska få biverkningar men på sikt kan ingreppet leda till pålagringar i knäleden.

* man kan försöka höja hoven i trakten (för att ändra vinklarna i lederna), man kan träna upp muskulaturen med regelbunden träning och en fullvärdig foderstat eller göra en operation.

Nu har jag delat med mig av det jag vet och försökt svara så sakligt som möjligt. Hoppas du får lite mer klarhet! :)

Okej, sakligt nu;

* Är det ärftligt, eller är det bara en generell rekommendation att inte avla på drabbade hästar?

* I mindre fall ser man bara att hästen "knäar" lite. eller lyfter benet extra högt när den sätts i gång från stillastående/tappar bakbenet i nedförsbacken. I svåra fall kan benet låsa sig så illa att hästen släpar det efter sig/kan inte gå.

* Ja, det är ärftligt. Det är givetvis inte säkert att ett sto med patella nedärver detta, men chansen är större än på ett friskt sto.

* Min patellahäst tränas med SM i dressyr som mål någongång i framtiden. har kvalat nat och kommer att starta det nästa år. Hon hakar aldrig när hon rids i form, men ibland i nedförsbackar på lång tygel i slutet på skoperioden eller om hon vilar. Men rids hon regelbundet och arbetas har hon inga som helst problem.

* patellan kan växa bort. Även om den inte gör det betyder det inte att man måste operera, eftersom ett ingrepp alltid medför en viss risk. Men en häst med stora problem bör opereras. Det är en relativt enkel operation. antingen går man in och snittar av senan, så får det hitta tillbaks av sig själv, eller så går man in och skapar en inflamation, så att senan blir tjockare. Om det ej blir några komplikationer är hästen fullt brukbar igen efter 6 veckor, 8 om man tar bägge ben.
En lindrigt drabbad häst(ej operationsfall) kan man ge mkt b-vitamin, antingen i maten eller direkt i muskeln. Man kan klacka upp skorna bak, samt se till att hästen har korta tår(ev specialskor, jag använder fälttävlanskor) för bättre överrullning. Dessutom ska hästen hållas igång och musklas, arbetas korrekt.

Mmmm, tack. Men jag är fortfarande osäker... Ska kolla på häst imorgon med misstänkt patella, men det är inte säkert att hon har det. Det finns ingen historia av patella på mammans sida och vad jag vet finns det inte heller på pappans sida. Så om hon har det, och det är ärftligt, var kommer det ifrån? :confused:

Tack till dig också! :)

Det låter ju hoppfullt att man kan göra någonting åt saken, men inte att det är ärftligt. Jag letar ju liksom avelsmaterial... Inte så bra att börja med en defekt häst kanske, nej... *suck*

Patellan har helt enkelt inte hängt med i utvecklingen. Är det en ung häst?

Annars är det ju så med vanliga sjukdommar, att om mamman bär på ett anlag för en sjukdom, och pappan på ett, kan barnet ha 25% chans att få den sjukdommen? ngt sådant iaf. JAg vet inte om patella fungerar riktigt så, men eftersom det är ärftligt är det ju inte ommöjligt.

Jag tycker att du ska rådfråga en veterinär om du gillar hästen. Jag pratade med en veterinär om just försäljning av patellahästar för ngn månad sedan och han sa att han själv inte skulle tveka att köpa en häst med lindrigare problem, för risken att det skulle betyda ngt för hästens framtid var extremt liten i jämförhet med allt annat som kan ske. Men vi pratade om lindriga fall.

Okej, jag har också tänkt i dem banorna. Men vi böjde hästen i fråga igår och hon visade ingenting utan rörde sig väldigt trevligt. Ägaren har bara sett henne "svaja till" ett par gånger, en gång förra hösten och en gång häromdagen. (Hästen är 2 år.) Jag sa att det enda krav jag har är att hon går igenom en veterinärbesiktning, och om veterinären har något att säga om saken så vill jag höra det. (Vara där alltså.) Hästens mamma har inte patella, eller något annat, och har inte lämnat det på något av sina 11 föl, och om pappan nedärvde det så borde det ju pratas om det, tycker jag...?

Kort och gott, om veterinären inte hittar några tecken på patella eller något annat som gör att hästen inte fungerar som avelsmaterial, så köper jag henne. Men det är framförallt för att jag sett hästen i rörelse flera gånger och inte själv har kunnat se eller känna några tecken på någon defekt. OM hon visar sig ha en ärftlig sjukdom så är det min egen huvudvärk, för ägaren har varit ärlig och sagt att hon inte kan garantera någonting.

Tack till er som kommit med tips! :)

Patellaupphakningar brukar starta i 1 - 2 årsåldern så risken finns, att om tendensen finns nu, att det blir värre framöver.

Patellaupphakning syns inte i rörelse (oftast) utan märks mest vid igångsättning och värst när hästen stått stilla en längre stund, exempelvis i boxen. Så att hästen rör sig i skritt, trav och galopp utan problem behöver inte innebära att den är fri från patellaupphakning.

Se på rörelsermönstret när hästen går i hagen eller i boxen. "Fastnar" den med något bakben eller tycks rycka upp bakbenet för ett ögonblick så har den problem. Du kan också se om den hellre flyttar framdelen än bakdelen när den till exempel ska vända, liksom skruvar runt bakbenen, då kan den ha besvär av hakningar.

En "uppvärmd" häst, d.v.s som sprungit och lekt i hagen eller på annat sätt varit igång visar sällan några hakningar.

En typisk hakning är annars att benet blir helt rakt för en stund men lossnar när hästen lyfter benet, backar eller på annat sätt flyttar sig. Det kan höras en dov smäll när senan lägger sig på rätt plats igen. Det verkar som om hästen (vid lättare besvär) inte alls har ont av det hela.

Hästen skulle mycket väl kunna gå igenom en veterinärbesiktning som tvååring trots patellaupphakningar.

O.B.S. detta är bara min egna erfarenheter och det behöver inte betyda att det är så för alla andra.

Senast ändrad av en moderator:

Tack! Jo, jag vet att det kan finnas där ändå, men när vi böjde henne häromdagen så hade hon stått i box en längre stund. Jag ledde själv ut henne och hon visade ingenting. Självklart är det ingen garanti, men i alla fall. Veterinären kommer idag och besiktigar, behöver jag säga att jag är dönervös! :crazy:

Jag känner att jag måste chansa med det här stoet, för hon är den enda jag hittat (har letat i ett år) som passar på alla tänkbara plan och som inte kostar mer än jag har råd med. Samt att jag kommit i kontakt med uppfödaren och vi verkar ha liknande idéer kring uppfödning, så jag litar på henne - det kanske är dumt, man "ska" ju inte lita på NÅGON som säljer häst, men jag har haft en bra känsla för just det stoet ända sedan jag såg en bild på henne för första gången. Uppfödaren har ändrat sig flera gånger och velat behålla henne, men nu, typ 6 månader sedan vi först pratade om henne, så är det bestämt att jag får köpa loss henne. Det skulle ju vara djävulen själv om hon har en defekt som gör att hon inte bör avlas på, för hon allt jag velat ha i ett sto... Och hon kompletterar min hingst på "de rätta ställena" också.

Jag vill inte tänka tillbaka på det här som någonting överilat om det visar sig att jag gjort en dålig affär, men jag har verkligen tänk och tänkt i 6 månader. Och ställt mig frågan om jag vill köpa en defekt häst och vad jag gör den dagen det visar sig att hon har problem. Svaret är att jag inte vet säkert, men det är värt en chansning. Jag har aldrig varit bra på att ta den säkra vägen i livet, då hade jag nog gått Naturvetenskap istället för Estet! :D

kan de få ont av av patella utan att de har själva upphakningarna?
Min häst har en mamma med patella upphakning,
min häst har inte visat patella upphakning men hon har nån difus
skada i ena bakbenet och har haft ont i bakbenet mer eller mindre.
Kan hon ha ärft patellaupphakning?
Hur stor är arvbarheten igentligen?

Kanske lite långsökt, men vad ska man göra med sin lilla älskling :love: när inte vetrinärerna vet något

Jag har ganska begränsade erfarenheter av patella, så har jag fel får nån rätta mig.

Hästen har i regel inte ont av själva patellan, däremot har de ju lättare att göra illa sig pga patellan, vrickningar, sträckningar mm.

Själv skulle jag aldrig köpa en häst med patella, även om det inte är konstaterat. Men jag skulle aldrig köpa den om det fanns misstanke om det.
patella kräver underhåll, det är svårt att vila en patellahäst, om så bara i en vecka, symptomen kommer tillbaka väldigt fort på en del hästar. En unghäst vill man ju kunna vila i ganska långa omgångar, dessutom. Det blir som sagt lättare för dem att ådra sig skador av patella också.
Nej, aldrig att jag skulle köpa en patellahäst, särskilt inte om jag vill kunna använda den i avel.

Vi misstänker inte patella mer än något annat, eftersom hittills har hon inte "hakat" sig, utan bara svajat till två gånger med ett års mellanrum. Veterinären var där häromdagen och böjde, klämde, kände, sträckte och hade sig - ingen uppenbar patella, inga gallor ingenting. Men självklart är det ingen garanti, men i så fall, om man ska hårdra, så kan man ju aldrig någonsin veta om man köpt en patellahäst så länge man köper unghäst. Problemen kan ju komma senare.

Jag är beredd att ta chansen (risken?) med det här stoet, eftersom hon är perfekt på all sätt och vis - förutom vad gäller hennes mystiska "svajningar". Det behöver inte vara någonting fel på henne, hur ofta ser man inte unghästar som i växtperioder har svårt att hålla balansen ibland, men självklart vet jag om att det KAN vara något fel. Och jag tar det. Men hade hon "hakat" sig på riktigt och visat uppenbara symptom på patella (eller något annat) så hade jag inte köpt henne, hur fin hon än är.

Är det så pass lindriga symptom, och veterinären tror det är ok, så skulle jag nog chansa om hästen var perfekt i alla andra lägen.

Du vet, när man är trött och inte läser som man ska, blir det lätt så att man tror att symptomen är värre än de verkligen är. :o När man läser en gång till ser man hur det i själva verket står till! :D

Jaja, no harm done! ;) Imorgon hämtar jag henne, det är jättepirrigt! :banana:

Okej, sakligt nu;

min förra häst hade ett lätt syndrom av patella..
*deras ben låser sig när de står stilla förlänge men släper ganska fort..
*ja det kan va ärftligt, men får en häst jätte mycket problem med patellan så kan man operera bort en "sak" i benen så försvinner patellan, så ja jag tycker du kan avla..
*det e juh inte så att benen låser sig när dom går så..
*du vårdar dem som vanliga hästar eller opererar bort den där "saken" som jag inte kan namnet på..:D ;)

Spännande! :) Hoppas att allt går bra, och att hon verkligen inte har några såna syndrom. Vad är det för häst, förresten?

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
929
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 223
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka