Passträning

Roheryn

Trådstartare
Jag är lite nyfiken på er som själva tränat era pass-/femgångshästar. När började ni träna pass, dvs vad anser ni att hästen skall kunna innan man börjar passträningen? Hur lärde ni hästen passhjälper? Vilken effekt fick passträningen på övriga gångarter? Hur har ni sedan lagt upp träningen av era femgångshästar? Hur ofta tränar ni pass?

Många frågor - vore mycket intressant att höra om olika åsikter/metoder/erfarenheter!

Jag hade turen att få rida mycket pass och femgångshästar på gården jag jobbade på innan jag började med pass på min egen häst.
Jag tävlade och red Freyr som fygångare tills han var 10 år och då började tölten bli mer och mer passaktig (den ökade som han gått på runt 6,5 tidigare) och hästen bad mer och mer om att få lägga sig i pass. Så red jag en kurs för Viggi och han red Freyr och lade pass och jag tänkte bara "OJ" - för den var bra!

Sedan tränade jag pass 2 ggr/vecka under tre månader och därefter ca 1 ggr/månad + tävlingar.

(Nu är Freyr såld och den nya ägaren red pass första gången i veckan!)

Normalt tränar jag passen på femgångare 1-2grr/vecka (OM ägaren vill att passen skall tas fram) under en uppbyggnadsperiord och sedan rider jag väldigt lite pass, någon gång då och då och så på tävling.

Hästen bör vara stabil i 4 gångarter innan passen börjas tränas för att ha så lite inflytande på de anda gångarterna som möjligt.

För det mesta tycker jag passen gör hästen villigare. En del hästar har ju pangviljan av sig själv och andra får man lära att tända till.

Om och hur passen påverkar de andra gångarterna beror på hur stabil och stark hästen är/var innan. Generellt tycker jag tölten kan bli lite sämre under en kort tid, men det brukar jämna ut sig när hästen får mer styrka i passen och "lär sig hantera" den nya gångarten.

/Malin

Stabil i fyra gångarter - vad lägger du in i det? "Bara" att ryttaren skall kunna välja gångart och att takten är någorlunda ren, eller pratar vi dina 6,5 för ökad tölt i fyrgångstävling?

Jag har också ridit en del femgångshästar, och även tävlat F1, men det har varit "färdiga" hästar, det... Och de där "fyra stabila gångarterna" kan ju alltid bli lite bättre, så frågan är när man anser dem vara tillräckligt bra för att börja med passen?

Nu rider jag för en duktig och bra tränare, som kommer att få hjälpa mig, men det är ju kul att få andras åsikter också! Och härom veckan sade en domare (som jag tidigare också tränat för) till mig "Har du lagt honom i pass än - jag tror han kan bli riktigt bra i pass", och då blev jag förstås lite sugen på att börja....

Jag håller lite med Malin där (Freyr). Hästen tänder oftast till efter passen.
Då jag tävlar är det i princip helt omöjligt för mig att lägga passen i början eller mitten av programmet, eftersom hon älskar det och bara vill passa.

Jag gör även så ibland om hon inte är riktigt ren i tölten, i de flesta fallen den ökade, så lägger jag henne i pass.

Jag köpte min häst för fyra år sedan, året innan red jag henne och då red jag pass. Passen är henne starkaste och absolut bästa gångart, därför är det sällan problem med den.

Passhjälperna fanns där liksom redan tycker jag. Det beror ju i sig från vilken gångart man lägger passen. Men jag har alltid tagit det från galoppen, och det känns som något helt naturligt att när man bryter galoppen så kommer passen fram.

Effekten på övriga gångarter blev bara positiv!

Jag tränar passen ca. 4-5 dagar i veckan. Nästan alltid under ett träningspass. Det beror helt på hur säker din häst är i övriga gångarter.

Lycka till!

/Niggi

----------

Tänk vad kort tid man lever, om man tänker på hur länge man är död.

Nej, stabiliteten behöver inte vara 6,5 på tävlingsbanan. Men det är ju olika från häst till häst, det handlar om känsla. En femgångshäst klarar att dansa runt på 10-metersvolter i galopp och trav medan en annan kan anses stabil när den klarar en 20-metersvolt i trav och kan gå längs fyrkantsspåret i galopp. De kan vara lika bra i pass.

Jag vill deffinitivt ha tölten helt "färdig" , d.v.s. helt taktren i alla lägen, innan jag börjar träna passen.

Däremot kan det hända att man lägger en yngre/inte färdig häst i pass en gång för att se/känna hur lätt den har för sig, men integer sig in i att träna passen på den då.

/Malin

P.S. Mycket intressant och bra tråd!

Tack för intressanta och vettiga synpunkter! Jag har väl egentligen för avsikt att träna främst tölten ett tag till innan det blir aktuellt med passträning. Men skulle gärna PROVA att lägga honom i pass nån gång, mest av nyfikenhet... Det har blivit pass några gånger av misstag (i samband med dåliga galoppfattningar från tölt och/eller obalanserad ryttare(=jag)...), och det känns onekligen som om det skulle kunna bli bra.

Men jag har inte riktigt vågat "provlägga i pass", för jag känner mig lite osäker på om jag verkligen KAN lägga en oerfaren häst i pass. På "färdiga" femgångshästar har jag inte haft några direkta problem med passläggningar, men på min häst är jag lite rädd att kräva något av honom som han kanske inte kan/förstår...

Det lutar nog åt att det blir tränaren som får prova passen först, och avgöra när det är dags för passträning.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 674
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 345
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
970
Senast: Bison
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV