Sv: Passgång
Ber om ursakt, det var onodigt av mig att svara sa kort och daligt forklarat.
Pa en aldre hast haller jag helt med dig, det ar troligen skador/omheter som gett problemet/passen. Daremot har det hant flera ganger att babisar (givetvis genomgangna pa ett riktigt satt) varit tvungna att lara sig traven (muskelminne) vilket kan goras genom att du tvingar haten att trava. En unghast kan ju oftast skapas om rent muskulart i borjan - de har ju sedan tidigare ingen traning alls (om de inte gatt pa maskin infor auktionerna vill saga) och darfor bara ett "vildvuxet" muskelminne. Pa en del funkar det super (tex passgangare som aldrig tagit ett steg pass i sitt liv gar felfritt forsta gangen framfor vagn) medans en del behover hjalp for att hitta sin gangart.
Likadant som att du kan vikta en tranggadd travare latt for att fa mer breddning bak kommer det inte bara vara skon som andrar steget tillslut. Ocksa musklerna kommer lara om/"lara ratt" och senare i hastens utbildning/utveckling kommer du inte langre behova den tyngre skon.
Har en liten passgangs froken som travar battre an de flesta , kunde inte ta ett steg passgang innan du lade ett par tunna lindor bak - da gick hon som en klocka! Nu behover man ingen vikt alls, lagg pa ett par hopples och hon passar = musklerna har "lart sig".
Nu menar jag ju inte nagra halvkilon till skor utan bara ett par gram styck kan faktiskt gora mer skillnad an det kan tyckas och efetr en skoning eller tva kan man som regel ga ner i vikt igen.
Personligen hade jag mer an garna lart mig att rida/markarbeta bort mer olikheter/problem men tyvarr har jag varken kusnkap, hastmaterial eller "tillatelse" till det. (Unghastar som tranas at andra dar traditionen om alternativ traning inte existerar gor det svart att borja i nagon som helst ande)