Passproblem

Taefill

Trådstartare
Jag har en 10-årig valack på träning. Har precis börjat träna passen med honom men vi har lite problem.
Han går i undertempo och är markbunden. Lite stel. Vad kan man göra åt det?

Sv: Passproblem

Träna först upp tempo i dom andra gångarterna.
Rid på mycket i galoppen korta sträckor, växla mycket tempon i alla gångarter så att hästen blir starkare.
tillslut så kommer även passen komma till mer tempo.

viktigt att tillägga bara, träna inte passen för mkt utan träna mest dom andra gångarterna.
Farten kommer komma ju starkare hästen blir.

Precis så har vi tränat ett tag nu. Han är av naturen lite lugnare av sig men kommer snabbt upp i ett bra tempo i galoppen etc. nu.
Tränar inte alls passen speciellt ofta, snarare för sällan då. Hur ofta ungefär tycker du är lagom?
Ovan med hästar som behöver TRÄNA passen, min har den redan så det räcker och blir över.

jag skulle inte träna passen mer än max 1gång /v.
gärna mindre.

sen så funderar jag på, har hästen tillräckligt med vilja för att få fram en ordentlig flygande pass ?
Det krävs ändå rätt mycket av dom ..

Det är viktigt att hästen VILL gå i pass, annars blir det tyvärr ingen bra passhäst.

Du kan gärna få låna lite "passglädje" av min kille :D
I hans hjärna låter det "passpasspassPASSPAAAASSSSS" hela tiden :angel:;)

Okej. Ja, då tränar jag då absolut inte för ofta!

Min tränare har provat lägga honom ett par gånger och han har bra pass, men det gäller att få igång honom ordentligt innan så det är vad vi lägger krutet (:D) på i vinter.

Haha :D
Nej men han går gärna i pass och tycker det är skitkul när han väl gör det. Men han är lite svår att lägga ibland och har som sagt ingen vidare bra pass ÄN *pepp pepp*

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
514
Senast: MiniLi
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
812
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 173
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar