passträning

A

annizz

jag ska börja passträna min häst lite mer är det nåt jag ska tänka på?? Han är mycket dressyr tränad och går bra i alla gångarter. Hur många gånger ska jag lägga passen varje vecka??

Sv: passträning

Jag brukar lägga pass ca en gång i veckan, tycker det är lagom, varken för mycket eller för lite :)

Jag tränar passen under uppbyggnadsperiorden (då hästen tränar upp pass-musklerna) 1-2 ggr/vecka i ca 1-2 månader (beroende på hästen) och sedan max 1 gång i månaden (eller på tävlingar under säsong).
Fick lära mig det av Nina K. och hittills har det funkat bra. Hon sade även: "En femgångare/passhäst som är musklad och "färdig" i passen tränas aldrig i pass. Den exploderar i det på tävling och uppvisning".

/Malin

Det var bra sagt, så ska det ju vara.
Min pålle måste dock fortfarande tränas upp i passen även om den blir säkrare och säkrare nu :)

Nu under tävlingssäsongen blir det rätt ofta under en tävlingshelg, sedan brukar jag lägga någon vecka innan tävlingen för att se att den sitter och tränar då mest läggning, dvs gasar inte iväg några längre sträckor. Under vinter tränar jag däremot knappt pass alls. På sommarn (efter tävlingarna är slut) kand et bli om man tex rider ut och kommer till någon passande sträcka! ;)

ok men under varje träning hur många gånger lägger ni passen då?

På min unga häst lägger jag max 2 gånger i veckan - ibland ingenting och under de ridpass jag tränar pass lägger jag kanske 2 gånger och slutar direkt om jag får till det bra. Känner att det är bättre att träna för lite än att överanstränga och trötta ut hästen. :)

Det beror på hur hästen känns. Går hon kanon utan stul i vare sig läggning eller nedtagning kan en gång räcka. Huvudsaken är att hästen känns bra i passen och inte är för trött när man börjar.En kort sträcka på 50 meter som känns riktigt bra kan räckaen dag, medan man en annan dag kan lägg 4 ggr (till exempel om man är på en bana och tränar).

/Malin

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
339
Senast: Sryoqwe
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur