Passier/Bates?

GoldSkipper

Trådstartare
Som några av er märkt letar jag ny sadel, har nu snöat in på Passier och Bates.
Vet att de är olika men har en förkärlek till Passier men tänker att det är skönare att kunna ändra bomvidden hemma på fem minuter...

Vad ligger Bates bäst på för ryggar? Vet att de har olika modeller, min häst är ganska rak, inte så mkt manke och någon överbyggd, kan slänga in en bild sen..

Självklart tar jag hjälp av sadelutprovare/makare, vill dock ha en märkesoberoende så jag får mer eller mindre se till att ha sadlar hemma när denne kommer, (känner henne ganska väl och har alltid fungerat bra när hon fixat sadlar till mig).

För och nackdelar? Modellen gäller hoppsadlar och Passieren är en Optimum och vilken som av Bates-modellerna, dock gärna den finaste av dem ;)

Sv: Passier/Bates?

Tveklöst Passier av dessa två!
Har inte sett Bates ligga bra på särskilt många hästar.Bossorna trycker ofta i ryggen.

har 2 passier hoppsadlar och dom är super härliga :love:, har haft dessa på många olika halvblod och de har passat alla mer eller mindre.
en begagnad sadel är väll inte allt för dyr? mina kostade 3000 och 7000 kr, och då var de nystoppade och i bra skick.

Den uppfattningen har jag också fått, ligger bra på dom flesta! Nej begagnat är det nästan samma pris på dem, så det är ju nypriset som skiljer så mycket. Satsar på min älskade passier då :love:

Jag har haft flera Passier sadlar men har nu bara Bates!
Förklaring: Jag har haft Passier på halvblodshästar med rejäla mankar och lite svägd rygg, medan jag nu har iberiska hästar med runda mankar och kort ganska rak rygg. Min slutsats är att Passier och Bates passar olika ryggar och inte är utbytbra i regel.

Liknande trådar

Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 285
Senast: Aifos
·
Utrustning Hallå alla häst och sadelkunniga! Jag är på jakt efter sadel till min kallblodstravare och blir helt snurrig i detta sandelträsk🙈 Vill...
Svar
1
· Visningar
826
Senast: Monjana
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 168
Senast: lillamy73
·
Utrustning Världens vanligaste tråd här men har verkligen trasslat in mig totalt i sadeldjungeln!! Letar dressyrsadel Har en häst med superrörliga...
Svar
1
· Visningar
1 140
Senast: Aquakatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka