Passridning och eventuella benskydd

A

ang

... ja, ni ser frågan. Har ni andra benskydd än boots/ klockor då ni övar passen och i så fall vad för några?

Sv: Passridning och eventuella benskydd

I början kan det vara klokt att ha senskydd på frambenen, lätt att hästen sparkar sig om det skulle bli obalans/otakt.
Skadar sig hästen kan den ha det i minnet senare, vílket är onödigt, bättre om den bara har positiva upplevelser.

Jag hade senskydd + lätta boots på den foderhäst jag tävlade i femgång.

Nej, bara lätta skyddsboots.

Alltid lätta skyddsboots och ibland lätta senskydd. I femgång blyboots eller vanliga klockor på ca 230 gr.

/Malin

jag har själv en passhäst som jag tränar pass mee o jag har bara lätta vita gummiboots som skydd som jag har köpt på Hööks. sen kan man ha tungboots men det e bara om man brhöver det.

//loddie :rofl:

Jag rider ALLTID med senskydd, dock inga boots.
Har en femgångare som lägger in pass även om man kanske inte övar det just då och det är så lätt hänt att det blir en lätt smäll på benet, när man är ute på ojämn mark.

man ska ha/helst senskydd eller nån typ av skydd för risken att hästen kommer in i korgalopp i passen är mkt stor....speciellt om den tappar balansen och stupar framåt i passen då måste den ta till korsgaloppen och me korsgalopp kommer stor risk för skador.

Risken för korsgalopp i passen är inte alltid mkt stor...det beror ju på hästen - och ryttaren.
Och om hästen skall ha senskydd beror också på hästen.

/Malin

alltså det var vad jag fick lära mig på stenholmens Teorivecka med Markus(äger stenholmen) som lärare så jag tror inte han ljuger.

och jag menade alltså när man tränar pass på en unghäst eller lägger hästen i pass de första gångarne eller själv inte är så van då är det lätt att det går fel och hästen kommer i obalans och måste ta till korsgaloppen för att inte slå sig själv på benen. tyvärr kan den ju göra det endå när den tar korsgaloppen.

jag skulle personligen inte riskera hästen ben vare sig den är hur duktig som helst + ryttaren man vet ju aldrig om det råkar ligga en sten på marken eller en grop som får hästen ur balans. tar alltid det säkra före det osäkra.

Freyr skrev:
Risken för korsgalopp i passen är inte alltid mkt stor...det beror ju på hästen - och ryttaren.

/Malin

Oftast beror du ju mest på ryttaren. :angel: I övrigt håller jag med dig, vissa hästar har helt enkelt inget behov av annat än skyddsboots och så kanske ett visst skydd mot ryttaren då. :angel:

Gullan86 skrev:
alltså det var vad jag fick lära mig på stenholmens Teorivecka med Markus(äger stenholmen) som lärare så jag tror inte han ljuger.

och jag menade alltså när man tränar pass på en unghäst eller lägger hästen i pass de första gångarne eller själv inte är så van då är det lätt att det går fel och hästen kommer i obalans och måste ta till korsgaloppen för att inte slå sig själv på benen. tyvärr kan den ju göra det endå när den tar korsgaloppen.

jag skulle personligen inte riskera hästen ben vare sig den är hur duktig som helst + ryttaren man vet ju aldrig om det råkar ligga en sten på marken eller en grop som får hästen ur balans. tar alltid det säkra före det osäkra.

Det handlar om olika åsikter och förutsättningar, inte om rätt och fel eller för den delen att ljuga. Har man (eller lånar) en häst som är tvärsäker i passen och med god balans så behövs kanske inga skydd alls medans andra hästar slår sig halvt fördärvade utan skydd. Det skadar inte att vara lite mindre tvärsäker i synnehet om man förmedlar andras kunskaper och erfarenheter där man inte vet om orden fallit annorlunda i andra sammanhang än kurser i passläggning där säkerheten rimligen måste vara i fokus och generaliseringar nästan är ett måste.

*knapp*

Hur lägger man en häst i pass egentligen?
Har mot min vilja hamnat i pass ett par ggr, anser mig inte tillräckligt kunnig för det där ännu, men det skulle ändå vara kul att veta på ett ungefär, så man har lite kött på benen när det väl är dags tillsammans med en tränare.

Detta är en text skriven av Nina Keskitalo 1994.

Sits och inverkningar i pass.

Det enkla är ofta det svåra, då det ställer stora krav på både ryttaren och hästen.
Hästen skall vara fysiskt och psykiskt i balans inför passen. Ryttaren måste kunna ge hjälperna snabbt och precist med god koordination. Lämpligt är att börja med en häst som är lätt att lägga och som har god balans och gärna går i pass.
Som ryttare måste man tänka på att det är lätt att misslyckas om man inte tänker fram eller om man försöker för mycket.

Man kan antingen lägga hästen från galopp eller låta den sträcka sig från tölt, men om man väljer att låta hästen sträcka sig från tölt riskerar man att hästen inte håller isär gångarterna tölt och pass, så därför är galopp att föredra.

Läggning från galopp kan vara från mellangalopp så man får mera tid på sig i läggningen eller så kan man använda galoppen för att få upp speeden så att hästen tänker fram och tänjer sig. Det är oftast lättare att lägga hästen från den galopp hästen föredrar, därifrån är det lättare att bryta galoppen till pass.

Exempel: Höger galopp.
Ryttaren sitter ofta i lite lätt säte, låg hand så att formen inte blir för hög, hästen medelrest. Då tar ryttaren ett distinkt tag i höger tygel för att bryta galoppen (Obs! Häng inte i tygeln!). Vikten lägges något till vänster, direkt efter det att hästen lagt sig i pass skall man följa upp så att hästen kan sträcka sig och länga sig.. Var noga med att räta upp hästen så att den inte spricker upp i galopp. Möt upp med drivningar i form av skänkel, röst och ev. pisk, ge hästen det stöd den behöver (vilket varierar från häst till häst).

Sitsen; mjuk, följsam, fjädrande med lite f5ramåtdrivande spänning. Lågt, rakt tygeltag. Sänkt häl och knäslut för bra balans och drivning. Läget i sadeln beror på hästens form och balans i pass. Ofta kan det vara lämpligt för ryttaren med ett framåtlutande säte så hästen kan sträcka sig fram och ned, samt att få rätt spänning i ryggen

Freyr skrev:

/Malin

ja men varför chansa lixom? :confused:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 463
Senast: ii-ssa
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Fritid Dottern fyller snart år. Hon har de senaste åren knappt viljat fira eller uppmärksamma sin födelsedag alls, men sa i dag att hon nog...
Svar
17
· Visningar
949
Senast: Luff
·
Samhälle Ja, varför har vi så svårt att faktiskt hantera att något inte är enbart bra, eller enbart dåligt? På vissa punkter har jag absolut...
Svar
9
· Visningar
884
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka