passlopp mera olyckor?

sweep

Trådstartare
ser på tv6 just nu Sport disasters och dom visar bilder från olika passlöp i usa och många gånger så stuper hästen bara rätt ner utan att den störs av nått.
Vad beror detta på?
Har det nått med selen dom har på sig?
Är detta även vanligt i vanliga travlöp att hästarna bara helt plötsligt ramlar omkull?

Blev väldigt nyfiken nu när jag såg programmet.. försökte googla lite men det gick inge vidare..

Sv: passlopp mera olyckor?

Tror det har med att dom inte kan galoppera, iaf vad jag har hört så går det inte i passlöp. Blir väll tvärstopp då benen kanske tar i selen

Det beror på att hästarna har sk.hobbles på sig.Hästarna kan inte galoppera med hobbles på sig,därför så stupar dom.
Det är pass gångs hästarna som har hobbles inte vanliga trav hästar.

Senast ändrad av en moderator:

ah.. då var det som jag misstänkte.. borde ju finnas nån bättre lösning att ha på dom så dom inte stuper..

lite off topic men såg du den där hemska tävlingen där de red nerför ett stup :crazy:...den vita hästen va ju alldeles blodig utav slag...

såg det programmet, fy, det hemskaste jag någonsin sett, mådde helt sjukt dåligt.
usch, stackars stackars hästar.

Det beror på att hästarna har sk.hobbles på sig.Hästarna kan inte galoppera med hobbles på sig,därför så stupar dom.
Det är pass gångs hästarna som har hobbles inte vanliga trav hästar.

Trodde man bara fick ha sånna på träning och inte tävling:crazy:

Nej, den var ritad på. Indianhäst.

Stupet däremot är dumheter och djurplågeri.

Är du helt säker på det? för de trodde jag också första gången jag såg programmet, dock va de otroligt dåligt målat om de nu va så, för de såg ut som slag och blod...men jag hoppas verkligen du har rätt...

I USA finns även travhästar med hobbles, men då bara runt frambenen. Kolla in bilder från Hambo´t...

Du har helt rätt!
Jag svarade på den film frekvensen som TS har sett!
Men heter det hobbles,det som trav hästarna "bara" har på fram benen?

Passgangare har i regel hobbles i lopp (och traning for den delen)
Att de inte kan galopera ar en myt - det gor det daremot svarare. Hobbelsen skall alltid ha sapass mycket rackvidd att hasten kan stracka ut ordentligt vilket i sin tur gor att de kan galoppera i dem.
En hobbles som skaver eller gor att hasten fysiskt satt inte kan galoppera ar felaktigt installd. (Sager ju sig sjalvt - kan den inte stracka ut kan den inte vinna lopp)

Lanken nedan visar ett par korrekt anspanda pass gangs hobbles. Finns fler bilder i albumet.
http://www.pixbox.se/pic_show_id15420808.html

Ocksa travare bar hobbles se tex Deweychetumnhowe - arets hambo vinnare:http://www.oddsonracing.com/img/Deweycheatumnhowe.jpg

Men ursäkta en korkad fråga: Varför dessa hobbles? Om de inte är till för att hästen ska ha svårare att galoppera, vad är dom då till?

Ser ju j*vligt avancerat ut med alla dess tåtar :eek:

I mina ögon verkar det enbart idiotiskt.

Nästan lika galet som drivningen av "Dewey" Hambots upplopp, gör hästen ett lika bra lopp nästa gång är han oerhört stark mentalt.
Snacka om härdsmälta hos kusken..............

Jo,men det är dock hobbles som gör så att hästen stupar,hade hästen varit utan så hade den klarat sig.

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 644
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 536
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Kommer rodda klinikbesök efter helgen och hästen vilar, är nyfiken på om någon känner igen problemen min häst har dock. Min 6-åring...
2
Svar
35
· Visningar
4 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat