Patella äldre hästar?

E

elin__

Jag fick höra talas om patella genom en kompis i stallet och blev nyfiken på vad det var för något. Min ponny är 16 år och för ett par månader sedan började han "snubbla", "låsa sig" i bakbenen. Det känns nästan som om han sätter sig på baken en sekund innan han går vidare. Kan det är vara patella?

Sv: Patella äldre hästar?

"patella" är den latinska benämningen på knä. Det är leden helt enkelt.

Vet inte vad du menar - menar du "patellaupphakning" där knäleden låser sig?

Jo patellaupphakning syftar jag på. Det känns som om knät/bakbenet låser sig ett ögonblick och sedan släpper. Oftast i börjar av ett ridpass. Har läst om att det är vanligt bland unghästar men drabbar det även äldre och har någon tips på vad man kan göra för att minska det?

Mitt gamla varmblod fick patellaupphakning när hon var 14-15 år. Då det är vanligast bland unghästar trodde min vet. att hon nog haft det som ung också.

Det vi fick besked på att göra var helt enkelt att bygga upp musklerna, gärna mycket ridning i backe, dvs klättring, som stärker bakbenen mycket.

Man kan även operera det men han tyckte inte det var idealiskt pga av andra omständigheter med henne.

Om din ponny inte känns ok så måste du börja med att låta en veterinär gå igenom den först. Den kan ju helt enkelt vara halt.
MVH Kryddan

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 539
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 496
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat