G

Gisburne

Har märkt på sistone att min vovve går passgång rätt ofta, vilket hon inte gjorde förut. Hon är inte ens 11 månader ännu, så jag börjar ju undra vad det beror på. Kommer passgång utav något fel någonstans i kroppen (leder, muskler?) eller "gör de bara så" ibland?

Har försökt korta hennes steg med kopplet för att experimentera om hon går "normalt" om man tvingar henne att gå riktigt långsamt, men min slutsats är att det inte spelar någon roll. Hon passar nästan genomgående ändå. Inte när hon "travar" och "galopperar", men när hon "skrittar"...

Finns det något jag kan eller bör göra för att inte passgången ska ge henne problem med t.ex. höfter eller rygg?

Sv: Passgång

Min hund passgångar hela tiden..
Brukar det inte va så att snabba hundar passgångar? Har hört det iaf. Jag tror absolut inte det e något fel i det.
Hoppas du får något bättre svar! :D

Både labben och lagotton går passgång då och då. Det är oftast när jag går i min takt, dvs. liiiite för långsamt för deras trav.

det är då min hund också passar :D fy va fult det är alltså :p
min tränare kan säga åt sin hund att sluta passa å gå normalt så gör hon det :bow:

Okej, vicken tur! Vill ju inte att våfflan får ont i kroppen! :bow:

Min labbe passar nästan jämt , förutom när vi tränar och han vet att han måste skärpa sig och gå normalt :p

Varför en hund passgår är för att det är det mest energisparande sättet att förflytta sig i rask takt.

Min hund går i pass när han "går fort", alltså inte travar utan promenerar på i rask takt liksom.

Men om passgång nu är helt ofarligt, hur kommer det sig att folk gärna påpekar sånt; "Hörru, har du sett att din hund går passgång?" ungefär som att det är något man bör uppmärksamma för att det kan vara skadligt...?

Jag har hört att det kan vara nått fel med dom när dom får passgång.. Men jag vet inte... Min hund passar också.

Jag kan ju livligt tänka mig att om de passar väldigt mycket i ung ålder (min är inte ens 11 månader!) så kan de bli sneda i bäckenet/ryggkotorna m.m. Men det är ju ingenting jag vet något om, jag kan bara gissa.

Min flat har passat sen hon va liten, nu är hon 8 år men det funkar för henne.. :)

Sned tror jag inte hunden blir av passgång, däremot möjligen stel. Jag tror som de flesta här att hundar vanligen passar när föraren går för snabbt för skritt och för långsamt för trav. Studerar man sin omgivning ser man ju också att det nästan är uteslutande stora hundar som passar - min cairnterrier har t.ex. aldrig tagit ett steg i passgång medan mammas riesenschnauzer passade friskt när han gick i koppel (däremot aldrig lös).

Samtidigt KAN också passgången bero på stelhet/smärta i ryggen, då hunden kan välja att passa istället för någon annan gångart helt enkelt för att det gör minst ont då. Passgång är en gångart med väldigt liten ryggverksamhet, och har man ont i ryggen kan det helt enkelt vara skönast att passa.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 325
Senast: Trassel12
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 279
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar