Passtaktig

T

Tjolanta

Hej!
Jag rider en islandshästvalack på 11år sedan 2½ år tillbaka, han importerades från Island i januari -03 och var då mer eller mindre helt outbildad. Han hade väldigt orena gångarter och kunde inte ta trav eller tölt, efter mycket om och men har han nu en klockren trav men är väldigt passtaktig i tölten. Har ni några tips på hur man ska kunna träna bort det här?

Han är väldigt lättstressad och vill helst springa ifrån arbetet, mycketmycketmycket egen motor. Känslig i munnen och för skänkelhjälper, är dock svår att få ner i skritt.

Stressar oftast när man försöker kräva något av honom, och då är det bara att börja om från början.

Sv: Passtaktig

Jag tror att du måste lära hästen att skritta lugnt innan du börjar tölta. Pröva med att skritta i skogen där han måste sänka huvudet och tänka på var han sätter fötterna. Jag har gått kurser med centrerad ridning och det har gjort världens skillnad på min häst, han blir mycket lugnare när man sitter rätt och är följsam samt inte minst andas lungt hela tiden och inte spänner sig.
När hästen går lugnt och i någotsånär rätt form i skritten får man töltstarta därifrån.
Men tänk på att allt tar tid, oftast längre tid än man kan föreställa sig. Att det ska vara så svårt att skritta, va:cool:

träna bara skritt i nästan en vecka, va envis!!! Skritta på volt, håll in och skritta långsamt 5-10 meter, mellantempo 5-10 meter, långsamt 5-10 osv. När hästen kan detta kan du sessutom ta ökad skritt 5-10 m, därefter långsam-mellantempo skritt. Somsagt mkt tempoväxlingar men ingen ökad skritt förrens den långsamma skritten sitter där. Mkt volter i båda varven, serpentiner, snett igenom osv.
Lycka till!!!! :)

Tjolanta skrev:
Hej!
Jag rider en islandshästvalack på 11år sedan 2½ år tillbaka, han importerades från Island i januari -03 och var då mer eller mindre helt outbildad. Han hade väldigt orena gångarter och kunde inte ta trav eller tölt, efter mycket om och men har han nu en klockren trav men är väldigt passtaktig i tölten. Har ni några tips på hur man ska kunna träna bort det här?

Han är väldigt lättstressad och vill helst springa ifrån arbetet, mycketmycketmycket egen motor. Känslig i munnen och för skänkelhjälper, är dock svår att få ner i skritt.

Stressar oftast när man försöker kräva något av honom, och då är det bara att börja om från början.

Har ni kollat att han inte har ont någonstans? Det KAN hända att han försöker springa ifrån smärtan.

Kan han sidvärtes rörelser? I så fall är skänkelvikning på volt en VÄLDIGT bra övning för åtminstone min passtaktiga pålle som också har väldigt mycket vilja... (fast han är förstås välutbildad i alla sorters dressyrövningar)

Skritt på liten fyrkant, halt i varje hörn och vänd för ytterskänkeln är också en bra övning.

Halt, stå still, ge eftergift i nacken innan han tillåts gå framåt igen. Efter 3-4 steg ny halt osv osv... Detta är en övning som fungerar lugnande på många hästar. När han klarar övningen rakt fram kan du rida sidvärtes direkt från halten istället (nästan 90 graders vinkel - dvs rakt ut åt vänster eller höger, inte snett framåt som man normalt gör vid skänkelvikning). OBS denna övning ska rida på sitshjälper, inte med handen! Gör halt med sitsen, lätta i sitsen när hästen ska gå framåt osv...

min pojke har varit väldigt passtaktig....
mycket har gått bort genom att trav väldigt mycket i oländigterräng (fast säker förståss) SEn harjag ridit med tunga boots 280g. Vilket har gjort att han har fått bra takt....
/Lina

Tjolanta skrev:
Hej!

Jag har samma problem som du har fast med mitt sto, det jag har gjort nu är att vi har kollat hennes tänder och ett stort problem var att hon hade hakar och vassa kanter mot tungan sen hade hon bitit sig i kinden så många gånger att hon hade ett stort sår, men hon har fått stått nu så att allt har blivit bra och nu är hon mycket lugnare.

Tjolanta skrev:
Hej!

Hade liknande problem förut, men som dom andra säger, börja med skritten. Hästen måste kunna skritta innan man gör något annat:idea: Som Malin Bayard säger: Hästen ska kunna: framåt, bakåt, höger och vänster. Det måste det kunna innan man gör något annat.. varför han springer iväg kan vara för att han tycker det är jobbigt och "springer" undan jobbet. Men då är det bara att börja om, göra om övningen till han lyssnar. Du är bossen:cool:
Lycka till!:D

Tjo!

Red senast igår Sveriges troligtvis grisepassigaste islandshäst, så man har en del knep :)

Tyvärr bygger många av dem på känsla och det är svårt att förklara..
Prova att lätta på sätet som om du skulle trava, detta gör att han länger sig och "tänker" mer 2-takt. Sen sitter du till lite, lite granna och tar lite i tyglarna, bara precis så att han inte faller i trav..

Detta kan man göra till en början, så att hästen förstår iaf.

En annan sak som ofta funkar är att helt enkelt rida mkt trav och galopp som båda brukar gynna tölten.

Lycka till!! :)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 679
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 800
Senast: Bri
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 254
Senast: Boj
·
Islandshäst Min islandshäst (sto) blir väldigt het och springig ute. Hon glömmer helt plötsligt hur man travar och det finns bara två gångarter då...
Svar
18
· Visningar
3 557
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam