Passivitetsträning?

Skogstrollet

Trådstartare
Hur gör ni?

Snart börjar fortsättningskursen i apportering och jag vill inte gå dit och göra bort mig, igen.... :o Alla andra hunder sitter vackert på led och väntar på sin tur medans Billie står på bakbenen och studsar med tungan hängandes i mungipan.... ungefär.

Vi kan ta en lugn stund, stanna upp, hon sätter sig och ser ut att koppla av. Men så fort man börjar röra sig igen så är hon till 100%. Har lydnaden så hon kan gå fot ändå, men det är bra drygt att höra flåsandet, se henne steppa fram osv. Jag blir nervös av det själv....
 
Sv: Passivitetsträning?

Hur gör ni?

Snart börjar fortsättningskursen i apportering och jag vill inte gå dit och göra bort mig, igen.... :o Alla andra hunder sitter vackert på led och väntar på sin tur medans Billie står på bakbenen och studsar med tungan hängandes i mungipan.... ungefär.

Vi kan ta en lugn stund, stanna upp, hon sätter sig och ser ut att koppla av. Men så fort man börjar röra sig igen så är hon till 100%. Har lydnaden så hon kan gå fot ändå, men det är bra drygt att höra flåsandet, se henne steppa fram osv. Jag blir nervös av det själv....

Jag tänker numer ALDRIG att jag gör bort mej inför andra när min hund är stökig..
Och när jag ser andra hundägare med stökiga hundar så ser jag mer upp till dom som har tålamod och tar det med ro än dom som i frustration försöker få hunden att vara lugn. Det brukar dessutom oftast bara bli värre :smirk:
Om hunden går någolunda fint om jag säger "fot" så gör jag det.
Så struntar jag ifall han flåsar och trippar, det kan jag ta (även om jag kan tycka att de är jobbigt...)
 
Sv: Passivitetsträning?

Om jag inte vore beredd att göra bort mig med min hund framför andra så skulle jag isolera mig i en stuga i skogen och definitivt aldrig gå en hundkurs av något slag...

Mest hoppades jag väl i den här tråden få igång en liten diskussion om HUR man passivitetstränar för att få lite inspiration. För det är det jag behöver göra. Så berätta gärna hur du har gjort.
 
Sv: Passivitetsträning?

Haha, så illa är de säkert inte :D Jag tror att man själv tror att man gör bort sej mer än vad andra tänker på det :bump:

Alltså, jag kan inte riktigt komma ihåg att jag direkt medvetet gått ut och passivitets tränat min hund.
Eftersom att jag inte har haft bil förrän för ett par månader sedan så har Midas fått följa med på det mesta (det får han fortfarande tack vare att han är så lugn att ha med..)
På stan, och hälsa på folk, på jobbet, när jag håller kurser och allt sånt som man kan tänkas göra.
Om han stressat upp när vi varit någonstans där det inte lämpat sej så har jag bara satt på honom koppel så han inte kunnat väsa på.

Sen har jag däremot tränat massor på att han ska ha fokus på mej i olika situationer, när jag ansett att han klarar det och han har stressat upp har jag bara sagt åt honom att lägga sej.
Varpå han har blivit lugn.

Alla gånger där hunden får följa med utan att det händer så mkt tycker jag är bra passivitetsträning.
Sen är det ju olika för olika hundar, men min Midas blir aldrig så stressad och som när jag är det.
Han är fruktansvärt signalkänslig, på gott och ont :crazy:
Så trots att jag är allergisk mot hundar som 1. Stressar 2. Skäller (vilket han gör när han varvar upp) 3. Flyger runt i kopplet (gör han också när han sätter igång) så har jag vacker fått lära mej att ta mej i kragen och bara hålla huvudet kallt.

(Fast ibland har jag stått på stan, bara viljat ta i hunden och skaka om honom och tala om att han för fan få lugna ner sej, alternativt varit på väg att binda honom i närmaste stolpe och lämna honom där...)
 
Sv: Passivitetsträning?

Jo så illa är det... :crazy: På grundkursen i höstas drog hon omkull mig så jag föll pladask när vi stod på led en gång. Jag höll fast som f*n i kopplet och blev ungefär 0,5m längre än innan då hon försökte dra mig fram till fåglarna. :o

DET kommer hon INTE att göra om! :devil: Då var hon ju som värst och efter det så har det hänt massor som tur är.

Jag har ju tagit med mig henne runt så mycket som jag har kunnat och hon har liksom alltid satt sig själv i händelsernas centrum. Kanske vore nyttigt att bara "parkera" henne bredvid andras aktiviteter ett tag... :idea: De har ju öppen träning på lokala BKn här på onsdagar. Ska nog ladda termosen till nästa tillfälle, ta med mig tjocka filten och picknicka lite. :)
 
Sv: Passivitetsträning?

Jo så illa är det... :crazy: På grundkursen i höstas drog hon omkull mig så jag föll pladask när vi stod på led en gång. Jag höll fast som f*n i kopplet och blev ungefär 0,5m längre än innan då hon försökte dra mig fram till fåglarna. :o

DET kommer hon INTE att göra om! :devil: Då var hon ju som värst och efter det så har det hänt massor som tur är.

Jag har ju tagit med mig henne runt så mycket som jag har kunnat och hon har liksom alltid satt sig själv i händelsernas centrum. Kanske vore nyttigt att bara "parkera" henne bredvid andras aktiviteter ett tag... :idea: De har ju öppen träning på lokala BKn här på onsdagar. Ska nog ladda termosen till nästa tillfälle, ta med mig tjocka filten och picknicka lite. :)

Ojdå, det lät ju inte alls så kul :crazy: Men tur att hon blivit snäppet lugnare iaf :)
Det lät som en god ide att ta med henne och bara låta henne ta det lugnt och titta!

Jag tränat även mycket "stadga" med min hund.
Jag lägger honom, kan sedan kasta leksaker, eller godis och han ska klara av att ligga stilla (lugnt).

För att han ska lära sej att fast att det händer nåt tokroligt ska han klara av att vara stilla :)
Det fungerar på honom, men jag skulle kunna tänka mej att vissa hundar blir mer stressad av en sån övning (Dock inte om man går sakta till väga, man får ju börja på ett sånt sätt att hunden har goda förutsättningar att klara av det, som med allt annat)!

Om du går in på klickerklok.se och kollar under filmer, så finns det en film som har "stadga" i titeln... Så jag menar :D
 
Sv: Passivitetsträning?

Jag har fått jättebra tips om träning av våran instruktör. vill du att jag mailar instruktionerna?
 
Sv: Passivitetsträning?

Jag tränat även mycket "stadga" med min hund.
Jag lägger honom, kan sedan kasta leksaker, eller godis och han ska klara av att ligga stilla (lugnt).

Varför har jag inte tänkt på det.... :o Jag är en jubelidiot!! :bow:

Ska kolla in länken du tipsade om.
Tack!
 
Sv: Passivitetsträning?

Vadå hur gör ni? Står och håller i av bara faan...

Visst kan han stå still en liten stund men inge mer:angel:
I torsdags - sista gången på kursen, vi hade klarat allt, (tom. att gå fot med garnkoppel) sen skulle vi stå på rad och ha inkallning.:crazy: Det klarar inte min hund av, vi var näst sist, en efter in gullar och ropar hit, han blir allt mer tokig och stressad, - släpp matte, alla ropar på mig och vill att jag ska komma, de ropar ju hit, släpp nu då...:mad: Han kunde inte sitta när jag gick iväg men han var bäst på inkallning.

Vår instruktör är hundpsykolog och säger att det kommer att växa bort, det där stressande när andra utför något men det är otroligt jobbigt att ha en schäfer som ylar och skäller så fort det inte händer något. Jag har tydligen fått en stresschäfer:crazy:
 
Sv: Passivitetsträning?

Jo så illa är det... :crazy: På grundkursen i höstas drog hon omkull mig så jag föll pladask när vi stod på led en gång. Jag höll fast som f*n i kopplet och blev ungefär 0,5m längre än innan då hon försökte dra mig fram till fåglarna. :o

På en jaktkurs för nybörjare förra våren hittade min amris på en del bus. På en av övningarna var vi på ett kallhygge, min hund gick fot jättefint brevid mig, men när vi sedan skulle stanna upp och vänta medan några av de andra hundarna skulle få apportera, så får min något ryck och springer iväg, jag kastar mig raklång framåt bland stenar och ris och får alldeles precis tag på min hunds ena baktass. Oj vad paff han blev och alla på kursen också. Såg nog mycket lustigt ut, där jag låg helt raklång på marken hållnades i min hunds ena baktass. Sen var han riktigt duktig och lyssnade riktigt bra, haha.

(inte för att detta hjälpte dig så mycket i din fråga, men din tråd fick mig att tänka på den dagen igen, och jag fnissar fortfarande då jag tänker hur fånigt det kändes och såg ut)
 
Sv: Passivitetsträning?

Som sagt, stadga ;) A och O och likaså konsekvens. Nej är nej, stanna är stanna osv osv

//E
 
Sv: Passivitetsträning?

Varför har jag inte tänkt på det.... :o Jag är en jubelidiot!! :bow:

Ska kolla in länken du tipsade om.
Tack!

Nää, inte idiot, hemmablind kallas de :D
Det är så lätt att ge tips och råd, men ibland kommer man inte ens på de mest logiska saker när det gäller sin egen hund :confused:
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 011
Senast: Pilot
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 870
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 374
Senast: Barrow
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 031

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp