Skaune

Trådstartare
Detta gäller mitt projekt nr2: ostartad 6årig travhäst, endast kvalad. Han är ursnäll att köra, jättego på alla vis och lätt att ha och göra med. Men han har en tendens att vilja gå över i passgång titt som tätt. Han kan passa i skritten om han blir lite sprallig. Han kan passa från start i lopp på banan och han passar gärna om han joggar långsamt.
Hur tränar man honom bäst för att jobba bort passgången?

Sv: Passgång

Håller ju på med islandshästar så jag känner mig manad att svara. att passa innebär att kunna låsa ryggen dubbelsidigt så att man liksom måste vagga fram för att slänga fram vänster, svänga fram höger.
För att hindra "rygglåset" så krävs det att man böjjer den. Inte sån böjning där man drar huvudet åt sidan utan faktiskt BÖJJER hästen i hela ryggraden.
Så du tränar böjning, böjning och böjjning helt enkelt. Den böjning som är lättast att få till på ett oskolat djur som en travhäst är faktiskt gångarten galopp. Hela den rörelsen är som en böjning i och med att den är väldigt oliksidig. Var noga med att skiffta mellan höger och vänster galopp.
Skolan sluta är oxå en bra grej OM man inte gör varianten där man mest böjjer hästen vid 7;nde halskotan utan man ska ha i princip rak hals och så flyttar man häcken.
En lite mer soffistikerad böjningsvariant är att klättra neför en brant backe i väldigt långsam skritt som man bromsar (halvhalt) i varje, vartannat steg. Då bromsar man höften var för sig och man får fram en väldigt hälsosam vickning på hästens rumpa, dvs man böjjer den bakifrån (detta är oxå bra för hästar med ont i höfterna)

Så här skulle jag göra (har funkat med många för mig). :idea:.
Börja med att lägg på tyngre skor fram, 100-150gr/sko.
Jobba mycket i backe eller med tryckvagn.
Man brukar märka skillnad redan efter 4-5 jobb i tryckvagn! :banana:.
Efterhand brukar det funka bra att lätta på vikten.
Mvh//Micke.B.

Denna hästen har jag inte ridit alls mycket och mest i skritt. Han är ganska så oskolad överhuvudtaget under ryttare.
Menar du böjning så som spåra på volt då typ och böjja sig i bålen?
Galopp skulle ju bli spännande, jag tror inte att han begriper om jag försköker ge honom galoppskänkel.
Övningen att skritta i backe skall vi försöka på en gång... vi skrittar mest just nu så det skulle passa bra.

Japp, alldelles vanlig böjning i bålen.
Galoppen blir bäst i uppförsbacke och på TUNGT underlag, absolut inte "travbaneunderlag".

tyngre skor fram.
Vill du ha en passgangare? Lagg vikten bak (tillagget var inte seriost menat men funkar!)

Fast e det inte lite dumt att lägge på tunga skor? enligt mitt sätt att se det så är en passande häst extremt framtung, dvs hänger på bogarna och den blir rullig. Tynger man ner den så "tvingar" man den att liksom rycka upp hovarna på ett annat vis men den är ju liksom fortfarande framtung och är därmed mer utsatt för skador på frambenen.

Galoppen blir svår i så fall. Jag har travbana och grusvägar att välja på när jag rider. Inte ens ridabana har jag till vardags.
Han har haft varningar på båda senorna fram så tungt underlag är väl kanske inte så idealiskt för honom med tanke på benen.

BAlanseringsmässigt så vill man ju tynga (fram) en häst som passar. Lägre hovvinkel (lång tå) fungerar också men är ju inte så bra om hästen haft böjsenor, man kan även ha normal hovvinkel om man tar en sko som är extra tung i tån, antingen bredare framtill eller svetsa i en halvmåne i tådelen. Päronsko och sula kan också fungera.
En annan reflektion är att hästar som passar ofta är ömma i hovlederna och/eller kotlederna. Lite blister kanske?
Är han genomgången av veterinär? Hur är han muskulärt i rygg och kors? Är han stram i musklerna så mjuka upp dem med lämplig behandling och testa djurjourens övningar, det kan nog göra gott.

Ber om ursakt, det var onodigt av mig att svara sa kort och daligt forklarat.
Pa en aldre hast haller jag helt med dig, det ar troligen skador/omheter som gett problemet/passen. Daremot har det hant flera ganger att babisar (givetvis genomgangna pa ett riktigt satt) varit tvungna att lara sig traven (muskelminne) vilket kan goras genom att du tvingar haten att trava. En unghast kan ju oftast skapas om rent muskulart i borjan - de har ju sedan tidigare ingen traning alls (om de inte gatt pa maskin infor auktionerna vill saga) och darfor bara ett "vildvuxet" muskelminne. Pa en del funkar det super (tex passgangare som aldrig tagit ett steg pass i sitt liv gar felfritt forsta gangen framfor vagn) medans en del behover hjalp for att hitta sin gangart.
Likadant som att du kan vikta en tranggadd travare latt for att fa mer breddning bak kommer det inte bara vara skon som andrar steget tillslut. Ocksa musklerna kommer lara om/"lara ratt" och senare i hastens utbildning/utveckling kommer du inte langre behova den tyngre skon.

Har en liten passgangs froken som travar battre an de flesta , kunde inte ta ett steg passgang innan du lade ett par tunna lindor bak - da gick hon som en klocka! Nu behover man ingen vikt alls, lagg pa ett par hopples och hon passar = musklerna har "lart sig".

Nu menar jag ju inte nagra halvkilon till skor utan bara ett par gram styck kan faktiskt gora mer skillnad an det kan tyckas och efetr en skoning eller tva kan man som regel ga ner i vikt igen.

Personligen hade jag mer an garna lart mig att rida/markarbeta bort mer olikheter/problem men tyvarr har jag varken kusnkap, hastmaterial eller "tillatelse" till det. (Unghastar som tranas at andra dar traditionen om alternativ traning inte existerar gor det svart att borja i nagon som helst ande)

Man skulle kunna beskriva hans rörelsemönster som lite framtungt om man jämför med de andra hästarna i stallet.
Han är kollad av vet och kiropraktor som vid tidigare tillfällen har hittat läsningar i länden. Musklerna i ryggen känns mjuka och fina nu, inte stel.
Att böja sig i bålen så som djurjouren rekomenderade är inget som han gillar utan han brukar gå emot när jag ber honom om det.

Jag skulle hjälpa en islanshäst som BARA SKRITTADE/TRAVADE I PASSGÅNG, grispass tror jag det kallas - är inte någon islandsexpert....

Denna islänning "passade" HELA TIDEN.. :eek:

Jag böjde honom som beskrivits ovan (naturligtsvis försiktigt) så snart han gick över i passgång - då var de i det närmaste omöjligt för honom att fortsätta passa utan han gick då över i vanlig skritt eller trav. Jag lättade då på ställningen och fortsatte så tills han gick över i pass igen - ställde tills att han gick över i trav osv. I början hade jag honom ställt hela tiden åt något håll för att få detta att funka.

Jag fick faktiskt "snurr" på denna islänning och nu funkar han klockrent! Både i skritt och trav. :D

Mitt tips är att prova men att inte kräva alltför mycket i början, det tar tid att få detta att funka.

Mitt sto passade alltid i vagn tills vi satte tyngre skor fram och lätta bak. Inget annat fungerade. Men alla hästar är ju individer så man får prova sig fram.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 213
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 779
Senast: yamyam
·
Träning Okej, så jag har en unghäst på 3,5 år jag red in i höstas. Allt gick så jävla bra, vi tog det i våran takt och red för tränare givetvis...
Svar
7
· Visningar
1 473
Senast: Trissa
·
Hundhälsa Jag har postat på hundar ifokus, postar här med då jag vet att det finns mycket kunskap här också. Hej! Jag tänkte be om lite tips...
2
Svar
23
· Visningar
4 351
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar