Maira

Trådstartare
Jag red ett travsto igår. Hon var väldigt trevlig, framåt, positiv och känslig. Stämde inte alls in med min bild av att rida travare. Inte med de jag ridit tidigare i alla fall. :D

Det lustiga var att när hon blev för ivrig i skritten så gick hon över i passgång, särskilt på kortare tygel. En väldigt märklig känsla.

Är detta vanligt bland travare? Har aldrig ridit i denna gångart tidigare.

Sv: Passgång

Ja, det är nog ganska vanligt. I USA finns det ju passlopp på samma sätt som vi har travlopp, och även de svenska varmbloden kan ju ha amerikanskt blod i sig.... Det finns alltså en genetisk benägenhet för passgång hos varmbloden, som knappast finns hos halvblods(rid-)hästar. Det är heller inte ovanligt att man kan lära travare att tölta (eller att de gör det av sig själva).

Ja passgång är vanligt hos travare. Dock inget man strävar efter utan det brukar vara tecken på att hästen är omusklad/snedmusklad/har spänningar/låsningar eller är stressad.

Ja i Tysland skolar man om travhästar till tölthästar. Vårat nordsvensksto har också starka passanlag. Hon har alltid haft 4 taktig trav. När hon är trött händer det att hon går i passgång. Men har också sett henne i en jättefin och lösgjord tölt, det var verkligen häftigt!
Men med styrka och lösgjordhet kommer hästen att ha balans och styrka att inte blanda gångarer!

Alla hästar kan gå i passgång men det tyder på att ngt är fel. Så du ska helst försöka undvika det ;)

Min blir väldigt lätt passartad i skritten eftersom han har en stor skritt, är stor i kroppen och sen och omusklad (unghäst) dvs han är inte stark nog. Det händer när han blir trött på "lång tygel" (sista biten hem om vi vart ute på långa tömkörningsrundor i skgoen) eller om han är väääldigt trött på kort tygel, ex om man bryter av precis efter att gjort ngt ansträngande eller om han växer och därför är allmänt trött och obalanserad i kroppen.

Jag korrigerar det genom att i fall ett - smacka på, han tappar energin helt enkelt och så får jag ju såklart utvärdera om jag gått för långt eller om han börjat växa eller dyl.

Och fall två - böjer lite och flyttar ngt steg för att få tillbaka 4-takten och ger sedan lång tygel och funderar på om jag ska rida ngt mer (dvs om det bara var effekten av "mjölksyra" efter en jobbig övning och kommer gå över eller om han är "trött för dagen" och det är lämpligast att avsluta). Är det i efter avtravningen sitter jag av och låter honom skritta av bredvid mig.

Fall 3 ger jag antingen hel vila, vila med avsutten skritt eller lugnare ridpass beroende på hur han är för övrigt, dvs hur han växer och känns övrigt i kroppen.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 025
Senast: Bison
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar