Passträning

P

prydi

Har en 6-årig valack som är inriden sedan ungefär exakt två år tillbaka, grundinriden alltså. Sedan dess har jag fortsatt och vi har kommit riktigt långt, tölten sitter som den ska i åtminstone kort tempo och arbetstempo. Ökade tempot byggs upp sakta men säkert, det är inget jag lägger enorm vikt på att få fram - ännu.
Har förstått att Odinn är 5-gångare och även att passen är ganska stark och den känns hyfsat bra.

Vore roligt att få lite tips i hur man kan träna upp en bra pass, men samtidigt hålla de andra gångarterna på plats - lika snygga som innan...

Tack på förhand!

Sv: Passträning

Jag måste faktiskt komma med det gamla vanliga "anlita en tränare" om du inte redan är en van passryttare osv. Dels för att utvärdera om det är dags - eller om det är något som borde "sitta på plats" innan ni börjar och dels för att jag tror det är viktigt att ni lär er på bästa sätt just för att det skall funka med de andra gångarterna också.

För starka femgångshästar så är inte själva passen problemet, och många av våra skickliga tränare har hörts säga att de rekommenderar att börja ganska tidigt. Men det beror som sagt både på häst och ryttare.

Bara läggningen, och att få ett fattningskommando som fungerar är ju viktigt - ni skall ju fatta gångarten och inte ramla in i den osv. Sen att man börjar med rätt längd på sträckan, och i ett för hästen bra tempo.

Sv: Passträning

Tack så mycket för ditt svar! Det lät som bra tips! Jag är ganska van, har tävlat femgång med mitt 14-åriga sto i tre år, men inte riktigt på allvar och jag har aldrig utbildat en häst till passen. Men det lät som en bra idé att ta hjälp av en inströktör! :)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har börjat kunna rida mer galopparbete på min travare nu på sistone. (Han kan fatta galopp från skritt i båda varven och...
Svar
2
· Visningar
1 034
Senast: Lager
·
Islandshäst Jaha, ja. Då var väl tävlingssäsongen slut, för de flesta av oss. Oavsett om vi tävlar för skojs skull eller för att tävla, så att säga...
Svar
5
· Visningar
2 015
Senast: Snurre
·
Islandshäst Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av...
2
Svar
38
· Visningar
6 781
Senast: BMW530D
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 655
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka