Passiv ridning->aktiv!

T

taurine

Har efter en langre tids franvaro atergatt till ridningen och inser nu att jag ar alldeles for passiv i min ridning.
Detta leder givetvis till att hasten inte jobbar och jag kanner mig oehort frustrerad. Efter ett ridpass var jag inte ens varm. Nar jag nu insett min passivitet och forsokt att vara mer aktiv ar jag genomsvett och totalt slut efter ett kort pass! Jag saknar totalt konditionen och bukmuskler for att halla mig stabil vilket sjalvklart kan korrigeras med "vanlig" traning. Ar dock fundersam pa om min tankegang och teori ar korrekt. Om jag ska halla om hasten med hela benet konstant fran backenben till fot eller ar det endast slutet lar och vad runt hasten som galler? Jag ska nu somsagt var forsoka vara mer aktiv i min ridning "Close my legs around the horse" Att driva med skankeln och fanga upp med satet samtidigt som jag halller om med laren. Ar jag helt ute och cyklar eller ar jag pa ratt spar? For jag vill verkligen komma tillbaka till att RIDA , inte aka runt. MvH

Sv: Passiv ridning->aktiv!

Jag tycker att det låter vettigt.
Ställ inte för höga krav på dig själv bara. Tänk dig att hästen ska sättas igång efter att stått av efter en längre tid, då skulle man ju aldrig sätta igång med att finputsa galopppiruetterna direkt :) Utan ta det lugnt och rida inte överdrivet långa pass. Det är okej att ta en skrittpaus och andas och rida kortare, inte så jätteansträngande pass !
Jag tror att det är bättre för hästen också, att den kanske får jobba mer ansträngt kortare tid där du "orkar med den", där det händer något, än att den får springa runt i en timme i lite halvhjärtat arbete :)

Men Cykling är ju bra för ridning :angel::D

Du får gärna vara passiv! Och du får gärna låta hästen göra allt jobb! Det är en genialisk kombi när det funkar!

Ju mindre du sitter och "Gör" desto bättre, det finurliga är bara att hitta VAD man ska göra :-)

Lär dig styra din egen kropp, känna din egen kropp och fråga dig själv (Och svara gärna här) Vad är målsättningen med din ridning?

Min malsatning ar att jag vill kunna RIDA och arbeta olika hastar i en for endamalet god form. Det kraver ju saklart sin ryttare och det ar dar jag i nulaget felar. Har ju iallafall insett min passivitet men ar anda hyfsat svart att lyckas rida nar jag kanner att jag har tappat saker som forut var sjalvklara och som jag knappt tankte pa. Nu maste jag tanka och aven det jag tanker ar hyfsat svart att oversatta fran teorin till praktiken da min kropp inte ar i samma skick som forr gallande muskler och kondition. Detta gar ju saklart att aterfa och jag hoppas att jag verkligen gor det! Just nu kanns det bara sa langt borta.

Kanske far ge mig ut och cykla iaf!

Liknande trådar

Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 375
Senast: Inglorion
·
Övr. Hund Jag har alltid haft hundar kring mig och de senaste 5 aren av mitt liv (20 iar) hade jag och mamma hund. Det var mest jag som tranade...
2
Svar
23
· Visningar
2 145
Senast: Wysiwyg
·
Träning Jag har under de senaste 9 manderna ridit totalt 5 ganger. Innan jag akte till England red jag i princip 6 dagar i veckan. Under min...
Svar
3
· Visningar
700
Senast: Modett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår